dijous, 26 de maig del 2022

Tres moments simultanis



Soutine 1921


Manipulant Zubiri (El hombre y Dios, 1983) podríem dir que l'actitud religiosa inclou tres moments simultanis, tres actituds o maneres de relacionar-se amb la divinitat: el lliurament, la súplica i el refugi.

L'ésser humà es dóna a la divinitat, s'hi adhereix personalment, l'adora, la considera la sola cosa valuosa, se li sotmet, es posa al seu servei. (Salm 63: "Tu ets el meu Déu, Senyor; jo et cerco. Tot jo tinc set de tu, per tu es desviu el meu cor com terra eixuta, assedegada, sense una gota d'aigua." Salm 145: "T'exalçaré, Déu meu i rei meu, beneiré el teu nom per sempre. Et beneiré dia rere dia, lloaré el teu nom per sempre més. El Senyor és gran i digne de tota lloança. La seva grandesa no té límits.")

Alhora en fa objecte de la seva petició, del seu anhel: li demana perdó, protecció, benestar (Salm 5: "Escolta, Senyor, les meves paraules, acull el meu anhel. Estigues atent al meu crit d'auxili, rei meu i Déu meu, perquè és a tu que jo imploro. Senyor, escolta el meu clam a trenc d'alba: t'exposo el meu plet de bon matí i em quedo esperant." Salm 51: "Compadeix-te de mi, Déu meu, tu que estimes tant; tu que ets tan bo, esborra les meves faltes. Renta'm ben bé de les culpes, purifica'm dels pecats.").

Finalment, hi troba refugi, lloc segur, fermesa (Salm 46: "Déu ens és un castell de refugi, una defensa ferma en hores de perill. No temem res quan se somou la terra,
quan les muntanyes s'enfonsen dins el mar; ja poden bramular i escumejar les onades i, al seu embat, estremir-se les muntanyes: el Senyor de l'univers és amb nosaltres, la nostra muralla és el Déu de Jacob." Salm 23: "El Senyor és el meu pastor: no em manca res. Em fa descansar en prats deliciosos, em mena al repòs vora l'aigua, i allí em retorna. Em guia per camins segurs, per amor del seu nom; ni que passi per la vall tenebrosa, no tinc por de cap mal.").

Treballar la relació amb la divinitat passa per aprofundir aquests tres moments, experimentar-los, veure'n el seu caire positiu per a la construcció de la pròpia humanitat, copsar la seva riquesa i la seva gràcia. Sentir-nos lliurats, sentir-nos escoltats, sentir-nos segurs.

Els Salms estan plens de manifestacions d'aquestes tres actituds.