dijous, 20 d’abril del 2023

Innovació, imaginació, creativitat



Agnes Martin 1962


Potser ja n'hi ha prou de fer el mandra. Potser ja n'hi ha prou de viure de renda. Potser ja és hora d'emprendre iniciatives d'innovació religiosa (per als vells, ja és la darrera d'aquestes hores...). Potser ja toca fer anar la imaginació, revisar els objectius, recomptar els mitjans a la nostra disposició i fer possibles espais de creativitat espiritual entre nosaltres.

És clar que hi ha qui considera que  nocions com innovació, imaginació o creativitat no tenen lloc en l'àmbit religiós. Que aquest àmbit es fonamenta en la tradició, en el manteniment d'una herència la qual ha de ser simplement rebuda i transmesa, sense canvis, i que per tant no es pot pensar en categories com aquestes. En això hi ha part de raó: les tradicions religioses són fruit d'esclats d'innovació, imaginació i creativitat que es van produir en temps d'hegemonia del pensament mitològic i aquests temps ja no són els nostres, ara l'hegemonia correspon a la raó. Però això no vol dir que aquesta herència dels temps mitològics no pugui ser objecte de reinterpretació i d'adaptació a nous temps, tal com ja ha succeït en diferents moments de la història, tot i que en aquests moments la novetat es volgués més aviat dissimular i  es defugís el recurs als conceptes d'innovació, imaginació i creativitat. Però hi eren, ni que fos recoberts per invocacions a la fidelitat a la tradició i als grans mestres del passat.

El que passa és que en l'àmbit religiós han de conviure inevitablement la tradició i la innovació. No es pot prescindir de cap de les dues. Constantment cal discernir què és el que s'ha de preservar i que és el que s'ha de renovar. No sempre és fàcil, però és una tasca imprescindible.

Actualment és difícil que la innovació en l'àmbit religiós vingui "de dalt", d'instàncies institucionals elevades, les quals estan molt tancades en elles mateixes i dedicades a preservar la seva situació amb una invocació gairebé absoluta al manteniment de la tradició, pensant que si elles trontollen trontolla la tradició. La innovació, doncs, haurà de venir "de baix", d'iniciatives petites, des de la base, de petits grups que gosin endinsar-se per camins innovadors.

Aquests petits grups els podem designar de diferents maneres, segons les preferències de cadascú: grups, comunitats, nuclis, espais, iniciatives, unitats... També la seva tasca pot rebre diferents noms: expressió, celebració, treball, dinàmica, innovació... I el seu àmbit d'actuació també pot ser designat de diverses maneres: simbòlica, religiosa, espiritual, litúrgica... (al final d'aquest escrit trobareu un annex suggerint una variació de noms possibles!).

Aquests grups es troben davant d'una colla de desafiaments que són alhora tasques seves. Assenyalem-ne alguns:

- el ja esmentat de discernir entre tradició a mantenir i territoris on innovar.

- el de la distinció entre espiritualitat i religió. Actualment força gent insisteix en definir-se com a "espiritual però no religiosa". Això planteja a aquesta mena de grups un repte difícil i fascinant: el de si poden participar en un mateix grup gent que es defineix així i gent que es defineix com a "confessional", que es considera pertanyent a una determinada tradició religiosa. Es podria optar per a grups separats: grups d'espirituals i grups de confessionals, i en alguns casos això serà possible i oportú. Però des de l'òptica del repte innovador també seria bo que hi hagués grups mixtes, grups on es barregessin aquestes dues opcions. Aquests grups formats alhora per espirituals no adscrits i espirituals adscrits (o religiosos) serien més difícils de gestionar però alhora tindrien un més gran potencial d'innovació i reflectirien millor la nostra realitat social. Veure com aquests grups "mixtos" poden fer innovació és un repte bonic, el repte que potser caldrà prioritzar en la reflexió i en l'experimentació.

- el de prendre posició entre no-confessionalitat i confessionalitat. Totes dues opcions són vàlides: els àmbits d'actuació que hem assenyalat abans són genèrics, no confessionals, però es pot aplicar el que hem dit a àmbits confessionals, de manera que en lloc de qualificar l'àmbit d'actuació com a "religiós" se'l qualifiqui com a cristià, islàmic, buddhista, jueu, hindú, daoista o el que es consideri adient.

- el de compartir sense debat l'itinerari personal i espiritual dels membres del grup, sense qüestionar les formulacions emprades.

- el de dur a terme un treball de reflexió sobre el que és el símbol en l'àmbit religiós, sense pressa i amb amplitud, fins arribar a un cert consens compartit sobre la comprensió d'aquesta noció.

- el de vertebrar un primer esquema de ritual de trobada (tria i ordenació de gestos, textos, disposició de l'espai i de la llum, músiques, cants), que després es podrà anar modificant a mesura que el grup ho vagi considerant oportú.

- el de triar un nom pel grup.


Annex: Nomenclatura

Hi ha un munt d'acrònims suggeridors que podrien ser utilitzats per a designar aquesta mena de grups. Indiquem-ne uns quants (120). Que cada grup triï el que més l'hi agradi, o que n'inventi un altre...


