Dinovè capítol del text "Resposta a Job" (1952) de Carl Gustav Jung
La proclamació del nou dogma hauria pogut servir
d'ocasió per investigar les seves arrels psicològiques. Per a mi ha estat molt
interessant observar que, entre els molts articles publicats, tant per
protestants com per catòlics, amb motiu de la declaració del dogma, no n'hi ha
hagut ni un de sol, que jo sàpiga, que hagi posat prou de relleu el motiu
indubtablement poderós d'aquesta declaració, és a dir, el moviment popular i
les seves necessitats psíquiques. En l'essencial, els autors s'han acontentat
amb erudites consideracions històric-dogmàtiques, que res tenen a veure amb
l'esdevenir religiós viu. Però tot aquell que en els últims decennis hagi
seguit amb atenció les aparicions tan freqüents de Maria, i hagi estudiat el
seu significat psicològic, podia saber ja què era el que estava realment
passant. El fet que la majoria de les vegades fossin nens els que tinguessin
les visions, podia haver fet pensar, ja que en aquests casos actua sempre
l'inconscient col·lectiu. Sembla a més que el mateix Papa va tenir diverses
visions de la mare de Déu amb motiu de la declaració del dogma. Ja des de fa
algun temps podia saber-se que corria per les masses un profund desig que la
intercessora i mediadora ocupés per fi el seu lloc al costat de la Santíssima
Trinitat i fos rebuda "a la cort celestial com a reina del cel i esposa de
Déu". Des de fa més de mil anys es donava per fet que la mare de Déu es
trobava al costat de la Trinitat, i per l'Antic Testament sabíem que la Saviesa
es trobava al costat de Déu ja abans de la creació. La teologia dels reis de
l'antic Egipte ens diu que Déu pot fer-se humà a través d'una mare humana, i ja
en la prehistòria se sabia que la protoessència divina abastava el masculí i el
femení. Però una veritat d'aquest gènere no s'obre pas en el temps fins que no
és proclamada o redescoberta solemnement. Psicològicament és significatiu pel
que fa a la nostra època el que l'esposa celestial s'hagi unit amb el seu marit
l'any 1950. Per interpretar aquest esdeveniment cal tenir en compte naturalment
no només els arguments adduïts per la butlla de la proclamació, sinó també la
prefiguració continguda en les noces apocalíptiques de l'Anyell i en l'anàmnesi
veterotestamentària de la Saviesa. La unió nupcial al tàlem celestial significa
la hierogàmia; aquesta, al seu torn, és el pas previ a l'encarnació, és a dir,
al naixement d'aquell salvador que és considerat des de l'Antiguitat com a filius solis et lunae, com a filius sapientiae i com a correspondència
de Crist. Per això, quan al poble hi ha el desig d'enaltir a la mare de Déu,
aquesta tendència significa, si arriba fins a la seva meta, el desig que neixi
un salvador, un pacificador, un mediator
pacem faciens inter inimicos. Encara que aquest salvador ha nascut ja des
de sempre al pleroma, el seu naixement en el temps no pot produir-se si no és
percebut, conegut i declarat (declaratur)
per l'ésser humà.
El motiu i el contingut del moviment popular, que pot
haver contribuït a decidir el Papa a realitzar la transcendental declaratio solemnis del nou dogma, no és
un nou naixement de Déu, sinó la seva
progressiva encarnació, que va començar en Crist. Els arguments crític-històrics
no estan a l'altura del dogma, més encara, aquests arguments no l'encerten, com
tampoc ho fan els gens objectius temors expressats pels arquebisbes anglicans.
