dimarts, 3 d’abril del 2018

Emocions col·lectives




Sam Francis 1960


“Vivim una gran crisi social a les democràcies avançades. Hi ha populismes, enormes problemes de pobresa, emigració, qüestionament de la democràcia. No podem resoldre aquests problemes fent servir només la raó i el coneixement, perquè molts només poden ser entesos en el context dels sentiments. Per exemple, els d’ira i revolta que nodreixen els populismes. I els de bondat, amor i compassió que els compensen. Els sentiments i les raons han d’estar en constant diàleg i contínua negociació”.

“Moltes vegades sentim que el que necessitem és raó, suprimir la reacció emocional de la gent. Això fa l'efecte que totes les emocions són dolentes i no és veritat. La ira, el menyspreu, la por, ho són. Però l'amor, la compassió, el desig de transcendir els problemes, l'amor a la bellesa, la cura, l'admiració, són emocions naturals també. La qüestió és suprimir les negatives i donar valor a les positives. Hi ha mecanismes de resposta homeostàtics que ens servien per sobreviure a la jungla, com tenir por o ira, que en societat poden destruir algú, potser a tu mateix. Quan mires a la història i veus els mecanismes de les guerres, una cosa que podria haver estat resolta no ho va ser perquè les parts tenien massa ira, desig de destruir i falta d'imaginació per trobar una solució”.

"És necessari entendre que la raó sola, el coneixement, no es pot imposar mai per si sol als humans. La raó tendeix a crear actituds dogmàtiques i és la font dels pitjors imperialismes i feixismes imaginables. Necessites raó combinada amb sentiments emocionals per poder negociar, seduir la gent a acceptar les teves raons. Quan la gent diu que la ciència, el progrés i la raó arreglaran el món s'equivoquen. És una manera de crear més problemes. Necessitaràs negociar. I la negociació necessita afecte. Sense afecte, hi ha greus problemes per a tothom”. 

“No tenim temps per reflexionar sobre el significat de les coses i reaccionar de manera raonable i afectivament equilibrada. La ira i la por són molt ràpides, però desenvolupar la bondat, la benevolència, la compassió requereix reaccions més lentes. Si anem a reaccions instintives i minimitzem la possibilitat d’una resposta harmònica, els riscos són alts en la manipulació de les democràcies.”


António Damásio a La Vanguardia del 01.04.2018