Jaume Serra 1359 |
Si li dieu a algú "Catalunya serà cristiana o no serà" la reacció, espontània i sincera, és la de fer una gran rialla seguida immediatament pel comentari "Doncs no serà!" Que aquesta sigui l'opinió espontània manifestada per la majoria de la gent no vol dir que sigui una opinió treballada, meditada. No vol dir que la persona s'hagi aturat a pensar què vol dir una Catalunya cristiana, i desgranar les conseqüències d'aquesta reflexió. I en aquesta reflexió cal diferenciar la perspectiva sociològica, la constatació de determinats fets i circumstàncies, de la perspectiva de la filosofia social o política, que posa més l'accent en com haurien de ser les coses, en com voldríem que fossin.
Què pot voler dir que un país és cristià (o musulmà, o jueu, o hindú, o buddhista...)? Crec que vol dir que en el seu si hi ha prou membres actius d'aquesta tradició i amb prou projecció social com per ser un interlocutor vàlid de la dinàmica ideològica i social del país. No vol dir que l'Estat sigui confessional, ni que el seu pensament col·lectiu estigui dominat per una perspectiva religiosa. Vol dir simplement això: que hi ha un diàleg públic real i eficaç amb aquella tradició religiosa.
S'atribueix al Dr. Torras i Bages la frase "Catalunya serà cristiana o no serà", que figura amb grans lletres a la façana del Monestir de Montserrat. Sembla ser que ell no ho va dir exactament així, però que el seu pensament era aquest, com es pot veure en aquest fragment d'un escrit seu adreçat "Als veïns de Vilafranca del Penedès amants de l'ensenyança cristiana": "I els bons ciutadans que amen Catalunya i volen la seva continuació entre els pobles dignes i lliures han de reclamar contra tot projecte de separar Déu de l'educació de la infància i de la joventut, perquè això significaria la desnaturalització del nostre país. Significaria que Catalunya deixaria de ser cristiana, i aleshores tampoc Catalunya no seria catalana, perquè Catalunya l'ha feta el Cristianisme i la seva naturalesa és cristiana."
La frase de la façana montserratina ha esdevingut, doncs, un referent polèmic. Crec que, interpretada com hem indicat (cosa que potser li semblaria insuficient al Dr. Torras i Bages), tindria la seva validesa. Costa d'imaginar una Catalunya que no tingui el cristianisme com a interlocutor, dinamitzador i qüestionador.
I si Catalunya acaba deixant de ser cristiana, serà perquè no hi ha hagut prou cristians o prou significatius com per fer-ho possible. La culpa serà dels cristians, no del país. L'única cosa que el país ha de fer és no negar-se a aquest diàleg, no rebutjar-lo.
Demana això una certa "reevangelització" de Catalunya? Probablement. Aquest diàleg només és possible si un determinat nombre de ciutadans vibra amb el missatge cristià, si el missatge cristià ressona amb intensitat a les seves entranyes. Aquesta ressonància s'ha afeblit molt a Catalunya en els darrers cinquanta anys (per dir alguna xifra). Pel bé de Catalunya seria doncs pertinent, necessari, un revifament del cristianisme a Catalunya. Però aquest revifament només es pot produir a partir d'una profunda renovació del cristianisme.
Què vol dir una renovació del cristianisme? Doncs una profunda revisió de les seves concepcions i de les seves pràctiques. Sobre un rerefons presidit per dues nocions: "lectura simbòlica" i "democràcia". Aquestes dues perspectives són el fonament possible d'aquesta renovació. Cal llegir la tradició des d'una perspectiva simbòlica, desencallant-se de la lectura literal dels textos i renovant la teologia (reflexió sobre la divinitat) a partir d'aquesta perspectiva simbòlica. I cal una concepció democràtica de la comunitat cristiana, vista com una comunitat que s'organitza de baix a dalt, i no al revés.
Des d'aquest fonament es podran llavors revisar els aspectes més concrets, entre els quals sobresurten la litúrgia (els rituals amb els que se celebra i expressa la dinàmica religiosa), la catequesi (com es transmet aquesta dinàmica a les noves generacions), l'organització eclesial (com opera l'estructuració institucional de la comunitat cristiana). En aquest darrer àmbit hi ha alguns aspectes particularment sensibles: l'elecció dels bisbes per part de les comunitats locals (i no per part del Vaticà) en seria un de destacat. Hi ha també la qüestió del sacerdoci femení, les objeccions al qual són difícils de defensar, de manera que cal una plena i paritària incorporació de les dones en les tasques a desenvolupar al servei de la comunitat cristiana, inclosos el sacerdoci i l'episcopat. I hi ha la qüestió del celibat del clergat, que certament hauria de ser una opció lliure i no una obligació.
L'Església catalana hauria doncs de ser capaç de decidir les seves estructures (com ara la seva divisió diocesana), nomenar els seus bisbes, incorporar les dones en peu d'igualtat, admetre el clergat casat, anar més enllà de la contraposició entre laics i preveres, potenciar les comunitats de base, revitalitzar els centres de culte obrint-los a tothom, endinsar-se en els camins del diàleg interreligiós, treballar activament per una societat més justa, combatre la pobresa, etc. Des d'aquesta renovació el cristianisme podria tornar a florir a Catalunya, entrar novament en diàleg amb el conjunt de la societat catalana i donar lloc així a una "Catalunya cristiana" en continuïtat amb la seva tradició.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada