dimarts, 12 de maig de 2015

Maria i el llibre



Costa 1525


Perquè a moltes imatges de l'Anunciació a Maria, esposa d'un fuster, dona de poble, hi apareix un llibre? A les seves mans, a un faristol, a un moble proper, el llibre és allà.

Sembla ser que aquesta tradició iconogràfica, pròpia d'occident (la tradició oriental situava a Maria sigui anant a buscar aigua al pou, sigui filant), i fonamentada en consideracions dels pares de l'Església, assenyala que en el moment de l'Anunciació (irrupció de la Paraula) Maria estava llegint, meditant les prediccions d'Isaïes sobre la concepció d'una verge.



Duccio 1311


Duccio 1311


Simone Martini 1330


Simone Martini 1333


Daddi 1335


Simone Martini 1337


Ambroggio Lorenzetti 1344


Gaddi 1345


Bartolo di Fredi 1383


Maestro della Madonna Strauss 1390


Melchior Broederlam 1399


Campin 1419


Campin 1425


Campin 1425


Gentile da Fabriano 1425


Masolino 1430


Bicci di Lorenzo 1430


Fra Angelico 1431


Van Eyck 1432


Fra Angelico 1432


Fra Angelico 1433


Bicci di Lorenzo 1434


Van der Weyden 1434


Van Eyck 1434


Witz 1440


Fra Angelico 1440


Filippo Lippi 1440


Filippo Lippi 1440


Filippo Lippi 1440


Filippo Lippi 1443


Petrus Christus 1444


Bellini 1444


Maître d'Aix 1444


Bouts 1445


Filppo Lippi 1445


Filippo Lippi 1450


Filippo Lippi 1450


Pesellino 1450


Petrus Christus 1452


Petrus Christus 1452


Fra Angelico 1455


Van der Weyden 1455


Gozzoli 1455


Piero della Francesca 1466


Bartolomeo Caporali 1468


Memling 1470


Antonello da Messina 1473


Memling 1475


Leonardo da Vinci 1475



Antonello da Messina 1477


Lorenzo di Credi 1485


Memling 1489


Botticelli 1489


Botticelli 1492


Cima da Conegliano 1495


Raffaello 1503


Carpaccio 1504


Sarto 1513


Grünewald 1515


Lotto 1534


Heemskerck 1546


Beccafumi 1546


Tiziano 1559


El Greco 1576


El Greco 1600


Zurbarán 1638


Francesco Albani 1645


Murillo 1655




Al seu dens i fascinant llibre "Resposta a Job" (1952), Carl Gustav Jung fa la següent consideració, que pot ser una explicació complementària d'aquesta presència del llibre:


"Maria, la verge, és escollida per a vas immaculat del Déu futur que ha de nàixer. L'autonomia i independència de Maria davant del baró són accentuades per la seva virginitat substancial. Maria és una “filla de Déu”, que, com es farà constar més tard dogmàticament, fou distingida des del principi amb el privilegi de la concepció immaculada, i alliberada així de la taca del pecat original. És evident, doncs, la seva pertinença al status ante lapsum. Això significa que s'introdueix un nou principi. El diví caràcter immaculat del seu estat evidencia que no només porta la imago Dei amb una puresa no minvada, sinó que, a més, com a esposa de Déu, és encarnació del seu prototip, la Saviesa. El seu amor per l'home, posat expressament de relleu en els documents antics, fa sospitar que Yahveh es va deixar determinar per la Saviesa en aspectes essencials d'aquesta la seva novíssima creació. Maria, la “beneïda entre les dones”, és protectora i intercessora en favor de tots els humans, que són pecadors. Com la Saviesa, Maria és una mediatrix, que condueix vers Déu, i assegura d'aquesta manera als humans la immortalitat. La seva assumptio és el model de la resurrecció corporal de l'ésser humà. Com a esposa de Déu i reina del cel, Maria ocupa el lloc de la Saviesa de l'Antic Testament."