dimecres, 13 d’agost del 2025

La notte dell'addio



"La notte dell'addio
il buio dentro intorno,
poi quando vuole Dio
si accende un nuovo giorno.

La nostra casa vuota
il sole inonderà
e tu non ci sarai
e tu non ci sarai
amore mio.

La notte dell'addio
neppure una parola,
tu contro il petto mio,
non vuoi lasciarmi sola,
io ti prometto amore
che mi ricorderò
del bene che mi hai dato,
del bene che ti ho dato...
Addio.

Come un filo
che si spezza,
come sabbia
che nessuno
mai nessuno
uò tenere
tra le dita
ora la tua vita
si allontana dalla mia.

La notte dell'addio
il buio dentro intorno,
poi quando vuole Dio
si accende un nuovo giorno.

La nostra casa vuota
il sole inonderà
e tu non ci sarai,
e tu mi mancherai...
Addio."



La fantàstica interpretació de "La notte dell'addio" per Iva Zanicchi a San Remo el 1966:

dimarts, 12 d’agost del 2025

Imatges per al silenci XXIV



Bellini 1485


"El silenci va lligat a la innocència."


(tuit d'en Rai de 05.11.2024)




diumenge, 10 d’agost del 2025

Sobre el zen






Algunes reflexions de Raquel Bouso sobre el zen (extretes del seu llibre "El Zen", Fragmenta Editorial, Barcelona 2008):


- "...el zen defuig ser classificat o circumscrit perquè un dels aspectes que més clarament posa en relleu és que per comprendre realment una cosa cal experimentar-la un mateix, no n'hi ha prou amb explicacions de segona mà o idees preconcebudes." (p. 12)

- "El mot japonès zen, com el coreà son, és la lectura del xinès chan, probablement una forma abreviada de la paraula xinesa channa, que tradueix la sànscrita dhyana o la pali jhana i que designa un estat de meditació, contemplació o concentració profunda. (...) La meditació típicament zen, anomenada zazen, consisteix a seure amb les cames creuades -cosa que es coneix com posició del lotus-l'esquena recta, les mans obertes recolzades en el dors i els ulls entreoberts i, en silenci, respirar profundament i en calma." (p.17)

- "La majoria de les persones vivim "fent coses" contínuament, i això quan no projectem les que farem, repassem mentalment les que hem fet o imaginem les que voldríem fer. No ens permetem aturar-nos ni un segon. La pràctica del zen consisteix, contràriament, a no fer res, o millor dit, a deixar de fer." (p.18)

- "(...) despertar o il·luminació, és a dir, un mode diferent de captar la realitat que comporta una determinada manera de ser en el món, una nova forma de vida." (p. 18)

- "I aquesta és la actitud que privilegia el zen: sense fixar-se cap objectiu, sense esperar res, aposta per practicar desinteressadament, "sense pensaments, sense imatges" i "sense meta, sense objecte". El zen ha desenvolupat el punt de vista que tothom ja és Buddha, de manera que només cal que, amb la pràctica constant o de sobte, arribem a advertir la nostra pròpia naturalesa." (p. 19)

- "Disciplinar el cos equival a disciplinar la ment." (p. 21)

- "Si el practicant de zazen i sanzen (la pràctica d'una conversa en què el mestre valora la maduresa espiritual del deixeble al seu càrrec) ha assolit un grau elevat de maduresa espiritual, aquesta maduresa es manifestarà en la seva vida quotidiana. Malgrat que aparentment no sigui visible cap canvi, pel zen la resposta d'aquesta persona a cada situació que se li presenti sorgirà d'una font diversa de l'habitual: sorgirà del seu propi interior, d'allà on és més autènticament ell mateix. Això es fa evident en les trobades amb altres persones i en la manera d'acomplir les accions." (p. 33)

- "Si bé cada persona és única i individual, essencialment tots compartim una mateixa naturalesa contingent. La persona es construeix a cada instant i en relació amb els altres, motiu pel qual no podem ser aïlladament, i comprendre això ens permet veure el que ens uneix i no el que ens separa." (p. 34)

- "Des del punt de vista del zen, tota acció ha de ser acomplerta captant tota la nostra atenció, ja que la immediatesa de la vida s'expressa en cadascuna de les activitats diàries, per banals i quotidianes que siguin." (p. 35)

- "Dogen descriu la pràctica de la meditació com "simplement seure", i l'estat de concentració samadhi, com "deixar caure cos i ment. (...) Cos i ment són abandonats en el procés perquè un cop s'ha despertat a la vertadera naturalesa pròpia no es contempla cap distinció entre un mateix i la resta de coses que conformen la realitat." (p. 61)

- "La possibilitat universal de despertar a la vertadera naturalesa pròpia, a la naturalesa del Buddha (...) no pot ser entesa amb la lògica, ni expressada amb paraules, ni explicada en escrits, ni considerada per la raó." (p. 93)

- "La noció zen de saviesa: una claredat d'esperit capaç de dissipar la ignorància i obrir l'accés a l'experiència directa de la realitat absoluta." (p. 96)

- "Pel zen (...), la veritat suprema és del tot real, però resideix més enllà de qualsevol conceptualització." (p. 97)

- "En el zen, el llenguatge no es pot desvincular del silenci. Quan se serveix del llenguatge, apunta a una realitat situada més enllà de les paraules. Tot i reconèixer la impossibilitat de referir l'experiència d'aquesta realitat, creu possible indicar-la. " (p. 98)

- "El desig pot ser erradicat, tant el desig dels plaers que podem sentir amb els cinc sentits corporals com el desig d'existir eternament, més enllà de la mort i amb independència del cos, com també el desig nihilista de no existir, propi d'una visió materialista de la persona com una mera existència corpòria que desapareix definitivament en el moment de la mort." (p. 103)

- "La vertadera realitat resideix en cada forma i, al mateix temps, en allò que la transcendeix." (p. 106)

- "No hi ha altra realitat que el món dels fenòmens i, al mateix temps, el món dels fenòmens no és l'única realitat perquè la realitat pot ser observada des d'una doble dimensió: des de l'aspecte de la seva vacuïtat i finitud no és, o sigui, és vacuïtat. Contemplada des de l'aspecte de l'ésser, és sempre nova, variada i plena de formes úniques i irrepetibles. Hi ha una identitat fonamental entre l'Absolut, en termes zen, la vertadera vacuïtat, i el relatiu, l'ésser meravellós, ja que l'Absolut és sempre en relació amb el que és relatiu, i el que és relatiu amb l'Absolut." (p. 107)

- "La recerca espiritual del zen neix d'una pregunta radical sobre la pròpia existència. La recerca de la vertadera identitat obliga a posar-ho tot en dubte, fins i tot la visió que es té de la realitat. La via d'autoconeixement que proposa el zen, i que condueix a una visió instantània i intuïtiva de la realitat, no ateny la dimensió intel·lectual humana sinó l'ésser humà en la seva totalitat; això justifica el seu caràcter religiós. La superació del subjecte en el zen, requisit per a una aproximació real a les coses, és l'eix de la seva doctrina." (p. 109)




dissabte, 9 d’agost del 2025

Verlaine: Simple i tranquil·la



Lorenzo Monaco 1410


"Le ciel est, par-dessus le toit,
si bleu, si calme!
Un arbre, par-dessus le toit,
berce sa palme.

La cloche, dans le ciel qu’on voit,
doucement tinte.
Un oiseau sur l’arbre qu’on voit
chante sa plainte.

Mon Dieu, mon Dieu, la vie est là,
simple et tranquille.
Cette paisible rumeur-là
vient de la ville.

– Qu’as-tu fait, ô toi que voilà
pleurant sans cesse,
dis, qu’as-tu fait, toi que voilà,
de ta jeunesse ?"


Paul VerlaineSagesse III, 6 (1880)



Possible traducció:


"El cel és, sobre del terrat,
tan blau, tan calmat!
Un arbre, sobre el terrat,
bressola el seu palmell.

La campana, al cel que veiem,
tintineja suaument.
Un ocell a l'arbre que veiem
canta la seva queixa.

Déu meu, Déu meu, la vida hi és,
simple i tranquil·la.
Aquesta remor pacífica
ve de la ciutat.

—Què has fet, oh tu que estàs
plorant constantment,
digues, què has fet, tu que aquí estàs,
de la teva joventut?"



divendres, 8 d’agost del 2025

El racionalisme com a ideologia



Max Ernst 1967


Cites d’una petita obra de Leszek Kolakowski, filòsof polonès nascut el 1927 i mort el 2009, que pertany a aquesta interessantíssima família del marxisme dissident dels anys seixanta, amb personatges com el científic Robert Havemann i els també filòsofs Agnes Heller o Karel Kosik. L’assaig, de 1967, es titula El racionalisme com a ideologia i va ser publicat en castellà el 1970 per Ariel, traduït per Jacobo Muñoz.
 
“La relació concreta amb la realitat exigeix, certament, que determinades característiques de la mateixa siguin assenyalades com a especialment importants, mentre s’abandona tot interès per altres, indiferents des del punt de vista de la tècnica. D’aquí que el coneixement pràctic o coneixement de les coses - no atenent a determinades característiques seves obtingudes per abstracció, sinó a la seva concreció mateixa, és a dir, a la seva irrepetibilitat - sigui antitècnic per naturalesa. El coneixement concret es dona en la relació estètica amb el món; l’abstracte, al contrari, en la relació tècnica i pràctica amb el mateix.” (p. 9)

Kolakowski va perfilant les característiques del racionalisme a través d’un interessant crescendo en el que va refinant la formulació de la posició racionalista:

1. El racionalisme és una concepció d’acord amb la qual els mitjans de contacte humà amb el món, constituïts de manera que el contingut del saber guanyat amb la seva ajuda no resulta per principi susceptible de formulació lingüística, no tenen valor cognoscitiu (és a dir, no són aplicables a la ciència). (p.11)

2. El racionalisme és una concepció d’acord amb la qual els mitjans de contacte humà amb el món, constituïts de manera que el contingut del saber guanyat amb la seva ajuda no pot ser subjecte per principi a control intersubjectiu (control concernent a la verificació d’aquest saber o, al menys, a la seva correcta comprensió) ni a cap falsació, no tenen valor cognoscitiu (és a dir, no són aplicables a la ciència). (p.11-12)

3. El racionalisme proclama que no existeix cap objecte de coneixement (és a dir, de coneixement científic) ni cap domini de la realitat que, per principi, només puguin ser aprehesos pels éssers humans de tal manera que el contingut de saber sobre els mateixos no sigui susceptible de formulació lingüística. (p. 15-16)

4. El racionalisme proclama que no existeix cap objecte de coneixement (és a dir, de coneixement científic) ni cap domini de la realitat que, per principi, només puguin ser aprehesos pels éssers humans de tal manera que el contingut de saber sobre els mateixos no pugui ser sotmès a control intersubjectiu ni a falsació. (p. 16)

5. El racionalisme proclama que en el coneixement humà (és a dir, en el coneixement científic) no pot sorgir cap problema la solució del qual (és a dir, la millor solució possible del qual), atenent a les propietats dels objectes que el concerneixen o atenent a les propietats de l’activitat cognoscitiva humana, resulta ser d’una naturalesa tal, que el seu contingut no sigui susceptible de formulació lingüística. (p. 17)

6. El racionalisme proclama que en el coneixement humà (és a dir, en el coneixement científic) no pot sorgir cap problema la solució del qual (és a dir, la millor solució possible del qual), atenent a les propietats dels objectes que el concerneixen o atenent a les propietats de l’activitat cognoscitiva humana, resulta ser d’una naturalesa tal, que el seu contingut no pugui ser subjecte a control intersubjectiu (control concernent a la verificació d’aquest saber, o al menys a la seva correcta comprensió) ni a cap falsació. (p. 17-18)


Però Kolakowski fa ràpidament un contrapunt fonamental a aquestes tesis:

“És obvi que el contacte dels éssers humans amb el món s’esdevé per via no discursiva, és a dir, de tal manera que el contingut del que arriben a saber en virtut d’aquest contacte no pot ser adientment expressat amb paraules. Una part considerable del nostre contacte amb el món posseeix aquest caràcter, ja que, entre altres coses, no hi ha cap percepció sensorial que pugui ser adientment expressada per mitjà del llenguatge; d’on es desprèn, per exemple, la inexistència de dues percepcions exactament iguals i, també, el caràcter il·limitat de les característiques pròpies de la percepció sensorial” (p. 21)

“No hi ha cap dubte, per altra part, que tota comunicació consumada en l’àmbit artístic evidencia una naturalesa no-discursiva; el contacte immediat amb una determinada obra d’art no pot ser, en efecte, substituït per cap descripció de la mateixa.” (p. 22)


La definició del racionalisme acceptable al positivisme acaba essent doncs:

