divendres, 24 de març del 2017

Filadora



Mestre de Sorpe, mitjans del segle XII


Explica Louis Réau que el capítol V de l'Evangeli armeni, un dels Evangelis apòcrifs, fa una curiosa presentació de l'Anunciació a Maria, segons la qual quan Maria sortia de casa amb un càntir per anar a buscar aigua a la font, va ser saludada per un àngel invisible. Creient que es podia tractar d'una estratagema del dimoni, Maria es va posar a resar, dient: "Déu d'Israel, no em lliuris a les temptacions de l'enemic i a l'assetjament del Seductor; allibera'm de les trampes i de l'astúcia del caçador." En tornar a casa, es va posar a filar la porpra pel vel del Temple. L'àngel Gabriel  es va posar per segona vegada al seu costat passant a través d'una porta tancada, i tot i ser incorpori se li va presentar amb l'aparença d'un ésser de carn per anunciar-li que quedaria embarassada i pariria al Messies. Com que no podia creure que concebria, ja que no havia estat amb cap home, l'àngel li va explicar que l'Esperit Sant baixaria sobre ella sense desflorar la seva virginitat. Ella va acabar per consentir. En el mateix instant la Paraula de Déu va penetrar en ella per l'orella i immediatament va començar el seu embaràs.

Iconogràficament, aquesta conversa de Maria amb Gabriel ("Déu que parla") es plasma en dos gestos diferents de Maria: un primer gest de refús, movent la mà, i un segon d'acceptació, posant-se la mà sobre el pit. Les imatges de Maria amb el càntir o filant apareixen més aviat en la iconografia bizantina, i d'aquí poden passar a imatges del nostre romànic, com la del fresc de Sant Pere de Sorpe (Alt Àneu, Pallars Sobirà) que es troba al MNAC i que il·lustra aquest post. A banda de Gabriel, Maria i l'Esperit Sant, hi apareix també un criat de Maria, freqüent en les representacions bizantines, que l'ajuda a filar i contempla l'escena.

És interessant aquesta variant de l'Anunciació, on l'encarnació es produeix a través de la Paraula, la qual lògicament penetra per l'orella. Mantenint-nos dins del llenguatge simbòlic, podríem dir que aquesta Paraula divina ens canvia per dins, infanta en nosaltres un nou ésser que caldrà gestar i fer néixer. Tothom pot escoltar la paraula i incorporar l'esperit diví a la seva vida, esdevenint així una nova persona.