dimarts, 15 de novembre del 2022

Més enllà del món donat

 

Vallotton 1908


"Per tant, és difícil entendre la tesi que faria del món dels possibles un món que precediria el món de l’ésser i que el generaria en virtut d’un poder d’actualitzar-se que d’alguna manera li seria inherent. El possible és segon en relació a l’ésser: correspon a l’acte mitjançant el qual la consciència s’allibera i, d’alguna manera, inventa els mitjans de la seva emancipació. Al seu torn, aquest invent no és una creació ex nihilo, és una mena de retorn a un acte original del qual manlleva la facultat de pensar sobre el món donat, i també d’anar més enllà, de manera que el jo pugui inserir en ell la seva pròpia activitat i continuar cercant indefinidament aquesta coincidència d’ésser i valor que sempre se li escapa, però que el paper de tots els humans, en la mesura que accepten ser persones i no coses, és intentar assolir. Així, el significat de l'univers deixa de ser misteriós: no ens queixem que sigui per ell mateix indiferent al valor, si el que fa la nostra originalitat i la nostra dignitat humana és fer-li regnar."



Louis LavellTraité des valeurs (1951), p. 357-358



Text original:

"On comprend mal, par conséquent, la thèse qui ferait du monde des possibles un monde qui précèderait le monde de l’être et qui engendrerait celui-ci en vertu d’un pouvoir de s’actualiser qui lui serait en quelque sorte inhérent. Le possible est second par rapport à l’être : il correspond à l’acte par lequel la conscience s’affranchit et invente en quelque sorte le moyen de son affranchissement. Cette invention à son tour n’est pas une création ex nihilo, elle est une sorte de retour vers un acte originel auquel elle emprunte la faculté de penser le monde donné, mais aussi de le dépasser, afin que le moi puisse insérer en lui son activité propre et poursuivre indéfiniment cette coïncidence de l’être et de la valeur qui lui échappe toujours, mais que le rôle de tous les hommes — dans la mesure où ils acceptent d’être des personnes et non pas des choses — est de chercher à réaliser. Ainsi la signification de l’univers cesse d’être mystérieuse : ne nous plaignons pas qu’il soit par lui-même indifférent à la valeur, si ce qui fait notre originalité et notre dignité d’homme, c’est de l’y faire régner."