diumenge, 31 d’agost del 2008

Francesc Olivella




Avui, 31 d’agost de 2008, a tres quarts de nou del matí, s’han celebrat a Santa Maria de Vilafranca, les exèquies d’en Francesc Olivella Ferrari, mort el vespre del dia 28 als 68 anys d’edat. Ha oficiat la cerimònia el bisbe de Girona, Francesc Pardo, vilafranquí i amic personal d’en Cisco o Franciscu, que és com l’anomenàvem, si més no, a la meva família. Per significatives i afortunades coincidències cronològiques, la cerimònia s’ha fet en presència de la imatge de Sant Fèlix, fet extremadament inusual ja que el sant només passa a Santa Maria els dies 30 i 31 d’agost.

En començar, l’orgue ha tocat As time goes by, de Casablanca. Al moment de meditació posterior al sermó, la música ha estat Yesterday, dels Beatles, i al moment final hem sentit el tema de Candilejas de Charles Chaplin. Les músiques les havia triades el mateix Franciscu, que també havia dissenyat el recordatori: una imatge de Charlot d’esquena, i a la pàgina següent, “The end”.

I és que en Franciscu Olivella era un home de cinema. S’hi va guanyar la vida com a empresari, però abans que això era una passió personal que va començar d’infant, quan col·leccionava els fulletons que els cinemes de l’època repartien per les cases anunciant el programa de la setmana. Una col·lecció que l’ha acompanyat tota la vida.

En Franciscu era fill del Sr. Olivella i de la Sra. Carolina. La família Olivella vivia al carrer del Bisbe Morgades, al Poble Nou de Vilafranca del Penedès, en una caseta amb jardí al darrera que formava part d’una sèrie de cases semblants de la classe mitjana vilafranquina de l’època. Eren cases d’aparença modesta, molt menys espectaculars que les de les urbanitzacions actuals, però eren plenes de vida, de caliu, d’amistat. La casa següent a la dels Olivella era la dels meus besavis Llorach, i la següent la dels meus avis Regull. El Sr. Olivella, que produïa xampany, era molt amic del meu avi Pere Regull, i venia molt sovint per casa en aquells anys cinquanta en que jo era un nen que gaudia de l’ambient de festa que sovint hi havia a casa els seus avis: Sant Pere, la Festa Major, Nadal... El Sr. Olivella contribuïa a crear aquell ambient fos el dia que fos, amb el seu llacet al coll i l’alegria que duia a dintre. En aquells anys, quan a l’hivern arribàvem a Vilafranca el dissabte al vespre en el 600 després del llarg i fosc itinerari per l’Ordal, i entravem en aquella casa calenta, plena de llum, de joia i de gent que ens estimava, el contrast era meravellós. La Sra. Carolina era amiga de la meva àvia Cecília Llorach. I les dues germanes grans d’en Franciscu, la Carolina i l’Àngela, van ser lògicament molt amigues de la meva mare Paquita i els meus oncles Pere i Enric. Aquest món no era ben bé el món del Franciscu –amb la meva mare es portaven quinze anys. Ni el món d'en Franciscu era el meu –ell era onze anys més gran que jo- però tots tres mons, amb la seva diversitat, ens semblen, vistos des d’ara, com a humanament densos i plens d’encant. Potser és un efecte d'embelliment del passat, o de nostàlgia, però crec que hi ha alguna cosa més que això. Són mons que han desaparegut; el mateix Poble Nou ha canviat profundament i costa retrobar-hi el rastre d’aquella època de la infantesa d’en Franciscu, i la meva, amb els carros carregats de portadores plenes de raïm fent cua en aquells carrers de terra amb les seves passeres, esperant poder descarregar al Sindicat en els temps de la verema. Sigui com sigui, en el record aquests mons es dibuixen com a plens de calidesa i joia de viure.

Crec que la vida d’en Franciscu Olivella ha estat massa curta però bonica. L’ha compartit a fons amb la Paquita, la seva esposa, hi ha tingut quatre filles magnífiques, de les que estava molt satisfet, i també dels seus quatre gendres. No ha pogut ser avi prou temps, però ha tastat l’experiència. I el cinema ha estat per a ell una vocació, una dedicació, una manera de guanyar-se la vida i un fil conductor del seu itinerari. Desconec com ell va viure els canvis del temps, però per a mi en Franciscu Olivella era un cristià en el ple sentit de la paraula, com ho és aquell altre gran cristià vilafranquí que és en Telmu Huguet (afortunadament la vila li ha reconegut recentment el seu mèrit humà). En Franciscu va ser criat en determinades dimensions per l’Església, i crec que positivament. Va ser marcat per la fe d’aquella manera que, siguin quines siguin les peripècies ideològiques que es puguin passar després, quedes configurat segons una determinada manera de ser home que es mostra com a lligada a la figura de Jesús. En Franciscu va poder gaudir d’aquest do, pels temps en que va viure i per la seva disposició personal a entrar en aquesta dinàmica de vida en profunditat.

