dimecres, 26 de febrer de 2014

Persistència



Domenico Veneziano 1465


"Qui hagi mirat i continuï mirant amb interès afectuós nombroses pintures, qui hagi tingut la paciència de comparar les seves opinions amb les d'altres persones i hagi intentat comprendre la raó dels acords i desacords que existeixen entre elles, haurà enriquit la seva sensibilitat i estarà en condicions molt més favorables per a sentir la qualitat de l'art que el que mai ha fet res d'això."


Lionello Venturi, Pour comprendre la peinture. De Giotto a Chagall, trad. francesa, París 1950, p.153, citat per Mário Dionisio, a Introducción a la pintura, Alianza Editorial, Madrid 1972, p. 116


"La sensibilitat es forma i es cultiva. Mirar d'orientar aquesta formació i aquest cultiu, anar el més lluny possible en aquesta temptativa, aquest és el veritable paper de la iniciació. Crear en el públic les condicions mínimes per a la comprensió espontània d'un llenguatge, contribuir amb els mitjans més variats a crear la capacitat de comprendre directament, sense concepte, els conceptes i idees que l'art, fins i tot ignorant-los, reflecteix i proposa, despertar la fecunda força interior que farà a la sensibilitat apta per a rebre els productes d'altres sensibilitats, senyals gloriosos d'una lluita constant contra la desesperació i la mort."


Mário Dionisio, a Introducción a la pintura, Alianza Editorial, Madrid 1972, p. 131


"No podem explicar un quadre, un sonet, una màscara. Ens hem de conformar amb el treball molt més modest i certament molt més lent de, per mitjans diferents i simultanis, forjar les condicions per a l'aproximació. Això és tot, i és molt."


Mário Dionisio, a Introducción a la pintura, Alianza Editorial, Madrid 1972, p. 132