Vallotton 1893 |
"És sabut que per als Antics les nocions d'infinit i de perfecció es contradeien, en lloc d'implicar-se. La perfecció pertanyia com per nosaltres a l'ordre de la qualitat. Era allò que ha assolit la pròpia finalitat, al que no es pot afegir res sense alterar-lo i que nosaltres expressem, quan es tracta d'una obra d'art, amb els mots "acabada" i "completada": de tal manera que es pot dir de l'acabat que és la nostra mateixa activitat en tant que ella s'ha realitzat o, en el sentit més fort del terme, que s'ha acomplert.
Al contrari, l'infinit és essencialment l'imperfecte, el que no és ni acabat ni completat, el que és indeterminat, el que defuig l'activitat i encara no ha rebut la seva marca, és la matèria pura, el caos. La perfecció és doncs, en les coses, l'exacta conformitat de la seva aparença amb la seva essència, i, en els actes, l'exacta conformitat amb el propòsit d'on procedeixen: l'infinit no té essència ni porta la marca de cap propòsit. La perfecció, és el valor realitzat; l'infinit és l'absència de valor, però una absència que el crida i li demana ser penetrat per ell.
Així es compren fàcilment que s'hagi de posar la perfecció de la banda de la qualitat, tot i que sigui el nombre qui li doni la seva mesura, mentre que l'infinit, que és la negació de la qualitat, no podrà ser per a nosaltres més que la quantitat per ella mateixa, en el sentit que ella no és encara la quantitat de res, sinó la simple idea del mesurable que no s'expressa encara per cap mesura."
Louis Lavelle a Traité des valeurs (1951), p. 61-62
Text original:
"On sait que pour les Anciens ces deux notions se contredisaient, au lieu de s’impliquer. Le parfait appartenait comme pour nous à l’ordre de la qualité. Il était le τέλειον, ce qui a atteint sa propre fin (τέλος), à quoi on ne peut rien ajouter sans l’altérer et que nous exprimons nous-mêmes, quand il s’agit d’une œuvre d’art, par les mots fini et achevé : de telle sorte qu’on peut dire du fini que c’est notre activité elle-même en tant qu’elle s’est réalisée ou, au sens le plus fort du terme, qu’elle s’est accomplie. Au contraire, l’infini, c’est essentiellement l’imparfait, ce qui n’est ni fini ni achevé, ce qui est indéterminé, ce qui échappe à l’activité et n’a pas encore reçu sa marque, la matière pure, le chaos . Le parfait est donc, dans les choses, l’exacte conformité de leur apparence avec leur essence, et, dans les actes, l’exacte conformité avec le dessein d’où ils procèdent : l’infini n’a pas d’essence et ne porte la marque d’aucun dessein. Le parfait, c’est la valeur réalisée ; l’infini, c’est l’absence de la valeur, mais une absence qui l’appelle et qui demande à être pénétrée par elle. Ainsi on comprend facilement que l’on doive mettre le parfait du côté de la qualité, bien que ce soit le nombre qui lui donne sa mesure, au lieu que l’infini, qui est la négation de la qualité, ne pourra être pour nous que la quantité prise en elle-même, au sens où elle n’est encore la quantité de rien, mais la simple idée du mesurable qui ne s’exprime encore par aucune mesure."
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