dijous, 14 d’abril del 2022

Crucifixió

 

Antonello da Messina 1475


"De totes les pintures que conec d'aquesta escena, aquesta és la més solitària. La menys al·legòrica."


John Berger a "Resistance is fertile", New Statesman, Londres, 09.04.2009


Aquest text està reproduït a John Berger Sobre los artistas, un recull editat a Londres el 2015 publicat en castellà el 2017 per Editorial Gustavo Gili. Alguns dels textos inclosos ofereixen reproduccions en blanc i negre d'obres comentades. En aquest text concret, s'hi mostra un dibuix del Crist crucificat de la National Gallery, i Berger explica les peripècies que va passar per fer-lo. S'hi inclou també la reproducció d'una Crucifixió d'Antonello de Messina, però incomprensiblement la que s'inclou no és la de la National Gallery de Londres que Berger comenta (i que encapçala aquest post) sinó una altra del mateix any que es troba a Sibiu, Romania:


Antonello da Messina 1475


És també una obra magnífica, però, és clar no és la que Berger comenta i dibuixa. Si l'error és de l'edició anglesa o de la castellana no ho sé, però és una llàstima.