divendres, 20 d’agost del 2021

Model





A la seva darrera pel·lícula, La caiguda de l'imperi americà (2018) - un bonic conte de fades fet als 77 anys, molt ben dirigit i interpretat, on els bons se'n surten, amb alguns moments de gran tendresa - el canadenc francòfon Denys Arcand hi inclou el model (o arquetip, o al·legoria, o imatge) de la prostituta bondadosa (de vegades designat com a model de "la puta amb el cor d'or"), interpretat per Maripier Morin, i que té equivalents no gaire llunyans en la Julia Roberts de Pretty Woman (1990)




i la Shirley McLaine d'Irma la Douce (1963, basada en el musical francès de 1956 Irma La Douce de Marguerite Monnot i Alexandre Breffort).




És un model amb il·lustres precedents. A la comèdia El corc, del romà Plaute, hi ha un personatge d'aquestes característiques. També la figura de Maria Magdalena ha estat sovint associada amb aquest model. Potser la figura llegendària de Maria Egipcíaca, del segle V, n'és també una manifestació.

La figura de la prostituta bondadosa apareix a dues òperes de Verdi: en el personatge de Maddalena de Rigoletto (1850) i a la protagonista de La traviata (1852). També  apareix a la novel·la de 1937 Allò que el vent s'endugué (Gone with the wind, amb pel·lícula del 1939) en el personatge de Belle Watling. I com a Xen Te a La bona persona de Sezuan, de Bertolt Brecht (1940).


A què deu donar resposta un referent persistent d'aquesta mena? D'on sorgeix aquest intent de reconciliar atractiu eròtic i bondat de cor? És un intent de justificar un determinat erotisme? És un model universal o només occidental? Respon a un model eròtic tòpicament masculí? Què en pensen les dones?

No és fàcil trobar respostes a aquests interrogants; potser és un d'aquells punts on les consideracions masculines i femenines no només són diferents sinó potser difícilment comprensibles, comunicables i compartibles.