dissabte, 20 de març del 2010

Kabir






I

Oh, servidor! A on em cerques?
Mira! Soc al teu costat.
No soc al temple ni a la mesquita, ni a Kaaba ni a Kailash.
Tampoc soc als ritus, ni a les cerimònies, ni al Ioga i les renúncies.
Si ets un veritable cercador, em veuràs de cop:
et trobaràs amb mi en un únic moment.

Diu en Kabir: "Oh Sadhu! Déu és l'alè de tot el que jo respiro".

III

Oh, amic! Espera'l mentre visquis, coneix-lo mentre visquis, comprèn-lo mentre visquis;
ja que és en la vida on hi ha l'alliberament.
Si no trenques els teus lligams mentre vius, quina esperança d'alliberament hi ha a la mort?
La idea que l'ànima s'unirà amb Ell perquè haurà sortit del cos és només un somni buit.
Si a Ell se'l troba ara, se'l troba després.
Si no és així, només habitarem la Ciutat de la Mort.
Si aconsegueixes la unió ara, la tindràs després.
Endinsa't en la Veritat, coneix el veritable "gunn", tingues fe en el Nom veritable!

Diu en Kabir: "És l'Esperit de recerca el que ajuda; jo soc esclau d'aquest Esperit de recerca".

VI

La lluna brilla en la meva ànima, però els meus ulls no son capaços de veure-la.
El timbal de l'Eternitat sona dins meu;
però les meves oïdes sordes no son capaces de sentir-lo.
Mentre l'home disputa pel "Jo" i el "Meu", la seva obra és el buit.
Quan ha mort tot amor pel "Jo" i pel "Meu", llavors l'obra del Senyor es porta a terme.
Ja que la tasca no té altra meta que assolir el coneixement; quan aquest arriba, es deixa la feina.
La flor floreix per al seu fruit: quan el fruit arriba, la flor es marceix.
L'almesc és en el cérvol, però aquest no el cerca dins seu; vaga cercant-lo per l'herba.

IX

I com podria expressar aquesta paraula secreta?
Com puc dir que Ell no és així, i que és d'aquesta altra manera?
Si dic que Ell és dins meu, l'Univers s'avergonyeix.
Si dic que Ell és fora meu, és fals.
Ell fa que el món interior i l'exterior siguin indivisiblement u.
El conscient i l'inconscient són els seus escambells.
No és ni manifest ni ocult; no és ni Revelat ni no Revelat.
No hi ha paraules que expressin el que Ell és.

XX

Cor meu, a quina riba t'adreces?
Cap viatger no ha passat abans que tu, ni hi ha cap camí.
On es troba el moviment, on es troba el repòs en aquella riba?
Allà no hi ha ni aigua, ni barca, ni barquer;
no hi ha ni corda per remolcar la barca, ni cap home per arrossegar-la.
No hi ha terra, ni cel, ni temps, ni res: no hi ha riba, ni gual per arribar-hi.
Allà no hi ha ni cos ni ment; i, on és el lloc on pugui l'ànima apaivagar la seva set?
No el trobaràs en aquest buit.
Sigues fort i entra en el teu propi cos, ja que allà serà segur el teu pas.
Pensa-ho bé, cor meu, no vagis a cap altre lloc.

Diu en Kabir: "Rebutja totes les imaginacions i aferma't en el que ets".

XXVIII

Davant l'incondicionat, el condicionat balla.
"Tu i jo som un!", clamen les trompetes.
El Mestre ve i s'inclina davant del deixeble.
Aquesta és la més gran de les meravelles.

XLIX

El que tu ets, no és.
Per allò que és, tu no tens paraules.
Si no veus, no creguis.
El que et diuen no pots acceptar-ho.
El que discerneix sap per la paraula; i l'ignorant es queda bocabadat.
Alguns contemplen l'Informe, i d'altres mediten sobre les formes,
però el savi sap que Brahma es troba més enllà d'ambdós.
La seva bellesa no és vista per l'ull.
La seva música sense paraules no és sentida per l'oïda.

Diu en Kabir: "Aquell que ha trobat tant l'amor com la renúncia, no baixa mai de la mort".

LXXV

Afirma el Veda que l'Incondicionat supera el món de les Condicions.
¿Què hi guanyes discutint si Ell es troba més enllà de tot o bé si és en tot?
Mira cada cosa com si fos la teva pròpia llar;
no gaudeixis ennuvolant el dolor que s’estén per tot arreu.
Brahma se't farà visible nit i dia.
Vestit de sol, sobre un tron de sol, irradiant sol.

Diu en Kabir: "El veritable Amor és tot de llum".

LXXIX

No soc ni el qui estima ni l'estimat.
No visc segons la llei ni tampoc segons la raó.
Ni pronuncio ni soc pronunciat.
Ni soc senyor ni soc criat.
Ni soc lliure ni em sento esclau.
No tinc ni amors ni odis.
No soc a prop de ningú ni lluny de ningú.
No aniré al cel ni baixaré a l'infern.
Em neguitejo per tot, però romanc allunyat de tot neguit.
Pocs m'entenen; que el que m'entengui trobi la pau.
Kabir mai no intenta crear ni destruir.

LXXX

El veritable Nom és diferent de tots els noms.
Distingir entre el Condicionat i l'Incondicionat no és sinó un problema de simple filosofia.
L'Incondicionat és la llavor; el Condicionat és la flor i el fruit.
El coneixement és a la branca, el Nom és a l'arrel. Cerca l'arrel; seràs feliç quan la trobis.
Perquè l'arrel et conduirà a la branca, a la fulla, a la flor i al fruit.
Serà la teva trobada amb l'amor, serà la realització del teu somni,
serà la unió definitiva del Condicionat i l'Incondicionat.

XCVI

Oh amic, cor meu, pensa-ho bé!
Si de debò estimes, llavors, perquè t'adorms?
Si finalment L'has trobat, entrega't totalment i acull-lo en tot el teu ésser.
Perquè El perds una i altra vegada?
Si la profunda son del descans ha arribat als teus ulls,
perquè perds el temps fent el llit i posant bé els coixins?

Diu en Kabir: "Només hi ha una manera d'estimar!"
Ni que haguessis de donar la vida, perquè hauries de plorar per això?