dijous, 17 de desembre del 2020

Analectes





Algunes de les Analectes de Confuci (Kung Tse), en traducció al català d'Antoni Prevosti:


Llibre 1. 4

El mestre Zeng digué: “Cada dia m'examino de tres coses: En planejar algun afer per compte d'altri, ¿he deixat de ser lleial? En el tracte amb els amics, ¿he deixat de ser fidel? El que m'ha estat transmès, ¿he deixat de practicar-ho?”.


Llibre 1.5

El Mestre digué: “Els joves, dintre de casa, han de mostrar pietat filial; a fora, han de mostrar veneració fraterna. Que siguin circumspectes i fidels. Que estimin a tothom i que tractin com a família els qui posseeixen humanitat. Si practiquen tot això i encara els queden forces, aleshores que es dediquin als estudis de lletra”.


Llibre 1.14

El Mestre digué: “El noble, quan menja, no cerca d'atipar-se; quan s'allotja, no cerca la tranquil·litat. És diligent en els afers i acurat en el parlar. Va amb els que posseeixen el Camí i es rectifica gràcies a ells. Realment es pot dir que té amor a l'estudi!”.


Llibre 1.16

El Mestre digué: “No m'afligeix que els homes no em coneguin. El que m'afligiria és no conèixer els homes”.


Llibre 2.4

El Mestre digué: “Quan tenia quinze anys em vaig aplicar a l'estudi. Als trenta, tenia la base ferma. Als quaranta, ja no dubtava. Als cinquanta, coneixia el Decret del Cel. Als seixanta, la meva oïda era dòcil. Als setanta, podia seguir els desitjos del cor sense traspassar cap norma”.


Llibre 2.11

El Mestre digué: “Reanimar les coses d'abans i conèixer les noves, això et fa capaç d'esdevenir mestre”.


Llibre 2.15

El Mestre digué: “Estudiar sense pensar és enganyós. Pensar sense estudiar és perillós”.


Llibre 2.17

El Mestre digué: “Yóu, ¿vols que t'instrueixi sobre el saber? Considerar que ho saps quan ho saps i considerar que no ho saps quan no ho saps. Això és saber”.


Llibre 3.7

El Mestre digué: “El noble no es baralla per res. Si ho ha de fer en el tir a l'arc, puja a la sala saludant i cedint el pas, i quan baixa, beu. Àdhuc en la baralla és un noble”.


Llibre 3.26

El Mestre digué: “Un que té una alta posició i no és generós; que fa les cerimònies sense respecte, que pren part en un funeral sense tristor: ¿per què m'hi he de fixar, jo, en aquest?”.


Llibre 3.14

El Mestre digué: “No et preocupis de no tenir una posició. Preocupa't del que cal per situar-se. No et preocupis que ningú no et conegui. Cerca fer quelcom digne de ser conegut”.


Llibre 3.17

El Mestre digué: “Quan vegis un home valuós, pensa a igualar-te amb ell. Quan vegis un home sense vàlua, aleshores examina't per dintre teu”.


Llibre 4.23

El Mestre digué: “Pocs són els qui fallen essent austers”.


Llibre 5.27

El Mestre digué: “No hi ha res a fer! Encara no he vist mai ningú capaç de veure les seves faltes i posar-se un plet en el seu interior!”.


Llibre 7.30

El Mestre digué: “¿Si la solidaritat humana es troba lluny? Només cal que jo la desitgi, i la solidaritat humana haurà arribat”.