Al final de la cerimònia el celebrant ha convidat a parlar, per expressa voluntat del difunt, a en Jaume Patrici Sayrach, que havia estat vicari de Santa Maria i consiliari dels grups de joves d’Acció Catòlica quan en Franciscu vivia la seva etapa de formació. Mn. Sayrach ha dit dues coses que voldria subratllar especialment, una respecte als temps que vivim i l’altra respecte a la persona d’en Franciscu. Ha dit amb plena convicció, no pas com a recurs retòric, que vivíem uns temps presidits per la banalitat, probablement accentuada per la confrontació amb uns anys (potser el període 1950-1980) més densos, vertebrats al voltant de l’amistat i el compromís, viscuts amb una gran autenticitat. Les coses es feien seriosament i amb tot el cor, tant els debats d’idees com les pràctiques altruistes. Si més no per part dels nuclis més actius i conscients de la societat.

Pel que fa a la persona, Mn. Sayrach ha fet esment, discretament, de dos trets que caracteritzaven la persona d’en Franciscu: la dolcesa i la bondat. En Franciscu era algú que irradiava aquestes qualitats sense necessitat ni d’obrir la boca. I això és realment excepcional. Juntament i més enllà de la seva dedicació a la família, als amics, al cinema, a Vilafranca, aquest és el testimoni més important que ens deixa. Que la seva manera de ser persona humana ens sigui, a aquells que hem tingut la sort de conèixer-lo, un referent.




5 comentaris:

Unknown ha dit...

Bon dia, "Rai":
Em dic Jordi Forners i Puig; el dia de Sant Fèlix vaig complir 51 anys. Evidentment, vaig néixer a Vilafranca, en tal coincidència de data.
Que bonica tota la ressenya que fas, tant de la vida d'en "Fransiscu", com de l'enterrament d'aquesta vida (si es pot dir així). No vaig poder-hi ser... de tal manera que, el primer que he fet, després de llegir i rellegir la teva "crònica", ha estat escoltar els tres fragments musicals que es varen interpretar allà a Santa Maria. I, tot escoltant la música i recordant en "Fransiscu" se m'ha posat la pell de gallina, sobretot pensant que ell mateix vagi intervenir en la preparació d'aquesta trobada.
Vaig compartir amb ell, durant uns anys, la Junta del Cine-Club Vilafranca... Feiem les reunions a l'Airolo, a la Rambla de Nostra Senyora. En "Fransiscu" era el president; el secretari, en Joan Josep Bolet i Quer, el qual ja tampoc està entre nosaltres. Eren uns anys, sortosament, a diferència d'ara, i recollint la valoració d'en Jaume Patrici Sayrach, amb un índex de banalitat molt baix; per altra banda, tots els valors contraris a la banalitat estaven molt a l'alça. Què ha fallat en tots aquests anys, paradoxalment coincidents amb l'adveniment i consolidació de la democràcia!, per haver arribar on hem arribat?
A la meva primera etapa professional al món editorial, em vaig veure forçat a col.laborar en algun redactat sobre cinematografia; i, la veritat, jo anava molt perdut. Cada vegada que tenia dubtes, telefonava a en "Fransiscu", a casa seva, i m'assessorava, o em deia la font on podia trobar les dades que cercava. De tal manera, que passats uns mesos, per allà l'any 1986, com a agraïment, vaig obsequiar a en "Fransiscu" amb un exemplar del llibre "Amami, Alfredo!", de Terenci Moix, publicat per Plaza & Janés. Fou un regal senzill... i em sorprengué que la reacció d'en "Fransiscu" quan ens vam veure al cap d'uns dies fou la de manifestar-me que li havia agradat tant!!!
El teu blog m'ha servit per aclarir una dada que jo tenia com a errònia... sempre havia estat, jo, convençut que al "Fransiscu" i a la Paquita els havia casat el meu germà, Eduard Fornés (que en aquella etapa es dedicava professionalment a impartir els Sagraments i a celebrar l'Eucaristia), i era amic de la infància d'en "Fransiscu"; després, passats uns anys, el meu germà, com tants d'altres sacerdots de la seva generació, va canviar de professió (he dit bé, de professió). Potser, també per allò de les banalitats que ens van invadint, actualment només conec un mossèn que denoti vocació. Què hi farem...
Certament, la meva confusió radicava en el fet de pensar que el meu germà, l'Eduard, sí que havia casat a moltes altres parelles de la seva colla, que també era la colla d'en "Fransiscu", però veig que no va ser així en el cas d'en "Fransiscu".
Voldria destacar una qualitat molt sana d'en "Fransiscu": la humilitat. En "Fransiscu" era una bona persona, i una persona humil. Tot i el seu caràcter emprenedor, actiu, empresarial, de bon lideratge arreu on estava... sempre es mantingué allunyat de qualsevol organ de "poder" (cosa molt significativa), i, quan te'l trobaves de cara "no havies de baixar de la vorera"; per estreta que fos aquesta, sempre hi havia espai per a creuar-se amb ell sobradament... i això, el diferenciava, fins i tot, -tot s'ha de dir!- d'alguns companys de generació d'en "Fransiscu", amants de l'ostentació... Maleîda ostentació!!!
Per a continuar amb les metàfores, i si la meva memòria fotogràfica no em traeix, en "Fransiscu" sempre portava sabata plana; no usava tacons. La seva mirada, mai fou tampoc altiva. I, per damunt de tot, fou una persona amb un gran respecte no tant sols per les altres persones, sino pels sentiments de les altres persones; això és, una persona sensible.
Passada la meva etapa al Cine-Club, la veritat és que les meves inquietuds es dirigiren cap a altres àmbits; de tal manera, que, ja oberts els cinemes Bogart, potser hi havia entrat unes quatre o cinc vegades (només!). Tot i així, un diumenge de finals d'octubre de 2006, vaig trobar a en Siscu i a la Paquita, pel carrer del Casal, vam caminar un tros plegats, els vaig confessar aquest "pecat" d'haver entrat només quatre o cinc vegades al Bogart, i tot suplicant-los que em deixessin acabar la conversa (doncs havien començat a "renyar-me") perquè l'important era el què els anava a dir a continuació, els vaig afegir, que tot i així, tot i no haver estat un "habitual" del Bogart, el seu tancament, potser per haver passat milers i milers de vegades pel davant (però també per alguna raó de més pes...), el seu tancament -deia- l'havia sofert com a part del tancament de la meva història personal.
Certament, amb la cloenda de la vida "d'aquí" d'en "Fransiscu" s'ha tancat quelcom més que el Bogart... per tant, modestament, també una miqueta més d'aquesta història meva personal. Almenys ho sento i ho manifesto jo ara així, tot i que no li puc pas dir, en aquesta ocasió, a ell mateix.