GES (Grup d'Expressió Simbòlica)

GER (Grup d'Expressió Religiosa)

GEE (Grup d'Expressió Espiritual)

GEL (Grup d'Expressió Litúrgica)

CES (Comunitat d'Expressió Simbòlica)

CER (Comunitat d'Expressió Religiosa)

CEE (Comunitat d'Expressió Espiritual)

CEL (Comunitat d'Expressió Litúrgica)

NES (Nucli d'Expressió Simbòlica)

NER (Nucli d'Expressió Religiosa)

NEE (Nucli d'Expressió Espiritual)

NEL (Nucli d'Expressió Litúrgica)

EES (Espai d'Expressió Simbòlica)

EER (Espai d'Expressió Religiosa)

EEE (Espai d'Expressió Espiritual)

EEL (Espai d'Expressió Litúrgica)

IES (Iniciativa d'Expressió Simbòlica)

IER (Iniciativa d'Expressió Religiosa)

IEE (Iniciativa d'Expressió Espiritual)

IEL (Iniciativa d'Expressió Litúrgica)

UES (Unitat d'Expressió Simbòlica)

UER (Unitat d'Expressió Religiosa)

UEE (Unitat d'Expressió Espiritual)

UEL (Unitat d'Expressió Litúrgica)


GCS (Grup de Celebració Simbòlica)

GCR (Grup de Celebració Religiosa)

GCE (Grup de Celebració Espiritual)

GCL (Grup de Celebració Litúrgica)

CCS (Comunitat de Celebració Simbòlica)

CCR (Comunitat de Celebració Religiosa)

CCE (Comunitat de Celebració Espiritual)

CCL (Comunitat de Celebració Litúrgica)

NCS (Nucli de Celebració Simbòlica)

NCR (Nucli de Celebració Religiosa)

NCE (Nucli de Celebració Espiritual)

NCL (Nucli de Celebració Litúrgica)

ECS (Espai de Celebració Simbòlica)

ECR (Espai de Celebració Religiosa)

ECE (Espai de Celebració Espiritual)

ECL (Espai de Celebració Litúrgica)

ICS (Iniciativa de Celebració Simbòlica)

ICR (Iniciativa de Celebració Religiosa)

ICE (Iniciativa de Celebració Espiritual)

ICL (Iniciativa de Celebració Litúrgica)

UCS (Unitat de Celebració Simbòlica)

UCR (Unitat de Celebració Religiosa)

UCE (Unitat de Celebració Espiritual)

UCL (Unitat de Celebració Litúrgica)


GTS (Grup de Treball Simbòlic)

GTR (Grup de Treball Religiós)

GTE (Grup de Treball Espiritual)

GTL (Grup de Treball Litúrgic)

CTS (Comunitat de Treball Simbòlic)

CTR (Comunitat de Treball Religiós)

CTE (Comunitat de Treball Espiritual)

CTL (Comunitat de Treball Litúrgic)

NTS (Nucli de Treball Simbòlic)

NTR (Nucli de Treball Religiós)

NTE (Nucli de Treball Espiritual)

NTL (Nucli de Treball Litúrgic)

ETS (Espai de Treball Simbòlic)

ETR (Espai de Treball Religiós)

ETE (Espai de Treball Espiritual)

ETL (Espai de Treball Litúrgic)

ITS (Iniciativa de Treball Simbòlic)

ITR (Iniciativa de Treball Religiós)

ITE (Iniciativa de Treball Espiritual)

ITL (Iniciativa de Treball Litúrgic)

UTS (Unitat de Treball Simbòlic)

UTR (Unitat de Treball Religiós)

UTE (Unitat de Treball Espiritual)

UTL (Unitat de Treball Litúrgic)


GDS (Grup de Dinàmica Simbòlica)

GDR (Grup de Dinàmica Religiosa)

GDE (Grup de Dinàmica Espiritual)

GDL (Grup de Dinàmica Litúrgica)

CDS (Comunitat de Dinàmica Simbòlica)

CDR (Comunitat de Dinàmica Religiosa)

CDE (Comunitat de Dinàmica Espiritual)

CDL (Comunitat de Dinàmica Litúrgica)

NDS (Nucli de Dinàmica Simbòlica)

NDR (Nucli de Dinàmica Religiosa)

NDE (Nucli de Dinàmica Espiritual)

NDL (Nucli de Dinàmica Litúrgica)

EDS (Espai de Dinàmica Simbòlica)

EDR (Espai de Dinàmica Religiosa)

EDE (Espai de Dinàmica Espiritual)

EDL (Espai de Dinàmica Litúrgica)

IDS (Iniciativa de Dinàmica Simbòlica)

IDR (Iniciativa de Dinàmica Religiosa)

IDE (Iniciativa de Dinàmica Espiritual)

IDL (Iniciativa de Dinàmica Litúrgica)

UDS (Unitat de Dinàmica Simbòlica)

UDR (Unitat de Dinàmica Religiosa)

UDE (Unitat de Dinàmica Espiritual)

UDL (Unitat de Dinàmica Litúrgica)


GIS (Grup d'Innovació Simbòlica)

GIR (Grup d'Innovació Religiosa)

GIE (Grup d'Innovació Espiritual)

GIL (Grup d'Innovació Litúrgica)

CIS (Comunitat d'Innovació Simbòlica)

CIR (Comunitat d'Innovació Religiosa)

CIE (Comunitat d'Innovació Espiritual)

CIL (Comunitat d'Innovació Litúrgica)

NIS (Nucli d'Innovació Simbòlica)

NIR (Nucli d'Innovació Religiosa)

NIE (Nucli d'Innovació Espiritual)

NIL (Nucli d'Innovació Litúrgica)

EIS (Espai d'Innovació Simbòlica)

EIR (Espai d'Innovació Religiosa)

EIE (Espai d'Innovació Espiritual)

EIL (Espai d'Innovació Litúrgica)

IIS (Iniciativa d'Innovació Simbòlica)

IIR (Iniciativa d'Innovació Religiosa)

IIE (Iniciativa d'Innovació Espiritual)

IIL (Iniciativa d'Innovació Litúrgica)

UIS (Unitat d'Innovació Simbòlica)

UIR (Unitat d'Innovació Religiosa)

UIE (Unitat d'Innovació Espiritual)

UIL (Unitat d'Innovació Litúrgica)