Catorzè capítol del text "Resposta a Job" (1952) de Carl Gustav Jung
El corrent dels sentiments negatius sembla inesgotable,
ja que els esdeveniments funestos continuen. Del mar surt una bèstia "amb
banyes" (és a dir, plena de poder), monstre provinent de les profunditats.
A la vista d'aquest predomini de les tenebres i la destrucció és comprensible
que la consciència humana, angoixada, busqui una muntanya de salvació, un lloc
de descans i seguretat. Per això Joan introdueix adequadament una visió de
l'Anyell sobre la muntanya de Sió (cap. 14), en què 144.000 escollits i
redimits estan reunits al voltant de l'Anyell. (Potser, significativament, aquests
144 000 elegits no siguin ja la "gran companyia, la qual ningú podia
comptar, de totes gents i llinatges i pobles i llengües que estaven davant el
tron i en la presència de l'Anyell", de la qual parla 7, 9). Són verges,
"els qui no s’han tacat amb cap dona" (Apocalipsi, 14,4). Són aquells
que, en seguiment del fill de Déu, aviat mort, no han arribat mai a ser humans
plens, sinó que han renunciat voluntàriament a participar en el destí humà i
han donat un no a la prossecució de l'existència a la terra. (Són pròpiament un
element del culte de la gran Mare, ja que corresponen als "gals"
castrats de la gran Mare. Cf, sobre això l'estrany passatge de Mateu 19, 12 en
el qual es parla de eunucs que es van fer a si mateixos eunucs "per causa
del Regne del cel", el mateix que els sacerdots de Cibeles, que
acostumaven a castrar-se a si mateixos, imitant al seu fill-Déu Atis). Si tots
els humans poguessin adoptar aquest punt de vista, la criatura humana quedaria
aniquilada en pocs decennis. Però els predestinats són relativament pocs.
D'acord amb una autoritat superior, Joan creu en la predestinació. Això és
un pessimisme emmascarat.
“Doncs tot el que neix
és digne de sucumbir.”
diu Mefistòfil.
Aquesta visió fins a cert punt consoladora és
interrompuda immediatament pels àngels anunciadors. El primer pregona l'evangeli etern, la quinta essència del
qual diu així: "Temeu a Déu!" Ja no es parla més de l'amor a Déu.
Només temut serà el terrible (cf.
Apocalipsi 19, 5).
El fill d’humà té a les mans una falç aguda i és
ajudat per un àngel que té igualment una falç. (Es podria suposar fàcilment que
aquesta figura paral·lela és el mateix Joan (Apocalipsi 14, 14 i 17)). La
verema consisteix en un bany de sang sense igual: "I del cup (en el qual
són trepitjats els humans) va sortir sang fins als frens dels cavalls per mil
sis-cents estadis." (Apocalipsi 14, 20).
Del temple celestial surten set àngels amb les set
copes d'or plenes de la ira de Déu i les vessen sobre la terra. L'episodi
principal és la destrucció de la gran meretriu Babilònia, contrapol de la
Jerusalem celestial. Babilònia és la correspondència ctònica de la dona vestida
amb el sol, de la Saviesa, però amb el signe moral invertit. Quan els elegits
es converteixen en "verges" per honor de la Gran Mare Saviesa,
sorgeix en l'inconscient, com a compensació, un horrible fantasia de lascívia.
La destrucció de Babilònia significa, per això, no només l'anihilament de la lascívia,
sinó l'anul·lació de l'alegria de viure com a tal, com es pot veure a Apocalipsi
18, 22-23: "Ningú no sentirà més els qui s’acompanyen amb la cítara, ni
els cors de veus, ni els qui toquen flautes o trompetes; ningú no hi trobarà
mai més artesans de cap mena, tampoc ningú no sentirà dins d’ella el so de la
mola. La llum dels gresols no brillarà més dintre teu; ningú no hi sentirà més
el cant del nuvi i de la núvia...”
Com que actualment vivim en l'època final de l'eó
cristià dels peixos, no és possible deixar de pensar en la destinació funesta
que pesa sobre el nostre art.
Naturalment, símbols com ara Jerusalem, Babilònia,
etcètera, són sempre símbols sobredeterminats, és a dir, tenen diverses cares de
significació, i per això poden ser interpretats en diverses direccions. Jo em
limito a l'aspecte psicològic, i m'abstinc de jutjar les seves possibles
relacions amb la història d'aquella època.
La destrucció de tota bellesa i de tota alegria de
viure i el sofriment incommensurable de totes les criatures, que en un altre
temps van brollar de la mà d'un creador pròdig i generós, incitarien a un cor
sensible a la més profunda malenconia. Però Joan escriu: "Alegra-te’n,
cel, i també vosaltres, el poble sant, els apòstols i els profetes: Déu l’ha
condemnada [a Babilònia] i us ha fet justícia." (Apocalipsi 18, 20);
aquí es pot veure fins a quin punt arriben el desig de venjança i el plaer de la
destrucció, i què significa el "fibló en la carn."
