dilluns, 27 de gener del 2020

Educació científica




Agnes Martin 1981


"Al principi, les formulacions consensuals de la ciència reposen molt fermament en el coneixement humà universal d'un món real de coses quotidianes. Aquest és el punt de partença de tota educació científica. Però l'ensenyament especialitzat de l'aspirant a científic l'introdueix ràpidament en altres aspectes de la natura en els que el "sentit comú" elemental és una guia inadequada. Mitjançant procediments educatius que actuen precisament sobre els mecanismes psicològics que van descobrir el món quotidià a l'infant -acció coherent, comunicació no contradictòria, prediccions verificables, coneixement consensual i cogitació- se li fa veure el "món científic" en un àlbum complet de mapes i imatges extrets dels arxius científics. Per a ell, aquest món no es estrany, misteriós, incert ni irreal: l'assimila en el seu propi domini mental com una mera elaboració i extensió del món del sentit comú de les coses quotidianes que comparteix amb tota la humanitat."


John Ziman Reliable knowledge - An exploration of the grounds for belief in science (1978)