Klee 1921 |
Per què és tan difícil educar bé?
Una de les raons és la multidimensionalitat de l'educació. En el procés educatiu es mira de transmetre una sèrie de coses que, quan les analitzem, formen un conjunt tan extens que pot fàcilment descoratjar, ja que mostra la immensitat i complexitat de la tasca.
Mirant de fer un resum esquemàtic, potser podríem dir que l'educació passa, com a mínim, per la transmissió de:
- coneixements
- habilitats
- costums, hàbits
- valors
- capacitat de coneixement d'un mateix
- sensibilitat
- referents simbòlics de caire cívic/polític
- referents simbòlics de caire espiritual
Aquesta transmissió multidimensional passa en alguns aspectes per accions explícites i en d'altres es fa implícitament, gairebé sense voler. Hi ha coses que volem transmetre, i ens esforcem a fer-ho. D'altres les transmetem sense ni notar-ho, i queden fora del nostre control. Per això de vegades ens descoratgem davant la tasca educativa, que mai va exactament per on voldríem. Cal respectar aquesta indeterminació, com cal respectar el paper que hi juga el receptor de l'educació, que en part tria el que rep en funció de les seves preferències, cosa que afegeix encara més complexitat al procés.
De tota manera, l'esforç fet per educar incideix. No ens podem rendir, ja que si bé les coses mai surten com voldríem sempre queden marcades per la tasca que haurem fet.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada