dimecres, 15 de març del 2023

El possible i el real




Vallotton 1897


"Tanmateix, ens podríem preguntar per què la ment, en la recerca del valor, no s'atura a inventar el possible mitjançant el qual pren possessió de la seva pròpia independència i poder creador. ¿Cal dir, doncs, que un poder que no s'exerceix millor reserva totes les possibilitats que hi ha dins seu i que, per una mena de complaença estètica, exigeix ​​poder jugar amb totes les possibilitats alhora considerant qualsevol intent de realitzar-los com una limitació o una contaminació? O hauríem de dir que l'essència d'un poder és actualitzar-se, i que, en cas contrari, es nega a si mateix com a poder? Però no n'hi ha prou, doncs, que s'actualitzi pel pensament amb el qual cap forma del real és pròpiament commensurable? Tanmateix, no es pot passar per alt que aquells que així semblen posar el possible per sobre del real no deixen de portar-lo a terme per experimentar-lo i gaudir-ne. Només que ells voldrien realitzar tots els possibles alhora, o l'un darrere l'altre, sense deixar-se comprometre per cap. Però això és una quimera, perquè aquesta acció on el possible pren cos em marca i marca el rostre del món; dóna al mateix jo una responsabilitat, dóna a la vida una continuïtat i una unitat que són constitutives de la seva mateixa existència. No puc esborrar-lo, ni ressuscitar després d'haver actuat, indiferent, verge i lliure, com si res hagués passat. D'altra banda, el possible no és res sense l'acció que permet explotar-lo i prendre'n possessió. No puc acceptar que es mantingui en l'estat del possible, paraula que pronuncio precisament per demostrar que encara és només una proposta o un intent, que necessita que la voluntat se n'empari i que el real hi respongui. Perquè l'ésser no es pot dissociar del que podem produir i del que estem obligats a patir, és a dir, del que existeix no només per a nosaltres, sinó per a tothom, no només en un acte de pensament que seria repetit per les diferents consciències sense que es pugui verificar que és precisament el mateix, però en una mena d'objecte-testimoni, que imposa les seves característiques a totes les consciències i sobre el qual puguin posar-se d'acord. Aleshores el possible perd la seva subjectivitat que l'obligava a romandre tancat en l'horitzó de la nostra consciència. Si vol ser, no és només en nosaltres, sinó en l'univers."


Louis LavellTraité des valeurs (1951), pp. 362-363.



Text original:


"Cependant, on pourrait demander pour quelle raison l’esprit, dans la poursuite de la valeur, ne s’en tient pas à l’invention du possible à travers lequel il prend possession de son indépendance et de sa propre puissance créatrice. Faut-il dire, dès lors, qu’une puissance qui ne s’exerce pas réserve mieux toutes les possibilités qui sont en elle et que, par une sorte de complaisance esthétique, elle demande à pouvoir jouer de tous les possibles à la fois en considérant toute tentative pour les réaliser comme une limitation ou une souillure ? Ou faut-il dire que l’essence d’une puissance, c’est de s’actualiser, et qu’autrement elle se nie elle-même en tant que puissance ? Mais ne suffit-il pas alors qu’elle s’actualise par la pensée avec laquelle aucune forme du réel n’est proprement commensurable ? Cependant on ne saurait méconnaître que ceux qui semblent mettre ainsi le possible au-dessus du réel ne manquent jamais pourtant de le réaliser pour l’éprouver et en jouir. Seulement ils voudraient réaliser tous les possibles à la fois, ou tour à tour, sans se laisser engager par aucun. Mais c’est là une chimère, car cette action où le possible prend corps me marque et marque la face du monde ; elle donne au moi lui-même une responsabilité, à la vie une continuité et une unité qui sont constitutives de leur existence même. Je ne puis pas l’effacer, ni ressusciter après avoir agi, indifférent, vierge et libre, comme s’il ne s’était rien passé. D’autre part, le possible n’est rien sans l’action qui permet de l’exploiter et d’en prendre possession. Je ne puis pas accepter qu’il reste à l’état de possible, mot que je prononce précisément pour montrer qu’il n’est encore qu’une proposition ou un essai, qui a besoin que la volonté s’en empare et que le réel y réponde. Car l’être ne peut pas être dissocié de ce que nous pouvons produire et de ce que nous sommes obligé de subir, c’est-à-dire de ce qui existe non seulement pour nous, mais pour tous, non seulement dans un acte de pensée qui serait répété par les différentes consciences sans qu’on pût vérifier qu’il est précisément le même, mais dans une sorte d’objet-témoin, qui impose ses caractères à toutes les consciences et sur lequel elles puissent s’accorder. Alors le possible perd sa subjectivité qui l’obligeait à rester enfermé dans l’horizon de notre conscience. S’il veut être, ce n’est pas seulement en nous, mais dans l’univers."