dissabte, 16 d’octubre del 2021

Vida i idees

 

Franz Marc 1914


"Quedo amb Leonhard Frank, amb qui mantinc una animada conversa que acaba tornant-se amarga i bronca. Ell reivindica la revolució, jo li responc que exigir el sacrifici d'altres em sembla menyspreable, ja que la revolució es paga amb sang. Li pregunto què és més important per a ell: la pau immediata sense la victòria que reclama (revolució i canvi de règim a Alemanya) o el triomf de les seves idees després de tres anys de guerra. Quan em respon que prefereix tres anys més de guerra, em rebelo contra l'autoritarisme i acabem posant-nos grollers. Li pregunto què fa ell, què sacrifica, quin perill corre, i em respon que està preparant la revolució. Li retrec que això és el mateix que fan els bel·licistes, que també recorren a la guerra, a la mort dels altres, per a defensar les seves idees. Se'n riu de mi per avantposar la vida a l'esperit, al que responc que la vida és l'única cosa que puc sacrificar i li pregunto perquè no se'n va a Alemanya. Em repugna aquest odi cec que, no obstant, no corre cap risc, aquest fanatisme gratuït en nom de certs conceptes teòrics, tot i que admiro molt la seva obra."


Stefan Zweig al seu Diari, entrada del 16.11.1917, escrita a Suïssa.