divendres, 30 de juliol del 2021

Voluntat cega

 

Vallotton 1897


"Schopenhauer condemna el món en la seva mateixa arrel, considerant-lo com el producte d'una voluntat cega que és estranya a tota intel·ligibilitat i a tota finalitat. En aquest pessimisme radical el valor només pot residir en els processos d'alliberament com l'art i la contemplació, on s'apaga la voluntat de viure, o com la caritat, que només val perquè en abolir la distinció entre els individus, aboleix també l'univers en la mesura que ell és el producte del seu muntatge. Però Schopenhauer és important perquè és la font de Nietzsche, el qual no només va formular el problema del valor en tota la seva generalitat, sinó que el va posar en relació amb la doctrina de Schopenhauer donant valor a aquestes mateixes potències que són a l'origen de l'existència i sobre les quals Schopenhauer feia pesar una mena de maledicció."


 Louis Lavelle Traité des valeurs (1951), p. 85-86


Text original:

"Schopenhauer condamne le monde à sa racine même en le considérant comme le produit d’une volonté aveugle qui est étrangère à toute intelligibilité et à toute finalité. Dans ce pessimisme radical la valeur ne peut résider que dans les démarches de libération comme l’art et la contemplation, où s’éteint le vouloir vivre, ou comme la charité, qui ne vaut que parce que, en abolissant la distinction entre les individus, elle abolit aussi l’univers en tant qu’il est le produit de leur assemblage. Mais Schopenhauer est important parce qu’il est la source de Nietzsche qui non seulement a posé le problème de la valeur dans toute sa généralité, mais encore l’a posé dans son rapport avec la doctrine de Schopenhauer en valorisant ces puissances mêmes qui sont à l’origine de l’existence et sur lesquelles Schopenhauer faisait peser une sorte de malédiction."