7. Totes aquelles proposicions que no siguin alhora falsables i traduïbles al vocabulari de la vida quotidiana o al llenguatge de les ciències de la naturalesa, no pertanyen a la ciència (o: haurien de ser excloses de l’àmbit de les nostres conviccions). (p. 32)


Però Kolakowski continua trobant objeccions:

“Hi ha qüestions respecte a les que tota solució o resposta és inverificable i que, alhora, exerceixen una influència essencial sobre la nostra conducta.” (p. 72)


I vol anar més enllà, definint un tarannà racionalista radical superador del positivisme:

a) Rebutgem la regla en virtut de la qual únicament tenen validesa en l’àmbit de les visions del món les conviccions verificades o perfectament verificables.

b) Rebutgem la regla que nega el valor cognoscitiu  de tot contacte amb el món no susceptible de ser íntegrament verbalitzat.

c) Rebutgem la regla que desestima com a fonamentalment inintel·ligibles i inacceptables tots aquells judicis que no resulten susceptibles de traducció al llenguatge de les ciències empíriques o als termes habitualment referits als objectes de la vida quotidiana. Rebutgem també l’equiparació entre intel·ligibilitat i veraficabilitat.

d) Rebutgem la regla que afirma que la probabilitat d’eficàcia de l’acció és proporcional a la seva racionalitat.

e) Rebutgem la regla d’acord amb la qual un pensament racional en totes les seves dimensions coadjuva, sense excepció, al progrés del pensament racional.

f) Rebutgem la regla que ens imposa la tasca d’aspirar a eliminar, en tots els casos, els termes ambigus del nostre llenguatge.

g) Rebutgem la regla que recomana la no intervenció del pensament racional a l’àmbit dels valors.

h) Rebutgem la creença que la intervenció  del pensament racional en l’àmbit de les avaluacions pugui acabar convertint-lo en un sistema complet i lliure de contradiccions.

i) Rebutgem la regla que recomana la racionalització de les reaccions emocionals; igualment ens neguem a considerar les avaluacions com a manifestacions d’aquestes reaccions.

“No hi ha cap visió del món els principis de la qual no puguin ser convertits, gràcies a una determinada inflexió de l’enteniment, en un substitutiu de la revelació (...) Tota veritat pot oferir la temptació d’un asil permanent, d’un refugi sempre segur, incitant-nos a cercar en ella protecció per als nostres actes i portant-nos a considerar-la com a realitat preexistent, com a substitutiu, en darrera instància, de la providència. Tota veritat és una temptació de retorn a la infantesa. Tota veritat pot ser utilitzada – no per les seves propietats immanents, sinó per la forma d’assimilar-la - com a pretext per renunciar a l’autonomia, per retornar al món infantil, per lliurar-se a la nostàlgia duradora de l’estat embrionari. 

Els principis bàsics del racionalisme en el sentit primerament explicitat –el principi de la plena discursivitat, el de la plena verificabilitat i altres- poden arribar tots a convertir-se en un instrument que insensibilitzi la nostra raó respecte a les possibilitats desconegudes del món. Fins i tot el principi de contradicció pot jugar aquest paper. Cosa que no significa, de cap manera, que sigui el nostre propòsit portar el propi principi fonamental del racionalisme ad absurdum confonent-lo i paralitzant-lo, és a dir, que ens proposem exaltar la necessitat d’un permanent posar en dubte totes les veritats i totes les evidències, la necessitat, en fi, de posar efectivament i incansablement en dubte tot possible judici. La vida seria, en tals condicions, impossible. El que ens importa subratllar és la conveniència d’una general disponibilitat a verificar-ho tot sempre que existeixi algun motiu a favor d’aquesta verificació, així com la necessitat de considerar tota veritat reconeguda com a eminentment provisional.” (p. 94-95)

“El racionalisme no és, doncs, una tesi sinó un tarannà. Un tarannà en virtut del qual la raó es manté oberta al possible pluralisme del món, a la possible relativitat de tots els valors. El racionalisme implica tolerància davant de la multiplicitat de la realitat. “ (p.96)

“El racionalisme sent una desconfiança natural davant de l’absolutisme axiològic, davant de les imatges dicotòmiques del món, davant de tota tesi que proclami ser una regla definitiva del coneixement. (...) El racionalisme és, doncs, incondicionalment radical en el sentit etimològic de la paraula: no creu que pugui ser mai efectivament abastat un absolut epistemològic, ni que pugui ser considerat cap principi explicatiu del món com a indubtable de manera permanent” (p.97)

“El racionalisme és el reconeixement de la impossibilitat de la teodicea en sentit estricte, de la impossibilitat de justificar el món existent en virtut d’una arrel ontològica situada fora d’ell. (...) El racionalisme no creu en cap procés del devenir humà cridat a culminar en una harmonia definitiva. No té cap confiança en tots aquells punts de vista que prediquen que la contradicció entre el ser-així i l’existència de l’home quedarà solucionada el dia en que l’home realitzi plenament la seva pròpia naturalesa. Perquè d’aquesta contradicció emana la naturalesa humana, una naturalesa capaç de mutacions creadores, és a dir, la naturalesa humana per antonomàsia. “ (p. 100-101)

“(El racionalisme) no es presenta als homes com quelcom que des de fora hagi de ser acceptat o rebutjat; se’ls hi presenta com la seva mateixa naturalesa, una naturalesa en permanent estat de provisionalitat. Els hi pren la superfície en que reposaven els seus peus per fer-los veure que eren homes en la mesura, precisament, en que aquesta superfície era tan sols imaginària.” (p. 102)

“El tarannà que proposem implica una disponibilitat constant, un constant mantenir oberta la ment, lluny de tota esperança d’arribar mai a un punt de vista absolutament acabat, al qual considerar superior als altres.” (p. 106)

“Acceptar uns determinats valors no implica irrevocablement que l’acceptació que en cada cas estigui en joc hagi de tenir, a la pràctica, un caràcter general. Plantejat així el problema, el podem deixar sense resposta, ja que l’acceptació d’un valor és independent de la solució que hi donem. Es tracta, en fi, d’un estat de coses fàcilment exemplificable: suposant una especial predilecció en nosaltres per tal o qual obra d’art, no tenim, en realitat, perquè comptar incondicionalment amb que tothom comparteixi o es disposi a compartir aquesta predilecció nostra. L’afirmació d’un determinat valor no ha, doncs, de sustentar la pretensió de constituir sempre un acte universal, de manera idèntica a com qui afirma el valor en qüestió  no està tampoc obligat a considerar-se una espècie de legislador de la humanitat. El que sí que podem, en canvi, és difondre al màxim la nostra afirmació.” (p.107)

“(...) La “falta de sentit de la vida” pot acabar convertint-se també en una mitologia, tan tranquil·litzadora i justificadora com qualsevol altra, així com en refugi segur per a qualsevol apatia  espiritual, que es nega a intentar ja res i que obté una trivial satisfacció pensant que per fi ha trobat un sòl ferm que tot ho justifica i sobre el que es pot deixar caure tranquil·lament. (...) Si el racionalisme radical és el principi de l’assaig permanent i el rebuig de tota solució pretesament definitiva, no hi ha cap dubte que expressions com “l’absurd de l’existència”, “existència tràgica”, “soledat incurable”, etc. no es diferencien d’altres lemes ideològics, en la mesura en que es pretén fer-los passar també per desvelacions últimes de la naturalesa del món. Sobre la idea de la tragèdia resulta possible deixar-s’hi caure tan còmodament com sobre la de la salvació eterna o sobre la idea que la consciència és condicionada per l’ésser; qualsevol d’aquestes tres idees pot acabar sent igualment un refugi per a la manca de pensament, la ignorància i la despreocupació, així com un pretext per a l’abandonament de qualsevol esforç. (...) El racionalisme radical no es contraposa a cap doctrina determinada: només s’oposa a que qualsevol situació o qualsevol explicació del món siguin definides com a cosa definitiva.” (p.109-110)

“L’aliança entre Orestes i Atenea és una aliança segellada entre un déu i un ésser humà, que junts qüestionen l’absolut de la divinitat i l’absolut de la majoria humana. (...) La llegenda d’Orestes ens procura una explicació ben encertada del que entenem per racionalisme radical. Un racionalisme que només aparentment és una crítica de tot absolut exterior a l’home. El seu contingut essencial és, en realitat, l’autocrítica.” (p. 113)

“La possibilitat del racionalisme és, en aquest sentit, la possibilitat de la llibertat, d’aquesta llibertat, precisament, de la que només podem gaudir en la mesura que siguem conscients d’ella. Tot i que només així mereix la llibertat que es lluiti per aconseguir-la.” (p. 114)




dijous, 7 d’agost del 2025

Ensenyar espiritualitat



Barnett Newman 1953


"La música ha d'enriquir l'ànima; ha d'ensenyar espiritualitat mostrant a una persona una part de si mateixa que no descobriria d'una altra manera".

