dimarts, 7 de juliol del 2020

Arrelament



Hernández Pijuan 1999


"L'anima humana necessita, per sobre de tot, estar arrelada en diversos ambients naturals i comunicar-se amb l'univers a través d'ells. La pàtria, els ambients definits per la llengua, per la cultura, per un passat històric comú, la professió, la localitat, són exemples d'ambients naturals."


Simone Weil a Escrits des de Londres i darreres cartes (publicat el 1957)


"Arrelar-se potser sigui la necessitat més important i ignorada de l'ànima humana... Un ésser humà té una arrel en virtut de la seva participació real, activa i natural en l'existència d'una col·lectivitat que conserva vius certs tresors del passat  i certs pressentiments del futur."


Simone Weil, a L'Enracinement (1943)


citat per Josep Otón a Arrelament i nació: el projecte cívic de Simone Weil dins de VIA, Revista del Centre d'Estudis Jordi Pujol, número 05, desembre de 2007, p. 58.


Personalment, em sentia més arrelat a Catalunya fa deu anys que ara. I aquest afebliment del meu arrelament em sap greu, m'entristeix. M'agradarien uns nous temps que em permetessin recuperar-lo. Però potser ja no hi seré a temps.