Crist, com a capità dels àngels, trepitja el cup del
vi del furor i de la ira del Déu Totpoderós. Està vestit amb una roba "tenyida
de sang". Crist cavalca sobre un cavall blanc (això podria referir-se a
una especulació astrològica sobre la segona meitat de l’eó cristià, és a dir,
Pegasus com a paranatelon d'Aquari),
i amb l'espasa que surt de la seva boca mata la bèstia i al "fals profeta",
que és probablement la correspondència o reflex fosc de Crist mateix o de Joan, és a dir, l'ombra. Satanàs és
encadenat a l'inframón durant mil anys, i
aquest mateix temps dura el regnat de Crist. "I després d'això cal que
sigui deslligat una mica de temps." Els mil anys corresponen
astrològicament a l’eó dels peixos. La posada en llibertat de Satanàs després
d'aquest temps correspon a la enantiodromia de l'eó cristià -ja que no és
possible imaginar realment cap altra raó d'aquesta vinguda-, és a dir, a l’Anticrist,
la vinguda del qual pot ser predita a base de raons astrològiques. Després d'un
període no determinat, el dimoni és finalment llançat per tota l'eternitat a un
llac de foc (però no és aniquilat, com passa a Henoc), i tota la primitiva
creació desapareix.
Ara pot ja realitzar-se la hierogàmia anunciada a Apocalipsi
19, 7, les noces del Xai amb "la seva esposa". L'esposa és la nova
Jerusalem, que baixa del cel. "Resplendia com la pedra més preciosa, com
un jaspi cristal·lí" (Apocalipsi 21, 11). La ciutat és quadrangular
i està construïda d'or pur semblant al vidre net, també els seus murs són de
jaspi. En ella, Déu mateix i l'Anyell són el temple i la font d'una llum
inesgotable. Ja no hi haurà allà nit, i a la ciutat no entrarà cap cosa impura
(aquestes repetides asseveracions de seguretat serveixen per fer callar un
dubte que encara no està completament esvaït). Del tron de Déu brolla el riu de
l'aigua de la vida, i a l'altra banda del riu hi ha l'arbre de la vida ;
aquestes coses fan referència al paradís i a l'existència pleromàtica.
La visió final que, com és sabut, s'interpreta com una
al·lusió a la relació de l'Església amb Crist, té la significació d'un "símbol
conciliador", i per això representa la perfecció i la totalitat. Aquesta
és la raó que aparegui la quaternitat, que s'expressa en la ciutat per la seva
quadratura, al paradís per les quatre corrents de les aigües, en Crist pels
quatre evangelistes, i en Déu pels quatre éssers. Mentre el cercle significa la
rodonesa del cel i l'essència abraçadora de la divinitat (pneumàtica), el
quadrat representa la terra (a la Xina, el cel es considera rodó, i la terra
quadrada). El cel és masculí, la terra és femenina. Per això Déu regna en el
cel i la Saviesa regna a la terra, com diu la Saviesa a Siràcida 24, 11: "Així
m’ha fet reposar a la ciutat estimada, a Jerusalem, on exerceixo el meu poder."
La Saviesa és la "mare del bell amor" (Siràcida 24, 18), i quan Joan presenta Jerusalem com l'esposa, sens dubte pren aquesta imatge del Siràcida.
La ciutat és la Saviesa, que era amb Déu ja abans de tot temps, i s'uneix de
nou amb Déu per mitjà de les núpcies sagrades. La Saviesa, com a ésser femení,
coincideix amb la terra, de la qual, com diu un Pare de l'Església, va brollar
Crist, per això coincideix amb la quaternitat de l'aparició de Déu a Ezequiel,
és a dir, amb els quatre éssers. De la mateixa manera que la Saviesa representa
l’autoreflexió de Déu, els quatre serafins representen la consciència de Déu
amb els seus quatre aspectes funcionals. A això fan referència també els molts
ulls que es troben en els quatre vivents. Aquests són una síntesi quaternada de
les numinositats inconscients i corresponen al caràcter tetramèric del lapis philosophorum, al qual s'assembla
la descripció de la ciutat celestial: en ella tot rellueix de pedres precioses,
or i vidre, corresponent totalment a la visió de Déu abans esmentada. Així com
la hierogàmia uneix Jesús amb la Saviesa (que a la Càbala s’anomena schechinah), i restableix l'originari
estat pleromàtic, la descripció paral·lela de Déu i la ciutat fa relació a la
seva naturalesa comuna: tots dos són originàriament una mateixa cosa: un protoésser
hermafrodita, un arquetip de la màxima universalitat.
Sens dubte aquest final significa una solució
definitiva del tremend conflicte de l'existència. Però la solució no consisteix
en la conciliació dels contraris, sinó en la seva definitiva separació; amb
ella, els humans estan destinats a salvar-se per mitjà de la seva identificació
amb la cara lluminosa i pneumàtica de Déu. Però sembla que una condició
indispensable per a això és la renúncia a la generació i a la vida sexual com a
tal.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada