divendres, 12 d’agost de 2016

D'Ors al Prado XV: Murillo





XV. Murillo



D'Ors considera que Zurbarán està mal representat al Prado. Pel que fa a Murillo, tampoc no el considera prou ben representat però en parla amb més amplària. Diu que, pel seu gust, el millor Murillo "és aquell que vesteix les escenes picaresques amb una certa ombrívola fondària, que deixa transparentar un or subterrani, i s'eaproxima, en cert sentit, a Rembrandt." El pitjor Murillo, en canvi, "és, a l'extrem oposat, el que voldria fer clar i es queda en marcit; el que aspira al bell i no passa del bonic; el que, en pretendre traduir un misticisme, traeix una sensualitat vulgar; el que, en intentar elevar a les seves Verges un himne, no fa més, no pot fer més, que adreçar-los una floreta."

Considera La Sagrada Familia del Pajarito com un exemple del millor fase de l'artista:


Murillo 1650 La Sagrada Familia del Pajarito


En canvi, El Divino Pastor i les Purísimas les situa en el pitjor Murillo:


Murillo 1660 El Divino Pastor


Murillo 1665 La Inmaculada Concepción de la Media Luna


I afegeix: "Però és típic en l'artista l'acomplament d'ambdues maneres en un mateix quadre, meitat per meitat. Llavors una part de l'obra sona com una dita saborosa i plebea, i l'altra com una romança per a cant i piano en una saleta de rebre." Veu un exemple d'això a Visión de San Bernardo.



Murillo 1655 Aparición de la Virgen a San Bernardo