dilluns, 18 d’agost del 2025

Fragilitat del valor



Vallotton 1918


"Tanmateix, si la resistència a aquesta llei de destrucció, inseparable del temps, sembla una de les característiques essencials del valor, de la qual hem trobat una mena d'imatge en la duresa de les coses insensibles, és important reconèixer no només que pressuposa sempre la consciència i la intervenció de la voluntat, sinó també que troba la seva màxima aplicació en les coses més fràgils i que són sempre les més amenaçades i les més exposades a perir. En cert sentit, sembla com si totes les forces de la natura estiguessin aliades contra el valor. És per això que sovint identifiquem la natura amb el mal. Perquè entenem sense dificultat que des del moment en què el valor necessita encarnar-se per existir, les lleis de la natura que són, és cert, els mitjans que utilitza, però sempre per superar-les, tendeixen a seguir el seu propi joc sense ell: llavors tenim la impressió que elles es posen d'acord per ofegar-lo. El valor pertany a un altre món: així en aquest sembla indefens. La natura, la societat mateixa, segueixen un pendent que ell sempre ha de remuntar. És en el món de les coses com un toc d'esperit pur, però que només té lloc per moments, com si les lleis de la naturalesa reprenguessin de seguida el seu imperi.

En totes les seves formes, ja sigui en l'obra d'art o en la intenció moral, és extremadament delicat i molt difícil tant d'aconseguir com de retenir. Requereix consciències penetrants, rectes i entrenades, que sempre corren el risc de debilitar-se o de ser absorbides pels hàbits materials. Però llavors només queda un espectacle el significat del qual ha desaparegut. És perquè el valor és pròpiament invisible i implica la intimitat secreta de cada ésser, que és tan fàcilment arrugat i disposat a cedir el lloc a les aparences més externes. Sempre pot ser contestat i aquestes no. Requereix posar en joc tots els poders de la ment; a les aparences, els sentits els són suficients. Sempre cal defensar-lo, cultivar-lo, regenerar-lo i, a la més mínima derrota, només queden les aparences, com per demostrar que elles constitueixen l'únic ésser veritable.”


Louis LavellTraité des valeurs (1951), pp. 393-394.



Text original:


"Pourtant, si la résistance à cette loi de destruction qui est inséparable du temps semble un des caractères essentiels de la valeur, dont nous avons trouvé une sorte d’image dans la dureté des choses insensibles, il importe pourtant de reconnaître non seulement qu’elle suppose toujours la conscience et l’intervention du vouloir, mais encore qu’elle trouve son application la plus haute dans les choses les plus fragiles et qui sont toujours les plus menacées et les plus exposées à périr. En un sens il semble que toutes les forces de la nature soient liguées contre la valeur. C’est pour cela que nous identifions souvent la nature avec le mal. Car on comprend sans peine qu’à partir du moment où la valeur est tenue de s’incarner pour être, les lois de la nature qui sont, il est vrai, les moyens qu’elle utilise, mais pour les dépasser toujours, tendent à poursuivre sans elle leur propre jeu : alors on a l’impression qu’elles se concertent pour l’étouffer. La valeur appartient à un autre monde : aussi dans celui-ci semble-t-elle sans défense. La nature, la société elle-même, suivent une pente qu’elle doit remonter toujours. Elle est dans le monde des choses comme une touche de l’esprit pur, mais qui n’a lieu que par instants, comme si les lois de la nature reprenaient leur empire aussitôt.

Sous toutes ses formes, soit dans l’œuvre d’art, soit dans l’intention morale, elle est d’une extrême délicatesse et très malaisée aussi bien à atteindre qu’à retenir. Il y faut des consciences pénétrantes, droites et exercées et qui risquent toujours de faiblir ou de se laisser reprendre par les habitudes matérielles. Mais alors il ne reste plus qu’un spectacle dont la signification s’est évanouie. C’est parce que la valeur est proprement invisible et qu’elle engage l’intimité secrète de chaque être qu’elle est si aisément froissée et prête à céder la place aux apparences les plus extérieures. Elle peut toujours être contestée et celles-ci ne le sont pas. Elle exige une mise en jeu de toutes les puissances de l’esprit ; aux apparences les sens suffisent. Elle a toujours besoin d’être défendue, cultivée, régénérée et, à la moindre défaite, les apparences subsistent seules, comme pour faire la preuve qu’elles constituent le seul être véritable."