dimecres, 17 de setembre del 2025

Estabilitat del valor



Vallotton 1918


"Tanmateix, sabem bé que és només el valor el que pot donar a la nostra vida el seu caràcter d'estabilitat. No només l'estabilitat és un valor, sinó que també hi ha una estabilitat de tots els valors, com diu Höffding. Només la nostra debilitat, la nostra falta d'atenció, els nostres defectes ens fan trobar-lo de vegades sense poder-nos-hi mantenir lligats sempre. Però és precisament per això que ell és el valor: deixaria de ser-ho si la seva possessió estigués assegurada. És una realitat eterna amb la qual tenim un contacte evanescent. Al contrari, les aparences materials que semblen oferir-nos un suport més sòlid són arrossegades a una fugida incessant: i aquesta fugida és la seva mateixa essència. De la mateixa manera, si la necessitat i el desig ens revelen les aproximacions del valor, es pot mostrar, per la variabilitat del seu objecte, que no són suficients per definir-lo. És contra ells, en cert sentit, que el jo mira de mantenir la seva pròpia unitat, a conquerir l'autodomini: aquest és la condició i ja el senyal de la presència del valor, fora del qual, com l'experiència ens mostra, la nostra vida no para de dissipar-se en la seqüència dels esdeveniments. Aquí retrobem el valor com a criteri de l'ésser enfront de l'aparença: és el que subsisteix en contraposició al que passa. El valor lluita, doncs, constantment contra aquesta dispersió de la realitat que resulta del seu caràcter tant espacial com temporal: en aquest sentit, el valor pren sempre una forma composta i sintètica, el que mostra prou el paper de l'activitat de la ment en la superació de la multiplicitat indefinida del donat, que per a ell només és una matèria, però del qual no pot prescindir. En la seva forma objectiva, el valor és sempre una consolidació d'elements coexistents o successius. És constructiu, mentre que les lleis del món físic són sempre destructives: i és el paper de qualsevol construcció l'estar sempre amenaçada.

Així, l'encarnació del valor, en requerir la seva inserció en les condicions de la vida material on s'arrisca a ser aniquilat en qualsevol moment, permet considerar-lo com la més fràgil de les coses. Però el més fràgil també és el més preuat. I aquestes dues característiques són, sens dubte, inseparables."


Louis LavellTraité des valeurs (1951), pp. 394-395.



Text original:


"Pourtant, nous savons bien que c’est la valeur seule qui peut donner à notre vie son caractère de stabilité. Non seulement la stabilité est une valeur, mais encore il y a une stabilité de toutes les valeurs, comme le veut Höffding. C’est seulement notre faiblesse, notre inattention, nos défaillances qui font que nous la rencontrons quelquefois sans être capable de lui demeurer attaché toujours. Mais c’est pour cela qu’elle est précisément la valeur : elle cesserait de l’être si sa possession était assurée. Elle est une réalité éternelle avec laquelle nous avons un contact évanouissant. Par opposition, les apparences matérielles qui semblent nous offrir un appui plus solide sont entraînées dans une fuite incessante : et cette fuite est leur essence même. De la même manière, si le besoin et le désir nous découvrent les approches de la valeur, on peut montrer, par la variabilité de leur objet, qu’ils ne suffisent pas à la définir. C’est contre eux en un sens que le moi cherche à maintenir sa propre unité, à conquérir la maîtrise de soi : celle-ci est la condition et déjà la marque de la présence de la valeur, hors de laquelle, comme l’expérience le montre, notre vie ne cesse de se dissiper dans la suite des événements. Nous retrouvons ici la valeur comme critère de l’être par opposition à l’apparence : elle est ce qui subsiste par opposition à ce qui passe. La valeur lutte ainsi sans cesse contre cette dispersion du réel qui résulte de son caractère aussi bien spatial que temporel : en ce sens, la valeur prend toujours une forme composée et synthétique, ce qui montre assez le rôle de l’activité de l’esprit pour surmonter la multiplicité indéfinie du donné qui n’est pour elle qu’une matière, mais dont elle ne peut se passer. Dans sa forme objective, la valeur est toujours une consolidation d’éléments coexistants ou successifs. Elle est constructive, au lieu que les lois du monde physique sont toujours destructives : et c’est le rôle de toute construction d’être toujours menacée.

Ainsi l’incarnation de la valeur, en exigeant son insertion dans les conditions de la vie matérielle où elle risque à chaque instant d’être anéantie, nous permet de la considérer comme la plus fragile des choses. Mais la plus fragile est aussi la plus précieuse. Et ces deux caractères sont sans doute inséparables."