En primer lloc, la declaració d'aquest dogma no modifica la concepció catòlica
existent des de fa més de mil anys, i en segon lloc, el desconeixement del fet
que Déu vol fer-se humà eternament i que, per això, s'encarna progressivament
en el temps a través de l'Esperit Sant, és molt greu, i no pot significar sinó
que el punt de vista protestant expressat en aquests temors no està a l'altura
dels temps, ja que no entén els senyals de l'època i no presta atenció a l'acció
progressiva l'Esperit Sant. El punt de vista protestant ha perdut el contacte
amb els poderosos processos arquetípics que es desenvolupen en l'ànima de
l'individu i de les masses, i amb aquells símbols que estan destinats a servir
de compensació a l'actual situació del món, que és veritablement apocalíptica (la
repulsa del simbolisme psicològic per part del Papa podria explicar-se dient
que el que al Papa li interessa principalment és accentuar la realitat de
l'esdeveniment metafísic. A causa del menyspreu general que existeix per la
psique, tot intent d'arribar a una intel·lecció psicològica adequada és
sospitós per avançat de psicologisme. Naturalment cal protegir el dogma contra
aquest perill. Però quan la física intenta explicar la llum, ningú creu que per
això la llum vagi a desaparèixer. En canvi, de la psicologia es creu que tot el
que ella aclareix, queda eo ipso entenebrit.
Naturalment, no puc esperar que el meu especial i diferent punt de vista sigui
conegut per qualsevol associació competent). El punt de vista protestant sembla
haver sucumbit a un historicisme racionalista i haver perdut la capacitat de
comprendre l'Esperit Sant, el qual opera en el més ocult de cada ànima. Per
això, aquest punt de vista no pot comprendre ni assentir a una revelació
ulterior del drama diví.
Aquest estat de coses m'ha incitat a mi, un llec in theologicis, a prendre la ploma per
exposar la meva opinió sobre aquestes fosques coses. El meu intent té el suport
de l'experiència psicològica que he pogut recollir en la meva llarga vida. Jo
no menyspreo la psique, per això no crec que un esdeveniment psíquic es
converteixi en fum quan se l'aclareix. El psicologisme és una manera de pensar
encara primitiva i màgica, amb la qual s'espera poder desencantar la realitat
de la psique, a la manera dels proctofantasmistes del Faust, que diuen:
"Però encara hi sou aquí? No, això és inaudit.
Desapareixeu; ja us hem explicat."
"Però encara hi sou aquí? No, això és inaudit.
Desapareixeu; ja us hem explicat."
Seria equivocat identificar a mi amb aquest infantil
punt de vista. Però m'han preguntat ja tantes vegades si crec o no en
l'existència de Déu, que estic una mica preocupat que se’m pugui considerar,
més del que jo mateix penso, com un "psicologista". El que la gent no
veu, o no pot entendre la majoria de les vegades, és que jo considero la psique
com una cosa veritable. Si es creu només en els fets físics, la conseqüència
inevitable és pensar que l'urani, o si més no els aparells del laboratori, són
els que han fabricat la bomba atòmica. Però això és tan absurd com voler fer-ne
responsable a una psique no real. Déu és un fet evidentment psíquic i no físic,
és a dir, és demostrable només psíquicament, però no físicament. A la gent no
li ha entrat encara al cap que la psicologia de la religió es divideix en dos
camps que cal mantenir netament separats: d'una banda hi ha la psicologia de la
persona religiosa, i d'una altra la psicologia de la religió, és a dir, dels
continguts religiosos.
Són principalment les experiències en aquest últim
camp les que m'han donat el valor per implicar-me en la discussió del problema
religiós i especialment en el pro et
contra del dogma de l'assumpció, al qual, sigui dit de passada, considero
com l'esdeveniment religiós més important després de la Reforma. Per a
l'enteniment no psicològic aquest fet és una petra scandali: com pot ser proposada com a creïble una afirmació
no comprovada, com és l'assumpció corporal de la Verge al cel? Per a
l'enteniment psicològic, per contra, el mètode de les proves pontifícies és
totalment clar, ja que es recolza, en primer lloc, en prefiguracions de les que
no es pot prescindir sense més, i, en segon lloc, en una tradició oral de més
de mil anys. Les proves de la presència del fenomen psíquic són, doncs, més que
suficients. I en aquest cas no té cap importància que el que s'afirmi sigui un
fet físicament impossible, ja que totes les afirmacions religioses són
impossibilitats físiques. Si no ho fossin, haurien de ser tractades, com ja hem
dit, per la ciència natural. Però les afirmacions religioses es refereixen
totes a la realitat de l'ànima, i no
a la physis. El que inquieta primer
de tot al punt de vista protestant és la infinita aproximació de la deípara a
la divinitat, i el fet que amb això es posi en perill la supremacia de Crist, a
la qual el protestantisme s'aferra sense tenir en compte que la mateixa
himnologia protestant està plena d'al·lusions al "marit diví", el qual
ara, de sobte, es troba que no té una esposa de la seva mateixa categoria. O és
que potser, psicologísticament, el "marit" no era entès més que com
una metàfora?
