Vallotton 1897 |
"Podem dir de l'ideal que s'oposa a allò real, però no que s'oposa a l'ésser: és en l'ésser allò que mai podrem penetrar i posseir del tot, allò que, en l'ésser, se'ns descobreix a mesura que anem més enllà de l'aparença que el traeix; és la interioritat o, si es vol, l'"en si mateix" de l'ésser. És, per tant, natural que comencem per creure que l'ideal s'oposa al real tant de temps com el real es confongui per nosaltres amb el fenomen, i que acabem adonant-nos que és el ser mateix en aquest fons espiritual que se'ns revela per l'esforç mateix que fem per arribar-hi i no és res més que aquest mateix esforç despullat de tots els obstacles que el retenen i l'obliguen a tensar-se (...) Veiem llavors com s'expliquen aquestes dues característiques del valor que semblen contradictòries, és a dir, que té el seu origen en nosaltres, en l'acte mateix que emana de nosaltres, i també fora de nosaltres, en la mesura que aquest acte sempre roman incapaç d'autosuficiència i rep sempre des de dalt el mateix poder de què disposa. La paraula 'ideal' ens permet unir aquestes dues característiques, perquè ens mostra que el valor sempre ens supera, encara que només tingui sentit per a nosaltres quan actua en nosaltres".
Louis Lavelle a Traité des valeurs (1951), pp. 366.
Text original:
"Nous pouvons dire de l’idéal qu’il s’oppose au réel, mais non point qu’il s’oppose à l’être : il est dans l’être ce que nous ne pouvons jamais achever de pénétrer et de posséder, ce qui, dans l’être, se découvre à nous à mesure que nous dépassons l’apparence qui le trahit ; il est l’intériorité ou, si l’on veut, l’ « en soi » de l’être. Il est donc naturel que l’on commence par croire que l’idéal s’oppose au réel aussi longtemps que le réel se confond pour nous avec le phénomène, et que l’on finisse par s’apercevoir qu’il est l’être lui-même dans ce fond spirituel qui se découvre à nous par l’effort même que nous faisons pour l’atteindre et n’est rien de plus que cet effort même dépouillé de tous les obstacles qui le retiennent et l’obligent à se tendre. (...) On voit alors comment s’expliquent ces deux caractères de la valeur qui semblent contradictoires, à savoir qu’elle a son origine en nous, dans l’acte même qui émane de nous, et aussi hors de nous, dans la mesure où cet acte demeure toujours incapable de se suffire et reçoit toujours de plus haut la puissance même dont il dispose. Le mot idéal nous permet de rejoindre ces deux caractères l’un à l’autre, car il nous montre que la valeur nous dépasse toujours, bien qu’elle n’ait de sens pour nous qu’au moment où elle agit en nous."
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