dimarts, 18 de novembre del 2025

Valor i resistència



Vallotton 1916


"Efectivament, podem dir que la característica del valor és realitzar-se en el temps, però amb la condició precisament que el temps, deixant de ser un pur esdevenir, pugui exercir en relació amb ell, a través de les formes sempre noves de la successió, el paper tant d'instrument com de testimoni. La qual cosa requereix que l'afecció que hi tenim resisteixi constantment el seu fluir.

Aquesta resistència és finalment el signe que el valor, si bé s'encarna en el temps, no pertany per si mateix al temps: no podem plantejar el valor sense considerar-lo com un absolut, sense requerir per a ell l'eternitat."


Louis LavellTraité des valeurs (1951), p. 397.



Text original:


"On peut bien dire que le propre de la valeur, c’est de se réaliser dans le temps, mais à condition précisément que le temps, cessant d’être un devenir pur, puisse jouer par rapport à elle, à travers les formes toujours nouvelles de la succession, le rôle à la fois d’instrument et que témoin. Ce qui exige que l’attachement que nous avons pour elle résiste sans cesse à son écoulement.

Cette résistance enfin est le signe que la valeur, si elle s’incarne dans le temps, n’appartient pas elle-même au temps : nous ne pouvons pas poser la valeur sans la considérer comme un absolu, sans requérir pour elle l’éternité."