diumenge, 10 de desembre del 2023

El passat






"El que és impossible és un retorn al passat, en qualsevol de les seves formes: retre culte al passat és abusar del passat."

"La insatisfacció amb determinats aspectes de l'herència cultural, social i política, i fins i tot el seu enèrgic refús, no s'ha de confondre amb una completa ruptura amb el pretèrit, el que constitueix una idea impossible. Tots estem inextricablement lligats al passat, i l'opció real és la que s'estableix entre romandre empresonats en ell o bé donar passos racionals i innovadors envers el futur.

Les implicacions pel que fa a l'educació en general i en el seu nivell superior no són, doncs, difícils de resumir:

- En primer lloc, sostenim que la gama i la varietat de l'experiència literària, filosòfica, històrica i científica amb la que l'escola contribueix a l'utillatge intel·lectual de l'alumne ha d'ampliar-se i correlacionar-se per adequar-se a la vida en una societat democràtica de gran complexitat tècnica, augmentant la seva satisfacció material i el seu temps lliure.

- En segon lloc, aquest acreixement es farà factible únicament si s'estén el període d'ensenyament més enllà de l'edat en la que s'estableix actualment el tall per abocar als primers anys de maduresa intel·lectual, emotiva i social.

- En tercer lloc, el passat s'ha de desconsagrar, quedar franc de cultes, i mutat en un passat viu, en un passat -per què no dir-ho?- pertinent. La cultura superior s'ha de portar altra vegada, amb noves fórmules, a la recerca i a la conservació dels valors del present i per al futur.  Això requereix l'abandonament dels cànons espuris i restrictius de grandesa i veritat eternes."


M. I. Finley a El llegat d'Isòcrates, la Encyclopaedia Britannica Lecture pronunciada a la Universitat d'Edimburg el 23 de novembre de 1972. Publicada dins del llibre The Use and Abuse of History (1975) d'aquest autor, un dels més grans historiadors de la Grècia clàssica.