diumenge, 18 de maig del 2025

Distanciament o compromís



Vallotton 1924


"Així el valor sembla de vegades deslligar-se dels esdeveniments i en general de totes les determinacions que pertanyen a la nostra vida manifestada i de vegades, al contrari, exigir un compromís pel qual, en lloc d'abandonar els fenòmens a si mateixos, es veuen obligats a expressar-lo. Llavors, es pot témer que certes formes de misticisme, ansioses de només atorgar valor a la determinació en la seva relació amb l'absolut, tendeixin a suprimir la determinació en benefici d'un absolut indeterminat. Però aquest absolut, que no seria l'absolut de res, no seria ell mateix res: pel que fa a nosaltres, no diferiria del son i de la mort. I es pot pensar, al contrari, que la característica del valor és, en comptes d'abolir-les, multiplicar les determinacions en una fecunditat creadora indefinida. Tanmateix, si el valor sempre necessita manifestar-se, la seva manifestació resta sempre precària i per dir-ho així en suspens: no és mai acomplerta, sempre té necessitat de ser ressuscitada. Però la distinció entre el seu ésser secret i el seu ésser manifestat no trenca la unitat de l'ésser, perquè no hi ha ésser en manifestació sinó pel mateix secret que ella manifesta i del que és sempre correlativa i solidària. Així, l'encarnació del valor és necessària per al valor en la mesura que se'ns demana ​​participar en l'ésser i fer que els altres hi participin amb nosaltres. Estimar el valor no és, doncs, apartar-se de la realitat, és també estimar-la, en la mesura en què ens remuntem fins a l'acte que la fa ser i del qual seria convenient dir, per una curiosa inversió, que qualsevol realització n'és el mitjà més que no pas el fi".


Louis LavellTraité des valeurs (1951), pp. 376-377.



Text original:


"Ainsi la valeur paraît tantôt se détacher des événements et en général de toutes les déterminations qui appartiennent à notre vie manifestée et tantôt, au contraire, exiger un engagement par lequel, au lieu d’abandonner les phénomènes à eux-mêmes, on les oblige à l’exprimer. Dès lors, on peut craindre que certaines formes du mysticisme, soucieuses de n’accorder de valeur à la détermination que dans son rapport avec l’absolu, tendent à supprimer la détermination au profit d’un absolu indéterminé. Mais cet absolu, qui ne serait l’absolu de rien, ne serait lui-même rien : à notre égard, il ne différerait pas du sommeil et de la mort. Et on peut penser, au contraire, que le propre de la valeur, c’est, au lieu de les abolir, de multiplier les déterminations dans une fécondité créatrice indéfinie. Pourtant si la valeur a toujours besoin de se manifester, sa manifestation reste toujours précaire et pour ainsi dire en suspens : elle n’est jamais accomplie, elle a sans cesse besoin d’être ressuscitée. Mais la distinction entre son être secret et son être manifesté ne rompt pas l’unité de l’être, car il n’y a d’être dans la manifestation que par le secret même qu’elle manifeste et dont elle est toujours corrélative et solidaire. Ainsi l’incarnation de la valeur est nécessaire à la valeur en tant que nous sommes tenus de participer à l’être et d’y faire participer les autres avec nous. Aimer la valeur, ce n’est donc pas se détourner du réel, c’est l’aimer aussi, en tant que nous remontons jusqu’à l’acte qui le fait être et dont il conviendrait de dire, par un curieux renversement, que toute réalisation en est le moyen plutôt que la fin."