dijous, 17 de gener del 2019

Fonaments de la llei







"Quan Wen-tzu va preguntar: En què es fonamenta la llei?

Lao Tse va dir: La llei sorgeix de la justícia, la justícia sorgeix del que és apropiat per a les masses, i el que és apropiat per a les masses és el que s'harmonitza amb les ments de la gent. Aquesta és l'essència de l'ordre.

La llei no baixa del cel, ni emergeix de la terra; s'inventa a través de l'autoreflexió humana i de l'autocorrecció. Si arribes realment a l'arrel, no quedaràs confós en les branques; si saps el que és essencial, no estaràs atordit pels dubtes.

Si ho tens dins teu, no ho negues als altres; si no ho tens en tu mateix, no culpes a la condició social. El que s'estableix entre els esglaons més baixos no ha de ser ignorat en els graons superiors; el que es prohibeix al poble en general no ha de ser practicat per les persones privilegiades.

Per això, quan els dirigents determinen les lleis, se les han d'aplicar primer a ells mateixos per provar-les i comprovar-les. Llavors, si una norma funciona sobre els mateixos governants, pot ser imposada al poble.

Les lleis són les plomades de la terra, les mesures utilitzades pels dirigents, les normes establertes que governen als ingovernables. Després d'establir les lleis, els que es conformen a elles són recompensats, mentre que els que no viuen conforme a elles són sancionats. Tot i que les persones siguin riques i nobles, les seves recompenses no han de ser disminuïdes, i encara que les persones siguin pobres i d'humil condició, els seus càstigs no han de ser augmentats; els qui violen la llei han de ser castigats sense excepció encara que siguin bones persones, mentre que els que es conformen a la llei han de ser considerats innocents encara que no valguin per a res. Per aquesta raó, es practica la imparcialitat i es bloquegen els desitjos privats.

En l'antiguitat s'establien funcionaris per impedir que la gent fos massa egoista, mentre que es posaven governants per controlar els funcionaris i impedir-los que actuessin de manera autocràtica. Les lleis i les arts de la divinitat són els mitjans de controlar els governants, d'impedir-los prendre decisions arbitràries. Si ningú pot ser auto-complaent, la divinitat preval i s'arriba a la raó.

Per tant, retorna a la simplicitat, sense càlculs. L'absència de càlcul no vol dir inacció, vol dir adaptar-se al que ja està en marxa."


Wenzi 161



(adaptació lliure de Raimon Ribera a partir de la traducció castellana d'Alfonso Colodrón de la traducció anglesa de Thomas Cleary)