dimarts, 18 de febrer del 2025

L'ideal i el real



Vallotton 1925


"També podem notar que l'ideal és allò que no és real, allò que jo no sóc i no allò que sóc, allò que no tinc i no allò que tinc, el futur i no el present. Però aquest "altre" sempre s'ha de preferir al "mateix" i això perquè el mateix, en tant que és donat, em tanca sempre en un objecte present i posseït, mentre que l'"altre" només pot ser pensat per un acte que m'espiritualitza i que m'obliga a enlairar-me de manera constant per sobre de mi mateix tot perseguint sempre algun nou fi sense poder esperar mai aconseguir-lo".

(...)

"El valor no es pot simplement contemplar: s'ha d'instaurar, o més aviat només pot ser contemplat per tal d'instaurar-lo; cal, doncs, que en el nivell de l'ésser participat es distingeixi entre la idea o l'ideal, que és el mateix valor en tant que és pensat més que no pas viscut, desitjat més que no pas posseït, i el real que, com a tal, és indiferent al valor, però en el qual el valor sempre mira d'encarnar-se per tal que el puguem fer nostre i tot i això sensible a tothom."

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"No generarem ruptura entre l'ideal i el real; i podem dir que el caràcter essencial del valor és establir entre ells un lligam indissoluble, de manera que no ens podem conformar ni amb el real, que sempre ha de ser per a nosaltres una revelació de l'ideal o una crida a l'ideal, ni amb l'ideal, que, sota pena d'arribar a ser un somni sense consistència o de romandre com una pura possibilitat, s'ha d'actualitzar sempre i resta doblement en relació amb el real, que és per a ell alhora un punt de partida i un punt d'arribada, la matèria a la qual s'aplica i el cos en el qual accedeix a l'existència."

(...)

"Que hi ha en la nostra ànima un poder de pensar en un ordre diferent de l'ordre donat i que aquest poder sigui ell mateix un poder real, que s'ha d'exercir i que ens obliga a ratificar la realitat, no en ella mateixa i tal com ens és donada, sinó com una matèria a la qual s'aplica per fer-la diferent del que ella és, sense que tal transformació mai pugui ser acabada, heus aquí els trets característics que ha de revelar tota teoria dels valors.

Cap valor, però, no es pot separar de la cosa en què s'encarna, sense la qual no seria res més que una idea, o un desig, o una esperança, en tots els casos una simple aspiració de la consciència. Fora d'aquesta encarnació, la cosa és indiferent i el valor irreal."


Louis LavellTraité des valeurs (1951), pp. 368-372.



Text original:


"On pourra remarquer encore que l’idéal, c’est ce qui est autre que le réel, ce que je ne suis pas et non pas ce que je suis, ce que je n’ai pas et non pas ce que j’ai, l’avenir et non pas le présent. Mais cet « autre » doit toujours être préféré au « même » et cela parce que le même en tant qu’il est donné m’enferme toujours dans un objet actuel et possédé, au lieu que l’ « autre » ne peut être pensé que par un acte qui me spiritualise et qui m’oblige à m’élever sans cesse au-dessus de moi-même en poursuivant toujours quelque nouvelle fin sans pouvoir jamais espérer l’atteindre."

(...)

"La valeur ne peut pas être simplement contemplée : elle doit être instaurée, ou plutôt elle ne peut être contemplée qu’afin d’être instaurée ; il faut donc qu’à l’échelle de l’être participé une distinction s’opère entre l’idée ou l’idéal, qui est la valeur elle-même en tant qu’elle est pensée plutôt que vécue, désirée plutôt que possédée, et le réel qui, comme tel, est indifférent à la valeur, mais dans lequel la valeur cherche toujours à s’incarner afin que nous puissions la rendre nôtre et pourtant sensible à tous."

(...)

"On ne rompra jamais entre l’idéal et le réel ; et l’on peut dire que le caractère essentiel de la valeur, c’est d’établir entre eux un lien qui est indissoluble, de telle sorte que nous ne puissions nous satisfaire, ni du réel qui doit toujours être pour nous une révélation de l’idéal ou un appel vers l’idéal, ni de l’idéal qui, sous peine d’être un rêve sans consistance ou de rester une possibilité pure, doit toujours s’actualiser et demeure doublement en rapport avec le réel qui est pour lui à la fois un point de départ et un point d’arrivée, la matière à laquelle il s’applique et le corps dans lequel il accède à l’existence."

(...)

"Qu’il y ait dans notre âme un pouvoir de penser un ordre différent de l’ordre donné et que ce pouvoir soit lui-même un pouvoir réel, qu’il faille l’exercer et qu’il nous oblige à ratifier la réalité, non en elle-même et telle qu’elle nous est donnée, mais comme une matière à laquelle il s’applique pour la rendre autre qu’elle n’est, sans qu’une telle transformation puisse être jamais achevée, voilà quels sont les traits caractéristiques que doit mettre en lumière toute théorie des valeurs.

Nulle valeur pourtant ne peut être séparée de la chose où elle vient s’incarner, sans quoi elle ne serait rien de plus qu’une idée, ou un désir, ou une espérance, dans tous les cas une simple aspiration de la conscience. Hors de cette incarnation, la chose est indifférente et la valeur irréelle."