Bé, res més. Gràcies per l'escrit del teu blog. No t'associo pas, ni crec que ens coneguem... Dedueixo que ets fill d'una germana del senyor Enric Regull "pare", i cosí germà de l'Enric Regull "fill" i el Pere Regull "fill". És així?
Jordi Forners i Puig
Vilafranca del Penedès, 2 de setembre de 2008

Raimon Ribera i Mercè Sala ha dit...

Gràcies pel teu comentari, Jordi. M'alegra veure la sintonia tant en la valoració d'en Franciscu com en la dels temps que estem vivint.
Pot ser molt bé que fos el teu germà qui hagués casat a en Franciscu i la Paquita; la veritat és que jo ho vaig deduir, i probablement erròniament, o sigui que rectifico el meu escrit en aquest punt.
Pel que fa a la meva ubicació familiar, les teves deduccions són correctes; sóc el fill gran de la germana de l'Enric Regull pare. Quan es varen casar, l'any 1949, els meus pares se'n van anar a viure a Barcelona, on jo vaig néixer el 12 de gener de 1951, i per això jo només soc mig vilafranquí: m'hi van batejar (a Santa Maria), hi he passat molts caps de setmana i estius a casa dels avis, no m'he perdut pràcticament cap Festa Major durant tota la meva vida i m'estimo Vilafranca. A més, els meus dos germans hi viuen, i la meva germana viu a Sant Martí Sarroca.
Gràcies altre cop per la teva aportació, que enriqueix el meu senzillíssim perfil d'en Franciscu Olivella.

Enric López ha dit...

Hola Jordi, em dic Enric López i escric aquest comentari mogut per la curiositat.
Ahir vaig escoltar a RAC1 una entrevista a Manel Olivella, un home de 63 anys que viu al carrer, a Barcelona. L'entrevista em va impactar molt, per la tendresa del home que parlaba. En un moment, el home va dir que es deia Manel Olivella i que era fill de Vilafranca (com la meva dona). També va dir que el seu pare tenia un cinema, que ell hi trevallaba fent cafes de ben petit i que era fill unic.
Com a mi m'agrada arribar al fons de les coses, he buscat el cognom i he arribat, despres de pasar per la Viquipèdia, al nom de Francesc Olivella i Ferrari, fundador del Bogart i del Kubric. Despres he trobat el teu blog i he llegit amb sorpressa que Francesc Olivella i Ferrari tenia quatre filles i cap fill.
L'entrevista de l'Albert Om es facil de trobar. Tu podries dirme, si us plau, que es el que no cuadra?
Salutacions i moltes gràcies.

Raimon Ribera i Mercè Sala ha dit...

Amic Enric, no crec que aquest senyor Manel Olivella sigui fill d'en Francesc Olivella i Ferrari. Potser hi havia algun altre cinema a Vilafranca (potser Cal Bolet?) propietat d'un altre Sr. Olivella. Sento no tenir més coneixements al respecte...

Enric López ha dit...

Hola Raimon, moltes gràcies per la teva ràpida resposta.

Com em vaig imaginar després de llegir el teu article, la història del sensesostre tenia una part de veritat i una altra d'inventada.
Suposo que, per la seva edat, coneixia la història de Francesc Olivella i Ferrari i la va decorar una mica per a fer-la-hi seva.
M'imagino que, encara sent el cognom Olivella bastant comú a Vilafranca, seria molta coincidència que dos Olivelles regentessin dos cinemes diferents en la mateixa època.
De totes maneres, moltes gràcies i si tinc alguna novetat, te la comunicaré.

Salutacions.