divendres, 10 de juny del 2016

Proudhon



Courbet 1865



En una carta escrita a Lyon el 17 de maig de 1846, Proudhon (amb l'accent a la darrera síl·laba, si us plau) li fa a Marx una reflexió molt lúcida:

"Busquem junts, si voleu, les lleis de la societat, la forma en què es realitzen aquestes lleis, els avenços amb els quals podem descobrir-les; però, per Déu! després d'haver demolit tots els dogmes a priori, no pretenguem, al nostre torn, adoctrinar el poble; no caiguem en la contradicció del vostre compatriota Martin Luther, qui, després d'haver enderrocat la teologia catòlica, va començar immediatament, amb una gran quantitat d'excomunions i anatemes, a fundar una teologia protestant. Des de fa tres segles, Alemanya s'ha hagut de dedicar a destruir els pegats de M. Luther; no li oferim a la humanitat una nova tasca donant-li nous embolics. Aplaudeixo de tot cor la vostra idea de posar a la llum del dia totes les opinions; fem una polèmica bona i lleial; donem al món l'exemple d'una tolerància sàvia i previsora, però, perquè estem al capdavant d'un moviment, no ens fem els caps d'una nova intolerància, no ens situem com a apòstols d'una nova religió; ni que aquesta religió sigui la religió de la lògica, la religió de la raó. Acollim, animem totes les protestes; evitem totes les exclusions, tots els misticismes; no considerem mai una qüestió com a esgotada, i quan haguem utilitzat fins a l'últim argument, recomencem, si cal, amb l'eloqüència i la ironia. Amb aquesta condició, entraré amb plaer en la vostra associació, en cas contrari, no! "



El text original:

"Cherchons ensemble, si vous voulez, les lois de la société, le mode dont ces lois se réalisent, le progrès suivant lequel nous parvenons à les découvrir; mais, pour Dieu! après avoir démoli tous les dogmatismes à priori, ne songeons point à notre tour, à endoctriner le peuple; ne tombons pas dans la contradiction de votre compatriote Martin Luther, qui, après avoir renversé la théologie catholique, se mit aussitôt, à grand renfort d’excommunications et d’anathèmes, à fonder une théologie protestante. Depuis trois siècles, l’Allemagne n’est occupée que de détruire le replâtrage de M. Luther; ne taillons pas au genre humain une nouvelle besogne par de nouveaux gâchis. J’applaudis de tout mon cœur à votre pensée de produire au jour toutes les opinions; faisons-nous une bonne et loyale polémique; donnons au monde l’exemple d’une tolérance savante et prévoyante, mais, parce que nous sommes à la tête d’un mouvement, ne nous faisons pas les chefs d’une nouvelle intolérance, ne nous posons pas en apôtres d’une nouvelle religion; cette religion fût-elle la religion de la logique, la religion de la raison. Accueillons, encourageons toutes les protestations; flétrissons toutes les exclusions, tous les mysticismes; ne regardons jamais une question comme épuisée, et quand nous aurons usé jusqu’à notre dernier argument, recommençons s’il faut, avec l’éloquence et l’ironie. À cette condition, j’entrerai avec plaisir dans votre association, sinon, non!"