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Vallotton 1897 |
"És impossible separar l'ésser del valor. Des que trenquem la seva relació amb el valor, el món es redueix a pur fenomen; des que la restablim, adquireix la significació que li mancava. El que abans no era més que fenomen esdevé alhora el mitjà i l'expressió de la nostra ascensió vers el valor. Tot és per a nosaltres fosc i arbitrari si partim del fenomen com de la realitat d'on el valor sorgiria tot seguit d'una manera miraculosa; tot s'il·lumina i el secret del món se'ns revela si partim, en la mateixa intimitat de la nostra consciència, del punt on el valor, afirmant-se, exigeix esdevenir l'àrbitre mateix de l'existència. Però per a això cal que el valor no sigui una cosa o també que el valor no posseeixi l'ésser sinó en l'esforç mateix que el valor fa per conquerir-lo. L'ideal no pot ser per a nosaltres un refugi; ell només és allà on, manifestant-se, es realitza. Així, el valor depèn sempre de l'activitat que el fa complir i de la que el món tal com ens és donat no para de mostrar-nos els errors i els fracassos. La consideració del valor ens porta vers una metafísica on l'essència més profunda de les coses, lluny de ser indiferent al destí de la consciència humana, se'ns descobreix en el moment en que aquesta consciència es compromet per un acte que la justifica a ella mateixa, amb tot l'univers que li dóna suport i en dóna fe."
Louis Lavelle a Traité des valeurs (1951), p. 157-158
Text original:
"Il est impossible de séparer l'être de la valeur. Dès qu’on rompt sa relation avec la valeur, le monde se réduit au pur phénomène ; dès qu’on la rétablit, il acquiert la signification qui lui manquait : ce qui tout à l’heure n’était que phénomène devient le moyen et l’expression tout à la fois de notre accession vers la valeur. Tout est pour nous obscur et arbitraire si nous partons du phénomène comme de la réalité d’où la valeur émergerait ensuite d’une manière miraculeuse ; tout s’éclaire et le secret du monde se révèle à nous si nous partons, dans l’intimité même de notre conscience, du point où la valeur, en s’affirmant, exige de devenir l’arbitre même de l’existence. Mais pour cela il faut qu’elle ne soit pas une chose ou encore qu’elle ne possède l’être que dans l’effort même qu’elle fait pour le conquérir. L’idéal ne peut pas être pour nous un refuge ; il n’est que là où, en se manifestant, il se réalise. Ainsi, la valeur dépend toujours de l’activité qui la met en œuvre et dont le monde tel qu’il nous est donné ne cesse de nous découvrir les erreurs et les défaillances. La considération de la valeur nous ramène vers une métaphysique où l’essence la plus profonde des choses, loin d’être indifférente à la destinée de la conscience humaine, se découvre à nous dans le moment où cette conscience s’engage par un acte qui la justifie elle-même, avec tout l’univers qui la supporte et qui en témoigne."
"El problema essencial de la metafísica, l'únic la solució del qual pot il·luminar la nostra vida i guiar el nostre comportament, és el problema de la relació entre l'ésser i el valor. D'entrada es tendeix a contraposar aquests termes considerant el valor com a estrany a l'ésser. Però això es fa limitant-se a l'ésser realitzat, és a dir a l'aparença o al fenomen. En canvi, si s'admet que l'ésser és primer allà on actua i es defineix per la seva acció mateixa, llavors es veu sense dificultat que el problema no és saber com podem pensar el valor excloent-lo de la realitat, sinó com podem fer-lo entrar en una experiència que el realitza. Si hi ha, com diuen sovint els moderns, un domini de l'ésser que ha de ser definit pel valor i que inclou tot el que respon als termes veritat, bellesa, sentit i llibertat, el valor roman de tota manera en l'estat de possibilitat fins que els éssers particulars no aconsegueixin assumir-lo, és a dir a actualitzar-lo en l'experiència del món, que és una experiència comú a tothom per la qual cadascú transcendeix la pròpia subjectivitat i esdevé capaç de comunicar amb tothom. Però des del moment en que el valor i el món aconsegueixen reunir-se, el valor deixa de ser una simple possibilitat i el món deixa de ser una pura aparença. Així el valor dóna testimoni del seu lligam amb l'ésser per la responsabilitat que ell posa damunt de cada un de nosaltres en la creació de tot el que és."
Louis Lavelle a Traité des valeurs (1951), p. 253-254
Text original:
"Le problème essentiel de la métaphysique, le seul dont la solution puisse éclairer notre vie et guider notre conduite, c’est le problème du rapport entre l’être et la valeur. Tout d’abord on se contente d’opposer ces deux termes l’un à l’autre en considérant la valeur comme étrangère à l’être ; mais on entend par là seulement à l’être réalisé, c’est-à-dire à l’apparence ou au phénomène. Cependant, si l’on consent à reconnaître que l’être est d’abord là où il agit et se définit par son action elle-même, alors on voit sans peine que le problème n’est pas de savoir comment nous pouvons penser la valeur en l’excluant de la réalité, mais comment nous pouvons la faire entrer dans une expérience qui la réalise. S’il y a, comme le disent souvent les modernes, un domaine de l’être qui doit être défini par la valeur et qui comprend tout ce qui répond aux mots de vérité, de beauté, de sens et de liberté, la valeur demeure pourtant à l’état de possibilité tant que les êtres particuliers ne parviennent pas à l’assumer, c’est-à-dire à l’actualiser dans l’expérience du monde, qui est une expérience commune à tous par laquelle chacun transcende sa propre subjectivité et devient capable de communiquer avec tous. Mais dès que la valeur et le monde parviennent à se rejoindre, la valeur cesse d’être une simple possibilité et le monde cesse d’être une apparence pure. Ainsi la valeur témoigne de son lien avec l’être par la responsabilité dont elle charge chacun de nous dans la création de tout ce qui est."
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