Bissier 1964 |
"Tot ritual, en tant que és un acte simbòlic, és polisèmic per naturalesa. Encara que tinguem el dret a cercar els pressupostos filosòfics d'un determinat ritu, la seva existència i la seva funció només tenen una feble connexió amb el seu suport intel·lectual."
"El ritu té sentit, i no necessàriament ha de revelar el seu propi significat. Posseeix una intenció, ens posa en una direcció i la percebem, però cap ritu no pot ser comprès exhaustivament sense que es destrueixi. Si poguéssim explicar un ritual, el destruiríem. Si poguéssim descobrir-ne el significat, aquest seria més potent que el ritual i el faria tornar obsolet."
"L'home és un ésser ritual en tant que és a través del ritual que assoleix la finalitat darrera de la seva existència: ser plenament home, ser tan pur que esdevingui un pur no-res o, simplement, ser feliç, sentir-se salvat, lliure... esdevenir Déu."
"El ritu té sentit, i no necessàriament ha de revelar el seu propi significat. Posseeix una intenció, ens posa en una direcció i la percebem, però cap ritu no pot ser comprès exhaustivament sense que es destrueixi. Si poguéssim explicar un ritual, el destruiríem. Si poguéssim descobrir-ne el significat, aquest seria més potent que el ritual i el faria tornar obsolet."
"L'home és un ésser ritual en tant que és a través del ritual que assoleix la finalitat darrera de la seva existència: ser plenament home, ser tan pur que esdevingui un pur no-res o, simplement, ser feliç, sentir-se salvat, lliure... esdevenir Déu."
Raimon Panikkar a Mite, símbol, culte, Fragmenta Editorial (2009), p. 406, 408 i 411.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada