dilluns, 30 de maig del 2022

Intimitat del valor

 

Vallotton 1911


"El valor és secret perquè és tot intimitat, una intimitat amb nosaltres mateixos i amb totes les coses, una intimitat que sempre està en risc de dissipar-se i de perdre's, que cal mantenir i aprofundir sense parar. És la intimitat d'un acte que cal refer sempre, que només sembla d'entrada un refús envers l'ésser per tal d'esdevenir un consentiment a la raó de ser, que exigeix que descobrint-lo li restem sempre fidels i el fem sempre operatiu.

Aquesta és la raó per la qual el valor no es pot deslligar mai d'un mateix, ni adquirir cap característica d'exterioritat, ni que sigui intel·lectual. Ja que ell no és mai el que es pot veure o pensar, sinó només el que es pot sentir o voler.

És la intimitat i el secret del valor el que li dóna també la seva fragilitat, la possibilitat de no trobar-lo o de perdre'l des del moment en que l'atenció esdevé una mica menys present o la voluntat una mica menys pura. No se l'ha doncs d'identificar tant amb el secret de manera que cadascú pugui pensar que el valor sigui només el seu propi secret; ja que llavors s'esdevé que el valor resta per a ell purament subjectiu i que tan aviat es complagui en el silenci i la separació, com que gemegui pel seu isolament i la seva impotència. En tots dos casos es pot dir que el valor roman purament virtual, la qual cosa, en el primer pas, corre el risc d'esdevenir-li suficient i, en el segon cas, de desesperar-lo. No és que el valor tingui un caràcter exterior i comú que permetria reconèixer-lo, però hi ha en ell una intimitat més profunda que la pròpia on totes les consciències arrelen, el que fa que, quan diversos éssers comuniquen en el mateix valor, semblen uns iniciats."


Louis Lavelle a Traité des valeurs (1951), p. 252


Text original:

"La valeur est secrète parce qu’elle est tout intimité, une intimité à nous-même et à toutes choses, une intimité qui risque toujours de se dissiper et de se perdre, qu’il nous faut sans cesse maintenir et approfondir. C’est l’intimité d’un acte qu’il faut toujours refaire, qui ne semble d’abord un refus à l’égard de l’être que pour devenir un consentement à la raison d’être, qui exige qu’en la découvrant nous lui demeurions toujours fidèle et la rendions toujours opérante.

Telle est la raison pour laquelle la valeur ne peut jamais se détacher de nous-même, ni acquérir aucun caractère d’extériorité, même intellectuelle : car elle n’est jamais ce que l’on peut voir ou penser, mais seulement ce que l’on peut sentir ou vouloir.

C’est l’intimité et le secret de la valeur qui fait aussi sa fragilité, la possibilité de la manquer ou de la perdre dès que l’attention devient un peu moins présente ou la volonté un peu moins pure. Il ne faut donc pas l’identifier si bien avec le secret que chacun puisse penser que la valeur soit seulement son propre secret ; car alors il arrive qu’elle demeure pour lui purement subjective et que tantôt il se complaise dans le silence et la séparation, tantôt il gémisse sur son isolement et son impuissance : mais on peut dire que dans les deux cas la valeur reste purement virtuelle, ce qui, dans le premier, risque de lui suffire et, dans le second, de le désespérer. Non pas qu’elle possède un caractère extérieur et commun qui permettrait de la reconnaître, mais il y a en elle une intimité plus profonde que la sienne où toutes les consciences s’enracinent, ce qui fait que, dès que plusieurs êtres communiquent dans la même valeur, ils ressemblent à des initiés."