dimecres, 2 de desembre del 2020

Infantesa i ciència




Agnes Martin 1997


"La continuïtat i coherència fonamentals que hi ha entre el sentit de la realitat quotidiana adquirit en la infantesa i la realitat de la imatge científica del món no és una il·lusió. La ciència utilitza els mateixos mecanismes que l'infant en desenvolupament -coordinació sensoriomotora de la observació i experimentació, reconeixement de patrons i la transformació mental d'imatges, comunicació amb un món ple d'"altres" i proves per a seleccionar els esquemes conceptuals consensuals- no només per a implantar aquest sentit de realitat en els que la practiquen, sinó també com un mitjà d'adquirir únicament coneixement exacte del domini material. Tot i els nombrosos errors i concepcions equivocades, l'infant construeix una imatge del seu món immediat fonamentalment fiable i digna de ser creguda. És difícil negar les mateixes qualitats -i els possibles defectes- a la imatge d'un món molt més ampli, creada pel gran instrument de la ciència."


John Ziman Reliable knowledge - An exploration of the grounds for belief in science (1978)