Bill Evans


(tuit d'en Rai de 08.01.25)



Text original:

"Music should enrich the soul; it should teach spirituality by showing a person a portion of himself that he would not discover otherwise."



dimecres, 6 d’agost del 2025

Maria i el llibre



Costa 1525


Perquè a moltes imatges de l'Anunciació a Maria, esposa d'un fuster, dona de poble, hi apareix un llibre? Sigui a les seves mans, a un faristol, a un moble proper, el llibre és allà.

Sembla ser que aquesta tradició iconogràfica, pròpia d'occident (la tradició oriental situava a Maria sigui anant a buscar aigua al pou, sigui filant), i fonamentada en consideracions dels pares de l'Església, assenyala que en el moment de l'Anunciació (irrupció de la Paraula) Maria estava llegint, meditant les prediccions d'Isaïes sobre la concepció d'una verge.

Al seu dens i fascinant llibre "Resposta a Job" (1952), Carl Gustav Jung fa la següent consideració, que pot ser una explicació complementària d'aquesta presència del llibre:

"Maria, la verge, és escollida per a vas immaculat del Déu futur que ha de nàixer. L'autonomia i independència de Maria davant del baró són accentuades per la seva virginitat substancial. Maria és una “filla de Déu”, que, com es farà constar més tard dogmàticament, fou distingida des del principi amb el privilegi de la concepció immaculada, i alliberada així de la taca del pecat original. És evident, doncs, la seva pertinença al status ante lapsum. Això significa que s'introdueix un nou principi. El diví caràcter immaculat del seu estat evidencia que no només porta la imago Dei amb una puresa no minvada, sinó que, a més, com a esposa de Déu, és encarnació del seu prototip, la Saviesa. El seu amor per l'home, posat expressament de relleu en els documents antics, fa sospitar que Yahveh es va deixar determinar per la Saviesa en aspectes essencials d'aquesta la seva novíssima creació. Maria, la “beneïda entre les dones”, és protectora i intercessora en favor de tots els humans, que són pecadors. Com la Saviesa, Maria és una mediatrix, que condueix vers Déu, i assegura d'aquesta manera als humans la immortalitat. La seva assumptio és el model de la resurrecció corporal de l'ésser humà. Com a esposa de Déu i reina del cel, Maria ocupa el lloc de la Saviesa de l'Antic Testament."


A continuació hi ha una extensa col·lecció de pintures, ordenades cronològicament, on Maria apareix amb el llibre:


Duccio 1311


Duccio 1311


Simone Martini 1330


Simone Martini 1333


Daddi 1335


Simone Martini 1337


Ambroggio Lorenzetti 1344


Gaddi 1345


Bartolo di Fredi 1383


Maestro della Madonna Strauss 1390


Melchior Broederlam 1399


Campin 1419


Campin 1425


Campin 1425


Gentile da Fabriano 1425


Masolino 1430


Bicci di Lorenzo 1430


Fra Angelico 1431


Van Eyck 1432


Fra Angelico 1432


Fra Angelico 1433


Bicci di Lorenzo 1434


Van der Weyden 1434


Van Eyck 1434


Witz 1440


Fra Angelico 1440


Filippo Lippi 1440


Filippo Lippi 1440


Filippo Lippi 1440


Filippo Lippi 1443


Petrus Christus 1444


Bellini 1444


Maître d'Aix 1444


Bouts 1445


Filppo Lippi 1445


Filippo Lippi 1450


Filippo Lippi 1450


Pesellino 1450


Petrus Christus 1452


Petrus Christus 1452


Fra Angelico 1455


Van der Weyden 1455


Gozzoli 1455


Piero della Francesca 1466


Bartolomeo Caporali 1468


Memling 1470


Antonello da Messina 1473


Memling 1475


Leonardo da Vinci 1475



Antonello da Messina 1477


Lorenzo di Credi 1485


Memling 1489


Botticelli 1489


Botticelli 1492


Cima da Conegliano 1495


Raffaello 1503


Carpaccio 1504


Sarto 1513


Grünewald 1515


Lotto 1534


Heemskerck 1546


Beccafumi 1546


Tiziano 1559


El Greco 1576


El Greco 1600


Zurbarán 1638


Francesco Albani 1645


Murillo 1655