Les conseqüències de la declaració pontifícia no es poden
escamotejar, i fan que el punt de vista protestant quedi abandonat al odium d'una simple religió d'homes, que no coneix cap representació de la
dona, alguna cosa semblant al mitraisme, al qual aquest prejudici va comportar
molts desavantatges. És clar que el protestantisme no ha prestat atenció
suficient als senyals de l'època, les quals apunten cap a la igualtat de drets
de la dona. Aquesta igualtat de drets tendeix a assolir una fonamentació
metafísica en la figura de la "dona divina", de l'esposa de Crist. Així
com la persona de Crist no pot ser substituïda per una organització, tampoc la
esposa de Crist pot ser substituïda per l'Església. El femení exigeix tenir una
representació tan personal com el masculí.
Però, segons l'opinió dogmàtica, la proclamació del
dogma de l'assumpció de Maria no li ha donat l'estatus d'una deessa, encara
que, com a Senyora del cel -en contraposició a Satanàs, príncep de l'àmbit aeri
sublunar- i mediadora amb Crist, té funcionalment els mateixos drets que el rei
i el mediador, Crist. Però en qualsevol cas la seva posició és suficient per
satisfer les necessitats de l'arquetip. El nou dogma significa l'esperança
renovada que es compleixi la nostàlgia, que mou el més profund de l'ànima,
d'una pau i d'un equilibri dels contraris, que es troben en una tensió
perillosa. Tots participem d'aquesta tensió i tots la vivim en la forma
individual de la pròpia inquietud, i això tant més com menys es veu la
possibilitat d'acabar amb ella per mitjans racionals. Per això no és estrany
que, en la profunditat de l'inconscient col·lectiu i al mateix temps en les
masses, sorgeixi l'esperança, més encara, l'espera d'una intervenció divina. La
declaració pontifícia ha vingut a donar expressió consoladora a aquest desig.
Com ha pogut succeir que el punt de vista protestant no ho hagi vist? Aquesta
manca de comprensió només es pot explicar dient que els símbols dogmàtics i les
al·legories hermenèutiques han perdut el seu sentit per al racionalisme
protestant. Això mateix es pot dir, en certa mesura, de l'oposició que existeix
també dins de l'Església Catòlica contra el nou dogma o contra l'elevació a
dogma del que fins ara havia estat una simple doctrina. Però, en tot cas, un
cert racionalisme li quadra millor al protestantisme que al catolicisme. Aquest
últim deixa camp lliure al procés secular del símbol arquetípic i el fa
triomfar en la seva forma originària, sense tenir en compte les dificultats de
la seva intel·lecció ni les objeccions crítiques. L'Església Catòlica mostra
així el seu caràcter maternal, en permetre que l'arbre que neix del seu propi
si es desenvolupi segons les seves lleis pròpies. Per contra, el protestantisme,
subjecte a un esperit paternal, no solament va sorgir d'una disputa amb
l'esperit mundà del temps, sinó que prossegueix aquesta disputa amb els
corrents espirituals de cada època, ja que el pneuma, d'acord amb la seva
originària naturalesa aèria, és dúctil i es troba sempre en un corrent viu,
comparable unes vegades a l'aigua i altres vegades al foc. El pneuma pot
allunyar-se del seu lloc originari, pot extraviar-se i perdre's, quan és
violentat en excés per l'esperit del temps. Per complir la seva missió,
l'esperit protestant ha de ser inquiet i de vegades incòmode, ha de ser
revolucionari, per assegurar així a la tradició la capacitat d'exercir
influència sobre les transformacions de les intuïcions mundanes. Les sacsejades
que l'esperit protestant pateix en aquesta discussió amb l'esperit del temps,
transformen i vitalitzen al seu torn la tradició, la qual, en el seu procés
lent i secular, arribaria finalment a una rigidesa total, i amb això a la
ineficàcia. La pura crítica i l'oposició contra certs processos del
cristianisme catòlic no li permetran al protestantisme més que portar una vida
miserable, si no recapacita -recordant que la cristiandat està en dos
campaments separats, o millor dit, està formada per una desunida parella de
germans-, sobre el fet que, al costat de la defensa de la seva pròpia
existència, ha de reconèixer també la justificació de l'existència del
catolicisme. A un germà que per motius teològics volgués tallar a la seva
germana gran el fil de la vida caldria qualificar-lo amb raó d'inhumà -i això
fins i tot prescindint del cristianisme-, i viceversa. Una crítica purament
negativa no és constructiva, la crítica està justificada únicament en la mesura
que és creadora. Per això ens sembla que seria profitós que el protestantisme
confessés, per exemple, que, si el nou dogma li ha produït un trauma, ha estat
no només perquè aquest dogma il·lumina dolorosament la bretxa que existeix
entre els dos germans, sinó també perquè dins del cristianisme ha tingut lloc,
a partir de bases existents ja fa molt temps, un procés que allunya al
cristianisme com a tal de l'àmbit de la concepció mundana, encara més del que
fins ara l'allunyava. El protestantisme sap -o hauria de saber- el molt que la
seva existència deu a l'Església catòlica. Doncs què seria del protestantisme
si no pogués protestar i criticar? A la vista de l' escàndol intel·lectual que
el nou dogma significa, el protestantisme hauria de recordar la seva responsabilitat
crítica ("que potser jo sóc el guardià del meu germà?") i investigar
amb tota serietat les raons que, obertament o encobertament, han estat
decisives per a la declaració del nou dogma. Seria bo prescindir de fàcils
sospites, i acceptar que darrere de la declaració s'oculta alguna cosa més
important que el caprici del Papa. Seria de desitjar que el protestantisme
comprengués que el nou dogma li dóna una nova responsabilitat davant l'esperit
mundà de l'època, ja que no pot desautoritzar sense més ni més davant els ulls
del món a la seva per a ell problemàtica germana. El protestantisme, si no vol
perdre la seva pròpia estimació, ha de ser just amb la seva germana, encara que
aquesta no li resulti simpàtica. El protestantisme podria aconseguir-ho, per
exemple, si aprofitant aquesta bona ocasió, es plantegés el problema del que
signifiquen, més enllà de la seva literalitat, no només el nou dogma, sinó
totes les altres afirmacions més o menys dogmàtiques. Com que la seva dogmàtica,
capritxosa i vacil·lant, i la seva estructura eclesiàstica, laxa i esquerdada
per divisions, no li permeten al protestantisme romandre rígid i inaccessible a
l'esperit del temps i com que, a més, per la seva responsabilitat envers
l'esperit, està destinat a ocupar-se del món i dels seus pensaments, seria bo
que, amb ocasió de l'entrada de la mare de Déu en el tàlem celestial, el
protestantisme afrontés la tasca de realitzar una nova interpretació de les
tradicions cristianes. Ja que es tracta de veritats que estan profundament
arrelades en l'ànima, i de les que ningú que tingui un bri d'intel·ligència pot
dubtar, dur a terme aquesta tasca ha de ser possible. Per a això es necessita
llibertat d'esperit, que, com sabem, només està garantida en el protestantisme.
Per a l'orientació històrica i racionalista, l'assumpció significa una bufetada
a la cara, i ho seguirà significant mentre vulgui seguir aferrada als arguments
de la raó i de la història. Ens trobem aquí davant d'un cas claríssim que
demana ser entès psicològicament, ja que el mitologema que aflora és de tal
manera clar, que seria necessària una ceguesa intencionada per no veure la seva
naturalesa simbòlica o la seva possibilitat de ser interpretat simbòlicament.
