dijous, 1 de juliol del 2021

Sobre la idea


Vallotton 1914


"La idea és el punt de trobada entre l'ésser i el valor.

La idea és ella mateixa la realitat suprema: quan la pensem, lluny de donar-li existència, és ella qui ens dóna existència a nosaltres. És per a nosaltres un model i un ideal; mai arribem a exhaurir-la, ni per consegüent a identificar-nos totalment amb ella. No fem més que participar de la seva riquesa i fecunditat, així com de la seva eternitat, la qual ens enlaira per sobre de l'esdevenir i de tots els fenòmens impermanents. Ella és sens dubte ésser, però també valor suprem, que dóna el seu valor a totes les nostres actuacions particulars, i l'ésser i el valor tot alhora a la nostra mateixa ànima.

La idea només és obtinguda que per aquesta mena d'abstracció que ens fa descobrir en cada cosa la seva essència pura, i és per la mateixa purificació que obtenim la saviesa. El que vol dir sens dubte que cap ésser no existeix si no és per una mena de fidelitat interna a ell mateix que sempre està en risc d'alterar-se i de corrompre's, des del moment que es gira cap a l'exterior i comença a ser receptacle en lloc d'actuar."


Louis LavellTraité des valeurs (1951), p. 48


"Cap idea té un caràcter exclusivament teòric o contemplatiu: ella és doblement dinàmica, ja que és en primer lloc una acció del pensament, però que està destinada a produir una acció real, que transforma el món."


Louis LavellTraité des valeurs (1951), p. 350



Textos originals:

"L’idée, point de rencontre de l’être et de la valeur.

L'idée est elle-même la suprême réalité : quand nous la pensons, loin de lui donner l’existence, elle nous donne l’existence à nous-même. Elle est pour nous un modèle et un idéal ; nous ne parvenons jamais à l’épuiser, ni par conséquent à nous identifier tout à fait avec elle. Nous ne faisons que participer à sa richesse et à sa fécondité, à son éternité aussi, qui nous soulève au-dessus du devenir et de tous les phénomènes périssables. Elle est être sans doute, mais aussi valeur suprême, qui donne leur valeur à toutes nos démarches particulières, et l’être et la valeur tout ensemble à notre âme elle-même.

L’idée n’est obtenue que par cette sorte d’abstraction qui nous fait découvrir dans chaque chose son essence pure, et c’est par la même purification que nous obtenons la sagesse . Ce qui veut dire sans doute qu’aucun être n’existe que par une sorte de fidélité interne à lui-même qui risque toujours de s’altérer et de se corrompre, dès qu’il se tourne vers le dehors et commence à subir au lieu d’agir."



"Aucune idée n’a un caractère exclusivement théorique et contemplatif : elle est doublement dynamique, car elle est d’abord une action de la pensée, mais qui est destinée à produire une action réelle, qui transforme le monde."