dissabte, 30 d’abril del 2022

El món i jo

 

Vallotton 1921


"Si el valor és el que no som, és el que procurem ser, si és un exterior, però del que volem fer el nostre interior, i si no el podem posseir fins que aquest exterior i aquest interior s'identifiquen en nosaltres mateixos, aquest resultat  només es pot concebre en la mesura que aquest exterior era el nostre interior més secret que havíem de descobrir, una aspiració a ésser que només podia esdevenir el nostre ésser amb el doble efecte del nostre consentiment i el nostre esforç. El valor és allò vers el qual nosaltres tendim i que ens manca; i quan el trobem, és com una riquesa que es descobreix, que d'entrada ens sembla estranya, tot i que ja era la substància de nosaltres mateixos. Ens pot ser refusat com l'aliment, però des del moment en que ens és ofert, ja és reconegut com a nostre.

El propi del valor és donar al món aquesta interioritat simultàniament a ell i a mi que fa que jo pugui veure tot el que li esdevé al món com si m'esdevingués a mi mateix. D'una manera més general es pot dir que, en contraposició amb el coneixement de l'objecte que només es produeix quan l'objecte se separa de mi, el valor només apareix quan l'objecte comença, d'alguna manera, a identificar-se amb mi, com es pot veure en la justícia, que només és real per aquell que l'experimenta, la reivindica o la realitza."


Louis Lavelle a Traité des valeurs (1951), p. 210-211


Text original:

"Car si la valeur c’est ce que nous ne sommes pas, c’est ce que nous cherchons à être, si elle est donc un dehors, mais dont nous voulons faire notre dedans, et si nous ne pouvons la posséder qu’au point où ce dehors et ce dedans s’identifient en nous-même, une telle fin n’est concevable que parce que ce dehors était notre dedans le plus secret qu’il nous appartenait de découvrir, une aspiration à être qui ne pouvait devenir notre être que par le double effet de notre consentement et de notre effort. Elle est ce vers quoi nous tendons et qui nous manque : et quand nous le trouvons, c’est comme une richesse qui se découvre, qui nous [211] paraissait d’abord étrangère, bien qu’elle fût déjà la substance de nous-même. Elle peut nous être refusée comme l’aliment ; mais dès qu’elle est offerte, elle est déjà reconnue comme nôtre.

Le propre de la valeur, c’est de donner au monde cette intériorité à la fois à lui-même et à moi qui fait que je peux regarder tout ce qui arrive en lui comme s’il m’arrivait à moi-même. D’une manière plus générale, on peut dire que, par opposition à la connaissance de l’objet qui ne se produit qu’au moment où l’objet se détache de moi, la valeur n’apparaît que là où l’objet commence de quelque manière à s’identifier avec moi, comme on le voit dans la justice, qui n’est rien que pour celui qui l’éprouve, la revendique ou la réalise."