dijous, 6 de març del 2008

Invitació a Guara

“Allà on les muntanyes estan tallades pels rius”

(informació de possibles excursions a partir de l’experiència viscuda per la Mercè i en Rai. Algunes de les informacions aquí contingudes són críptiques, ja que responen a vivències personals. Però sempre els hi podeu preguntar de què va la cosa...)

1) Des de Rodellar (possible allotjament: Casa Tejedor, a Las Almunias de Rodellar, poblet on hi ha també una bona fàbrica de formatges)

- Mascún inferior (pujada pel riu), amb possible pujada fins a Otín pel sendero de Turmo

- Ermita de la Virgen del Castillo – carena amunt fins a les puntes de Cagatez, gran vista sobre el barranc, molts voltors – tornada per Cheto

- Costera de Otín – Barranco Raisén – Macún superior, fins al Saltador de las Lañas

- Costera de Otín – Otín - Nasarre - Surgencia del Mascún - Garganta de Andrebot – Gargantas altas - Dolmen de la Losa Mora - Cuesta de Otín (baixant) - Mascún.

2) Des de Bierge (possible allotjament: la mateixa Casa Tejedor, a Las Almunias de Rodellar)

- Alcanadre: Corrales de San Juan – baixada a l’ermita de San Martín - tornar a pujar pel Camino de los gradones

- Alcanadre: pàrquing del camí de la Faja de los Caracoles - Tozal Redondo – baixar a l’Alcanadre a l’alçada de la font de Tamara (aigua boníssima, gorg esplèndid) – possible extensió fins al Puntillo - tornar a pujar

- Alcanadre: de la presa de Biergue a Támara (per un camí elevat sobre el riu), baixant a veure el Puntillo

- Alcanadre: banyar-se al salto de Bierge i caminar riu amunt

- Alcanadre: de Morrano (o del pàrquing que hi ha poc després del poble) - huevo de Morrano - baixada a la font de Tamara (es pot anar fins al Puntillo) - retorn a Morrano pel camí ample que surt entre el Puntillo i font de Tamara

- Mirador a los Oscuros del Balced

- Confluència de les aigües dels rius Alcanadre i Isuala, i una mica més enllà el Formiga (es pot fer per dalt o per dins dels rius)

- Camí del barranc del Formiga, fins arribar a veure el Puntón.

3) Des d’Alquézar (poble molt turístic però molt bonic; visitar també Adahuesca, on es fan els bons formatges de Radiquero)

- Pujar amb cotxe fins a Mesón Sebil (passant per Sant Pelegrin): pista en bon estat que puja als altiplans de vistes espectaculars. Excursió al Castillo de los Santos per veure el barranc del Balced; gran vista des del Tozal de Sebil; apropar-se al pozo de nieve de los Dineretes (passant per sobre de milions de nummulites); caminades planeres que poden arribar fins al Tozal Blanco

- En cotxe per Sant Pelegrin fins la vall dels vells ametllers (deixar el cotxe a l’encreuament indicat Balsas de Basacol). Pujada als abrigos de Quizans i anada pel Tozal de los Tiestos fins l’estret i preciós barranc de Chimiachas fins la cova amb el cérvol. També es pot fer aquesta excursió a peu des d’Alquézar

- Des de Radiquero a l’Ermita de Viña, Corral Nuevo, las Capillas (a la dreta, apropar-s’hi) i baixada fins arribar sobre el barranc del Balced/Isuala

- Des d’Alquézar es pot baixar fins al Vero, sigui per fer el camí de las Pasarelas sigui per baixar al preciós pont romà de Villacantal.

4) Des de Lecina (poble molt bonic, i tranquil, com també Betorz, una mica més amunt. Allotjar-se a l’Hotel La Choca, encantador, deixant el cotxe al pàrquing de l’entrada del poble. Visitar l’alzina mil·lenària!)

- Baixar a Fuente Lecina i seguir el Vero fins als oscuros, passant per l’ermita de San Martín

- Des de la carretera a Colungo, pàrquing cueva Arpan, baixada fins al pont de Villacantal sobre el Vero i tornada pel barranc de Lumos i la cresta sobre el Lumos fins a la Casilla (runes)

- A la carretera de Colungo, aturar-se a contemplar els barrancs del Vero des del pàrquings oficials i petites excursions que s’apropen al barranc (Mallata, comedero de buitres)

- Des de la carretera de Colungo, cap a l’Est: anar a veure el barranc del Fornocal

- Covachos de Barfaluy i vista sobre el barranc de la Choca. Es pot baixar al Vero pel camí de las Escaleretas (compte, és per suïcides !!!)

- Anar amb cotxe fins una mica més enllà de Sarsa de Surta i pujada al Tozal Blanco

- Anar amb cotxe fins a Las Bellostas i baixar (si es vol, amb el cotxe) fins al molí a costat del riu Balced – baixar a peu pel riu – pujar a Bagüeste – tornar a las Bellostas.

5) Des de Nocito (hi ha allotjament tant a Nocito com a Bara)

- Barranco de la Pillera

- Badina Estañonero

- Barranco de la Abellada (des de la carretera cap al sud)

- Salto del Cardito

- Ermita de San Urbez

- Dólmen de Ibirque (per pista, gran vista del Pirineu i del Tosal de Guara)

- Bara – remuntar Alcanadre fins a Hollywood (gran gorg)

- Bara - Alcanadre superior - desviament poc després de la presa d’aigües – Binueste – Biban – tornada pel riu

- Bara – Nasarre – baixar a l’Alcanadre a la confluència prop de l’entrada de la Gorga Negra – tornar remuntant l’autopista (riu Gorga Negra o Used o el que sigui).

- Bara - Letosa seguint el barranc direcció est des del pontet sobre l'Alcanadre (no pujada a Nasarre). Antic camí dels miners, pràcticament perdut.

- Fenales de Used (des del pàrquing a la carretera)

- Acantilado de Zienfuens (des de la carretera a l'alçada de Lúsera).

6) Des de Loporzano

- San Martín de la Valdonsera, des de San Julián de Banzo - Salto de Roldán - Peña de San Miguel (s’arriba en cotxe fins al peu de la penya)

- Des de la carretera d’Aguas a Sipán, en cotxe fins al pàrquing de Casa La Tejería - Huevo de San Cosme – ermita de San Cosme i San Damián (passant per la font que hi ha una mica abans, bona aigua) – baixar al pantà de Vadiello - Cruz Cubierta (possible variant de retorn per la Cruz Blanca, amb gran vista sobre la plana) - Ermita de San Chinés (a prop de Vadiello; enormes parets de conglomerat) - Plans de Bonés (a sobre d'Arguis).