Divuitè capítol del text "Resposta a Job" (1952) de Carl Gustav Jung
El problema és ara el problema de l'ésser humà. L'ésser
humà té a les mans una terrible força de destrucció, el problema consisteix a si
podrà resistir al desig d'usar-la, en si podrà refrenar aquest desig amb
l'esperit de l'amor i de la saviesa. És gairebé impossible que l'ésser humà
aconsegueixi això amb les seves soles forces. Per això necessita un advocat al
cel, és a dir, el nen arrabassat per Déu, el qual porta a terme la
"curació" i la integració de l'ésser humà, que fins ara estava
fragmentat. Sigui quina sigui la significació de la totalitat de l'ésser humà,
del Si mateix, empíricament aquesta totalitat és una imatge, produïda espontàniament
per l'inconscient, de la meta de la vida, i està més enllà dels desitjos i dels
temors de la consciència. Aquesta totalitat representa la meta a què ha
d'arribar tot ésser humà, és a dir, la realització de la seva totalitat i
individualitat, amb o contra la consciència. La força motriu d'aquest procés és
l'instint, que té cura que sigui aconseguit tot allò que pertany a la vida
individual, amb independència que el subjecte digui sí o no a això, o que el subjecte
sigui o no conscient del que passa. Subjectivament és, per descomptat, molt
diferent el que un sàpiga, visqui i entengui el que fa, i es declari o no
responsable d'allò que intenta fer o ha fet. El que constitueix la consciència
o la manca d'ella ho va formular ja Crist amb aquestes paraules: "Si saps
el que fas, ets feliç, però si no ho saps, ets maleït i violes la llei." (Codex Bezae ad Luc. 6, 4) Davant el
tribunal de la naturalesa i de la destinació la inconsciència no és una
disculpa, al contrari, estan reservats grans càstigs per a la inconsciència.
Per això tota naturalesa inconscient té nostàlgia de la llum de la consciència,
encara que, d'altra banda, es resisteix a ella.
És cert que la presa de consciència de l'ocult, del
que és guardat en secret, ens enfronta a un conflicte insoluble; això almenys
li sembla a la consciència. Però els símbols, que venint de l'inconscient
apareixen en els somnis, insinuen la confrontació dels contraris, i les imatges
de la fi de la vida representen la seva feliç unificació. La nostra naturalesa
inconscient ve aquí a la nostra ajuda amb una força empíricament comprovable.
La missió de la consciència està en entendre les indicacions de la natura
inconscient. Però encara que això no passi, el procés d'individuació segueix la
seva marxa, només que en aquest cas sucumbim a aquest procés, i som arrossegats
pel destí cap a aquell final inevitable al qual hauríem pogut arribar pels
nostres propis passos, si haguéssim tingut paciència i ens haguéssim esforçat a
temps per comprendre els "numina"
de la destinació. El problema consisteix a si l'ésser humà serà capaç
d'ascendir a un cim moral més alt, és a dir, a un nivell superior de la
consciència, per poder resistir la força sobrehumana que li va ser facilitada
pels àngels caiguts. Però l'ésser humà no pot seguir avançant en el seu camí si
no coneix millor la seva pròpia
naturalesa. Malauradament, en aquest aspecte hi ha una ignorància terrible
i un rebuig no menys gran a augmentar el saber sobre la pròpia essència. De
totes maneres, avui fins i tot els cervells dels que menys podia esperar-se no es
tanquen ja a l'evidència que s'hauria
de fer alguna cosa amb l'ésser humà en l'aspecte psicològic. Per desgràcia la
paraula "hauria" delata que no se sap encara què fer i que no es
coneix el camí que condueix a la meta. És cert que podem esperar en la
immerescuda gràcia de Déu, que escolta les nostres oracions. Però Déu, que no sent les nostres oracions, vol també
fer-se humà, i per això ha escollit, per mitjà de l'Esperit Sant, l'ésser humà
creatural amb les seves tenebres: l'ésser humà natural, tacat pel pecat
original, i al qual els àngels caiguts li han ensenyat les ciències i les arts
divines. L'ésser humà culpable és adequat, i per això ha estat predestinat, per
ser el lloc de naixement de la progressiva encarnació de Déu, però no l'ésser
humà innocent, que renuncia al món i nega el seu tribut a la vida, ja que en
aquest ésser humà el Déu de les tenebres no trobaria cap lloc per encarnar-se.
Des del Apocalipsi sabem de nou que no només cal
estimar Déu, sinó que també ha de ser temut. Déu ens omple del bé i del mal; si no fos així, no se l’hauria de
témer. I com que Déu vol fer-se humà, la conciliació de la seva antinòmia ha de
tenir lloc en l'ésser humà. Per a l'ésser humà això representa una nova
responsabilitat, l'ésser humà no pot donar ja l'excusa de la seva petitesa i la
seva nul·litat, ja que el Déu de les tenebres ha posat a les seves mans la
bomba atòmica i les armes químiques, i amb això li ha donat el poder de vessar
sobre els seus proïsmes les apocalíptiques copes de la còlera. Com que el seu
poder s'ha convertit, per dir-ho així, en un poder diví, l'ésser humà no pot
continuar cec i inconscient. L'ésser humà ha de conèixer la naturalesa de Déu i
les coses que estudia la metafísica, per entendre’s a si mateix i d'aquesta
manera conèixer Déu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada