dissabte, 4 de setembre del 2021

Arribar i anar-se'n

 



"L'univers no va treure cap profit de la meva arribada,
ni quan jo me'n vagi augmentarà la seva grandesa i esplendor;
de ningú han sentit dir mai les meves oïdes
perquè un dia vaig arribar i un altre me n'aniré."


Omar Khayyam (1048-1131)


Rubaiyat 3 de l'edició de Sadeq Hedayat (1934), traduïda al castellà per Zara Behnam i Jesús Munárriz (Hiperión 1993)


Una variant d'aquesta Rubaiyat apareix també a la versió de Christovam de Camargo amb el número 109:

"Al món no li ha portat cap profit la meva arribada.
Cap profit... i cap prejudici.

Quan me n'hagi anat, ni la bellesa ni la glòria del món
augmentaran o disminuiran...

Opressions sistematitzades, intrigues, calumnies, insensateses,
llegendes i fantasies, promeses d'il·luminats
continuen desorientant els humans,
que esperen ansiosos la Veritat.

Fins ara, de ningú he sentit què s'esperava de la meva presència,
ni les raons del meu comiat final."