La dogmatització de l'assumpció de Maria fa referència
a la hierogàmia que té lloc al pleroma; al seu torn, com ja hem indicat,
aquesta hierogàmia significa el naixement futur del nen diví, el qual, d'acord
amb la tendència de Déu a l'encarnació, triarà l'ésser humà empíric com a lloc
del seu naixement. Aquest esdeveniment metafísic és reconegut per la psicologia
de l'inconscient amb el nom de procés d'individuació. En la mesura que aquest
procés es realitza, generalment de manera inconscient, com ho ha fet sempre, té
el mateix significat que té la gla per l'alzina, la vedella per a la vaca i el
nen per a l'adult. Però si el procés d'individuació es fa conscient, la
consciència ha d'enfrontar-se a l'inconscient i trobar un equilibri entre els
contraris. Com que això no és possible lògicament, l'única solució són els símbols, els quals fan possible la unió
irracional dels contraris. Els símbols són produïts espontàniament per
l'inconscient i són amplificats per la consciència. Els símbols centrals
d'aquest procés descriuen el Si mateix, és a dir, la totalitat de l'ésser humà,
el qual es compon del conscient i dels continguts de l'inconscient. El Si
mateix és l'”ésser humà ple”, els símbols són el nen diví o els seus sinònims.
Aquest procés, que aquí hem esquematitzat sumàriament, es pot observar
constantment en l'ésser humà modern, o es pot estudiar en els documents de la
filosofia hermètica de l'Edat Mitjana. Un es queda sorprès del paral·lelisme
dels símbols quan coneix ambdues coses: la psicologia de l' inconscient i
l'alquímia.
La diferència entre el procés d'individuació natural
que passa inconscientment i el que s'ha fet conscient, és molt gran. En el
primer cas la consciència no intervé en absolut. En el segon cas, en canvi, són
tantes les tenebres que es posen a la llum, que, d'una banda, la personalitat
queda il·luminada, i, d'una altra, la consciència s'eixampla inevitablement i
guanya en amplitud de visió. El diàleg entre l'inconscient i la consciència no
només fa que la llum que il·lumina les tenebres sigui compresa per elles, sinó
també que la llum comprengui a les tenebres. El filius solis et lunae és tant símbol com a possibilitat de la unió
dels contraris, és l'alfa i omega del procés d'individuació, és el mediator, el intermedius. Habet mille
nomina, deien els alquimistes, i amb aquestes paraules volien indicar que
allò del que brolla causalment el procés d'individuació i al que tendeix, és
una cosa inefable i sense nom.
Només per mitjà de la psique podem demostrar que la
divinitat obra sobre nosaltres, però no podem distingir si aquests influxos
vénen de Déu o de l'inconscient, és a dir, no podem determinar si la divinitat
i l'inconscient són dues magnituds diferents. Tots dos són conceptes límits i
significatius de continguts transcendentals. Però empíricament es pot confirmar
amb probabilitat suficient que en l'inconscient apareix un arquetip de la
totalitat, el qual es manifesta espontàniament en somnis, etc., i que hi ha una
tendència, independent de la voluntat, a referir els altres arquetips a aquest
arquetip central. Per això, sembla probable que l'arquetip de la totalitat ocupi
per si mateix una certa posició central, que l’aproxima a la imatge de Déu. La
semblança és confirmada de manera especial pel fet que aquest arquetip produeix
símbols que han caracteritzat i simbolitzat ja des de sempre a la divinitat.
Aquest fet permet certa restricció en la nostra afirmació anterior sobre la no
diferenciabilitat del concepte de Déu i de l'inconscient: la imatge de Déu
coincideix, exactament parlant, no amb l'inconscient com a tal, sinó amb un
contingut especial d'aquest, amb l'arquetip del Si mateix. Però aquest arquetip
ja no es pot distingir empíricament de la imatge de Déu. És cert que es pot
postular arbitràriament una diferenciació d'aquestes dues magnituds. Però això
no ens serveix per a res, ans al contrari, serveix únicament per separar
l'ésser humà de Déu, amb la qual cosa es dificulta l'encarnació d'aquest últim.
És cert que la fe té raó per a presentar davant els ulls de l'ésser humà la
incommensurabilitat i la inasequibilitat de Déu, però la fe ensenya també la
proximitat, la immediatesa de Déu i és precisament aquesta proximitat la que ha
de ser empírica, si ha de tenir algun significat. Només conec com a real el que
opera sobre mi. El que no opera sobre mi pot perfectament no existir. La dinàmica
religiosa tendeix cap a la totalitat, i per això s'apodera de les imatges
totalitàries ofertes per l'inconscient, les quals brollen de les profunditats
de la naturalesa de l'ànima amb independència de la consciència.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada