Tretzè capítol del text "Resposta a Job" (1952) de Carl Gustav Jung
Sens dubte no hi ha personalitat més apropiada com a
autor de l'Apocalipsi que l'autor de les Epístoles de Joan. Aquest
reconeix que Déu és llum i que "en ell no hi ha foscor de cap mena"
(1 Joan 1, 5). (Qui ha dit, doncs, que en Déu hi ha foscor?) Però de totes
maneres sap que, si pequem, necessitem d'un intercessor davant de Déu, és a dir,
de Crist, la víctima propiciatòria (1 Joan 2, 1-2), tot i que els nostres
pecats ja han estat perdonats per raó del sacrifici de Crist. (Per a què
necessitem llavors un advocat?) El Pare ens ha regalat el seu gran amor (però
la veritat és que ho va fer pagar amb un sacrifici humà!), i nosaltres som
fills de Déu. El que ha nascut de Déu, no peca (1 Joan 3, 9). (Qui no fa cap pecat?). L'autor de les Epístoles de Joan predica el
missatge de l'amor. Déu mateix és l'amor. L'amor perfecte expulsa la por. Però
l'autor es veu obligat a prevenir contra els falsos profetes i els enganyadors,
i anuncia la vinguda de l'Anticrist. La seva manera conscient de pensar és
ortodoxa, però té pressentiments del mal. Ell va poder fàcilment tenir molts mals somnis, que no estan assenyalats en el seu
programa conscient. Parla com si no només conegués un estat sense pecat, sinó
també un amor perfecte, en contraposició a Pau, a qui no li falta la
necessària reflexió. Joan està massa segur del que diu, per això corre el
perill d'una dissociació. En aquestes circumstàncies sorgeix en l'inconscient
una contraposició, que pot irrompre en la consciència en la forma d'una
revelació. La revelació, quan esdevé, tindrà la forma d'un mite més o menys
subjectiu, perquè, entre altres coses, serveix de compensació a la
unilateralitat de la consciència individual. Aquesta situació es contraposa a
la situació que es dóna en la visió d'Ezequiel o d'Henoc, la situació de
consciència dels quals es caracteritza principalment per la ignorància (no
culpable), i per això es troba compensada per una conformació més o menys
objectiva i universalment vàlida del material arquetípic.
Pel que podem comprovar,
l'Apocalipsi correspon a les condicions assenyalades. Ja en la visió primària
apareix una figura terrible: Crist és
identificat amb l’"ancià carregat d’anys", semblant a l'ésser humà i al
fill d'humà. De la seva boca surt "una espasa esmolada de dos talls",
que sembla més apta per a la lluita i el vessament de sang que per anunciar
l'amor fraternal (cf. Apocalipsi 19, 15). Com que Crist li diu: "No
tinguis por", cal suposar que Joan no estava posseït per l'amor quan
va caure als seus peus "com mort" sinó més aviat per la por. (Què hi ha, doncs, de l'amor
perfecte que expulsa la por?)
Crist li encarrega escriure set cartes a les
comunitats de la província d'Àsia. A la comunitat d'Efes se li recomana que
faci penitència, si no vol ser privada de la llum (“Si no et converteixes,
vindré a trobar-te, i trauré el teu lampadari del seu lloc” Apocalipsi 2, 5).
Per aquesta carta ens assabentem també que Crist "avorreix" als
nicolaïtes. (Com es compagina això amb l'amor al proïsme?)
La comunitat d’Esmirna surt millor lliurada. Els seus
adversaris són, pel que sembla, jueus, però formen una "sinagoga de
Satanàs", qualificació que no és precisament benèvola.
Pèrgam és criticada perquè en ella ha aparegut un
entabanador. També aquí hi ha nicolaïtes. La comunitat ha de fer, doncs,
penitència; "si no ho fas, vindré a trobar-te de seguida", el que cal
entendre sens dubte com una amenaça.
Tiatira tolera a la falsa profetessa Jezabel. Crist la
"llençarà al llit de la gran tribulació" (Apocalipsi 2, 22) i “farà
morir els fills que ella ha tingut” (Apocalipsi 2, 23). A qui perseveri en ell,
en Crist, "li donaré poder sobre els pobles, perquè els governi amb una
vara de ferro com qui esmicola els gerros de terrissa. Aquest és el poder que
he rebut del meu Pare. Li donaré també l’estel del matí” (Apocalipsi 2, 26-28).
Com és sabut, Crist ensenya: "estimeu els vostres enemics", però aquí
amenaça de fer una matança de nens a l' estil de la d'Herodes a Betlem!
Les obres de la comunitat de Sardes no són perfectes
davant Déu. Per això se li diu: "Fes penitència." D'altra manera
Crist li vindrà a sobre "com un lladre" en una hora imprevista
(Apocalipsi 3, 3). No és aquesta precisament una amonestació amistosa.
A Filadèlfia no hi ha res a reprendre-li. Però a
Laodicea, Crist la vol "vomitar" de la seva boca a causa del seu
tebiesa. Laodicea ha de fer penitència. És significatiu l'aclariment que "jo
reprenc i corregeixo tots aquells que estimo" (Apocalipsi 3, 19). És
comprensible que ningú vulgui aquest "amor" per a ell.
Cinc de les set comunitats són acrement censurades.
Aquest "Crist" apocalíptic es comporta més aviat com un "patró"
malhumorat i conscient del seu poder, i s'assembla bastant a l’"ombra"
d'un bisbe que predica l'amor.
Com per confirmar el que s'ha dit, té lloc a
continuació una visió de Déu a l'estil d'Ezequiel. Però el que es troba en el
tron no sembla precisament un ésser humà, sinó que tenia un esclat semblant al jaspi i la cornalina (Apocalipsi 4, 3).
Davant d'ell "s’estenia com un mar de vidre semblant al glaç". Al
voltant del tron hi havia quatre “vivents” (animalia),
que, per davant i per darrere, per dins i per fora, eren plens d'ulls
(Apocalipsi 4, 6). El símbol d'Ezequiel ha estat modificat d'una manera
estranya: pedra, vidre, glaç, coses mortes i immòbils, matèries procedents del
regne inorgànic són les que caracteritzen la divinitat. Un pensa
involuntàriament en l'afany dels segles posteriors, en els quals l'"ésser
humà" misteriós, l’homo altus,
va ser designat com a “pedra no pedra”, i en el que al mar de l'inconscient li
brillaven molts "ulls" (aquesta és una al·lusió a la "lluminositat"
dels arquetips). En tot cas aquí intervé la psicologia joànica, que ha
tingut indicis d'un més enllà del cosmos cristià.
A això segueix l'obertura per l’"Anyell" del
llibre segellat amb els set segells. L’Anyell ha deixat els trets de l’"ancià
carregat d’anys", i apareix en una figura purament teriomòrfica, però
monstruosa, com un dels molts animals amb banyes de l'Apocalipsi: l'Anyell té
set ulls i set banyes, s'assembla, doncs, més a un moltó que a un xai. El seu
aspecte devia ser bastant desagradable. De l'Anyell es diu que està "com
immolat", però en el que segueix no es comporta de cap manera com una
víctima innocent, sinó que mostra una gran energia. Dels quatre primers segells
l'Anyell fa sortir els quatre funestos genets apocalíptics. En obrir el cinquè
segell se sent el clam de venjança dels màrtirs (“quant de temps trigaràs a fer
justícia i a demanar comptes de la nostra sang als habitants de la terra?"
Apocalipsi, 6, 10). El sisè segell provoca una catàstrofe còsmica, i tot
s'amaga "de la mirada d’aquell qui seu al tron i de la indignació de
l’Anyell. Perquè el dia terrible de la
seva indignació ja ha arribat” Apocalipsi 6, 16-17)... No és possible
reconèixer aquí el dòcil Anyell que es deixa conduir sense resistència al banc
de l'escorxador, sinó al moltó irritable i bel·licós, la ira del qual pot ara
finalment desplegar-se. En això jo hi veig no tant un misteri metafísic com una
erupció de sentiments negatius llargament reprimits, que és possible observar
freqüentment en aquells que volen ser perfectes. Cal suposar naturalment que
l'autor de les Epístoles joàniques s'esforçava tot el possible per fer
exemplarment en si mateix allò que predicava als altres cristians. Amb aquesta
finalitat es va veure obligat a expulsar de si tots els sentiments negatius i,
valent-se d'una útil falta de reflexió, va poder oblidar-los. Aquests
sentiments negatius han desaparegut certament de la superfície de la
consciència, però segueix proliferant sota d'ella, i amb el temps originen un
extens embolic de ressentiments i pensaments de venjança, que irrompen després
en la consciència en forma de revelacions. D'aquí sorgeix un quadre tremebund,
que xoca amb totes les idees cristianes d'humilitat, tolerància, amor al proïsme
i a l'enemic, i a la idea d'un Pare amorós al cel i d'un Fill redemptor i
salvador dels humans. És una veritable orgia d'odi, còlera, venjança i cec
desig de destrucció, que no s’atipa d'amuntegar fantàstiques imatges
terrorífiques, la que irromp aquí i nega amb sang i foc un món al qual s'ha
intentat redimir i elevar de nou a l'estatus originari d'innocència i de
comunitat amorosa amb Déu.
L'obertura del setè segell ocasiona naturalment una
nova onada de misèries, que amenaça esgotar la sinistra fantasia de Joan.
Per recobrar forces, aquest es veu obligat a devorar un llibret, i pot així
seguir "profetitzant".
Quan, per fi, el setè àngel va haver tocat la trompeta,
apareix al cel, després de la destrucció de Jerusalem, la "dona vestida
amb el sol, que tenia la lluna sota els peus, i duia al cap una corona de dotze
estrelles." (Apocalipsi 12, 1). Aquesta dona clamava amb dolors de part, i
davant seu es va aturar un drac de color rogenc, "per devorar-li
el fill així que nasqués." (Apocalipsi 12, 4).
Aquesta visió és un element estrany al conjunt. A les
imatges anteriors, era difícil sostreure’s a la impressió que les imatges
havien estat sotmeses a una elaboració posterior, ordenadora i arregladora,
però ara un sent que es troba davant d'una visió originària i sense finalitat
pedagògica. Aquesta visió està precedida per l'obertura del temple al cel i
l'aparició de l'arca de l'aliança (l'arca
foederis és una al·legoria de Maria), el que és sens dubte un preludi del
descens de l'esposa celeste, Jerusalem, -un equivalent de Saviesa-, ja que es
tracta d'un episodi de la hierogàmia celestial, el fruit de la qual és un nen
celestial. Aturem-nos un moment en la figura de la mare. La mare és una "dona
vestida amb el sol". Observeu que es diu simplement que és una
"dona", una simple dona, i no una deessa o una verge eterna que hagi
estat concebuda sense pecat. No s'adverteix enlloc que hagin estat preses
mesures per despullar-la de la seva completa feminitat, a excepció dels
atributs còsmic-naturals que li donen i que la converteixen en una anima mundi d'igual nissaga que l’humà
còsmic primordial. Ella és la primera persona humana femenina, la parella de l’home
primordial. El tema de la Latona pagana s'ajusta molt bé a aquest cas, ja que
en la mitologia grega es barregen encara, amb el mateix valor, el matriarcal i
patriarcal. Sobre el seu cap hi ha les estrelles, sota els seus peus, la lluna
i al centre el Sol, l'Horus de l'alba i l’Osiris del vespre, al voltant d'una
nit maternal, "cel amunt, cel avall". Aquest símbol revela tot el
misteri de la "dona": la nit conté en la seva foscor el sol de la
consciència "masculina", la qual, quan és petita, sorgeix del nocturn
mar de l'inconscient, i quan ja és anciana, s'enfonsa en ell de nou. La nit
unifica el clar amb el fosc: la nit significa la hierogàmia dels contraris i
reconcilia la natura amb l'esperit.
El fill que neix d'aquestes núpcies celestials és
necessàriament una complexio oppositorum,
un símbol unitari, una totalitat de vida. No sense motiu l'inconscient de Joan pren un préstec de la mitologia grega per descriure aquesta singular
vivència escatològica. Però aquest naixement d'ara no ha de ser confós amb el
naixement de Crist, que ja va tenir lloc molt temps abans i en circumstàncies
totalment diferents. El nen nounat és certament caracteritzat -en clara
analogia amb l'Anyell "irat", és a dir, amb el Crist apocalíptic- com
un duplicat d'aquest, com un nen que "havia de regir tots els pobles amb una
vara de ferro" (Apocalipsi 12, 5 i 2, 27). Se li atribueixen, doncs, els
mateixos sentiments d'odi i de venjança d'abans, i sembla, per això, com si el
tribunal de càstig hauria de funcionar encara, sense cap motiu, en un futur
llunyà. Però això no concorda amb l'anterior, ja que l’Anyell ha estat
encarregat d'aquesta tasca, i la porta a terme en el curs de l'Apocalipsi,
sense que el nen nounat tingui en cap moment ocasió d'obrar per si mateix.
Aquest nen no torna a aparèixer mai més. Per això m'inclino a suposar que, si
la seva caracterització com a fill de la venjança no és una significativa
interpolació, aquesta caracterització li va venir a la ploma l'autor de
l'Apocalipsi com una frase corrent i alhora com la interpretació que a ell li
semblava apropiada. Això és tant més versemblant ja que, en les circumstàncies del
moment, aquest episodi difícilment podia ser entès d'una altra manera, encara
que la interpretació no té cap mena de sentit. Com he dit abans, l'episodi de
la dona vestida amb el sol és un element estrany en el curs de les visions. Per
això potser no sigui equivocat suposar que ja l'autor de l'Apocalipsi, i si no
ell mateix un copista perplex, va sentir la necessitat d'interpretar d'alguna
manera aquesta clara analogia amb Crist, és a dir, d'acomodar-la al text total.
Això es va poder aconseguir fàcilment mitjançant la imatge ordinària del pastor
amb la vara de ferro. Jo almenys no veig altra finalitat d'aquesta associació.
El nen és arrabassat per Déu, el seu Pare, i la mare
fuig al desert, el que sens dubte vol indicar que la mare és una figura que, de
moment, estarà latent durant un temps indeterminat, i que encara exercirà algun
influx. La història d'Agar podria haver estat una prefiguració. La relativa
semblança d'aquesta llegenda amb la llegenda del naixement de Crist significa
sens dubte tan sols que el nou naixement és un esdeveniment anàleg a aquell, i a
més, probablement, de la mateixa manera que ho és l'entronització de l'Anyell
abans descrita, en la seva glòria metafísica, ja que aquest acte va haver de
tenir lloc molt de temps abans, és a dir, en el moment de l'ascensió. Igualment
es descriu com el drac, és a dir, el diable, és llançat a la terra, sent així
que Crist havia observat ja molt abans la caiguda de Satanàs. Aquesta estranya
repetició o reduplicació dels esdeveniments característics de la vida de Crist
fa suposar que s'ha d'esperar un segon Messies a la fi dels temps. I no es pot
tractar d'una tornada del mateix Crist, ja que Crist vindrà " sobre els
núvols del cel", però no naixerà
una segona vegada, ni tampoc d'una conjunció del sol i la lluna. A l'epifania
de la fi dels temps correspon més aviat el contingut d'Apocalipsi 1 o 19, 11 ss.
El fet que Joan usi per a la descripció del naixement el mite de Latona-Apol·lo
podria significar que, en contraposició a la tradició cristiana, aquesta visió
és un producte de l'inconscient. (Sens dubte es pot considerar versemblant que Joan coneixia el mite de Latona i que, per això, tenia consciència d'ell. Però a Joan li era inconscient i
insospitada la possibilitat que el seu inconscient pogués usar aquest mite pagà
per caracteritzar el naixement del segon Messies.) En l'inconscient hi ha
present tot el que és expulsat de la consciència, i com més cristiana sigui la
consciència, tant més paganament es comportarà l'inconscient, si l’expulsat
paganisme guarda encara valors vitals, és a dir, si, com passa freqüentment,
s'ha anat massa lluny en la seva expulsió. L'inconscient no aïlla i diferència
els seus objectes, com fa la consciència. L'inconscient no pensa de manera
abstracta ni prescindeix del subjecte; la persona de l' extàtic i del visionari
està sempre inclosa i immersa en l'èxtasi o a la visió. En aquest cas és Joan mateix, és la seva personalitat inconscient la que s'identifica amb Crist,
és a dir, és Joan mateix el que neix de manera semblant a la de Crist i
amb un destí similar. Joan està posseït per l'arquetip del fill diví; per
això veu com a inseparable del seu ell
mateix l'acció de l'arquetip en el seu inconscient, o amb altres paraules,
com Déu neix de nou en el seu inconscient (que és en part pagà), ja que el
"nen diví", com Crist, apareix com a símbol tant de l'un com de
l'altre. De totes maneres, la consciència de Joan està molt lluny de
considerar Crist com un símbol. Per al creient cristià Crist ho és tot menys un
símbol, és a dir, una expressió d'alguna cosa incognoscible o encara no cognoscible. I, de tota manera,
això és així. Crist no hauria exercit cap influència sobre els seus seguidors,
si no hagués estat a la vegada expressió d'alguna cosa que vivia i obrava en
l'inconscient d'aquests. El mateix cristianisme no s’hauria pogut propagar amb
tan sorprenent celeritat en el món antic, si al seu món d'idees no hi hagués
correspost una disposició psíquica anàloga. Aquest fet permet afirmar que el
que creu en Crist no només està en Crist, sinó que Crist habita també en ell
com a humà perfecte, com a imatge de Déu, com a Adam secundus. Psicològicament això representa el mateix que
representa a la concepció índia la relació del purusha-atman amb la consciència
humana del jo. Es tracta de la superioritat de l'humà "perfecte" -és
a dir, de l'humà total, que consta de la totalitat de la psique, o amb altres
paraules, de la consciència i l'inconscient- sobre el jo, el qual representa
només la consciència i els continguts d'aquesta, però no coneix l'inconscient,
encara que depèn en molts sentits d'aquest i és molt sovint influït per ell de
manera decisiva. És la relació del "Si mateix" amb el "Jo"
la que es reflecteix en la relació de l'ésser humà amb Crist. D'aquí provenen
les innegables analogies entre certes intuïcions índies i certes intuïcions
cristianes, analogies que han donat motiu per sospitar que hi ha influències
índies al cristianisme.
El paral·lelisme, latent fins ara a Joan, irromp en
la consciència en forma d'una visió. Aquesta irrupció és autèntica, el que es
veu en el fet que era molt improbable que un cristià d'aquell temps usés
materials dels mites pagans, en els quals és gairebé segur que existien a més
influències astronòmiques. Així es podria explicar l'expressió completament
pagana: "I la terra va ajudar la dona". Si bé la consciència d'aquell
temps estava completament i exclusivament plena d'idees cristianes, passava
però que immediatament sota del llindar de la consciència s’hi trobaven
continguts pagans anteriors o contemporanis, tal com es va veure, per exemple,
a Santa Perpètua. A això s'hi afegeix en un cristianisme jueu -i sens dubte
l'autor de l'Apocalipsi era un cristià jueu- el precedent de la Saviesa còsmica,
a la qual Joan fa referència algunes vegades, i que podria ser fàcilment
considerada com a mare del nen diví (en aquest cas el fill correspondria al filius sapientiae de l'Edat Mitjana), ja
que la Saviesa és una dona que està en cel, és a dir, és una deessa i companya
de Déu. La Saviesa correspon a aquesta definició de la mateixa manera que Maria
assumpta. Si aquesta visió fos un somni modern, no hi hauria dubte que caldria
interpretar el naixement del nen diví com una presa de consciència del Sí. En el cas de Joan, la disposició
creient de la seva consciència va provocar una recepció de la imatge de Crist
en els materials de l'inconscient, va donar nova vida a l'arquetip de la mare-verge
divina i l'arquetip del naixement del seu estimat-fill, i els va confrontar amb
la consciència cristiana. Amb això Joan s'introdueix personalment en
l'esdevenir diví.
En tot cas la seva imatge de Crist, plena de
sentiments negatius, s'ha convertit en la imatge d'un cruel venjador que
realment no té cap tret propi d'un redemptor. Un pensa que potser, al capdavall,
aquesta imatge de Crist tingui més de l'home Joan i de les seves ombres
compensadores que del redemptor diví, en el qual, com a lumen de lumine, "no hi ha gens de tenebres". La mateixa
grotesca paradoxa de l'Anyell "irat" podria haver-nos-ho fet sospitar
ja. Es miri la cosa com es miri, vist a la llum de l'evangeli de l'amor, el
Crist venjador i jutge seguirà sent sempre una figura tenebrosa. També es pot
sospitar que aquesta va ser la raó que va moure a Joan a assimilar el nen
acabat de néixer a la imatge del venjador, i a esborrar així el seu caràcter
mitològic d'amable i generós fill de Déu, tal com ens apareix en les figures de
Tammuz, Adonis o Balder. La bellesa encantadora i primaveral del nen diví
representa precisament un d'aquells valors de l'Antiguitat que tant trobem a
faltar en el cristianisme, i en especial en l'ombrívol món de l'autor de
l'Apocalipsi; el nen diví representa l'indescriptible resplendor matinal d'un
dia de primavera que, després de la inerta rigidesa de l'hivern, fa reverdir i
florir la terra i fa que el cor de l'ésser humà s'alegri i cregui en un Déu
bondadós i amant.
Com a totalitat, el "Si mateix" és sempre,
per definició, una complexio oppositorum,
i la seva manera de presentar-se és tant més ombrívola i amenaçadora com més
gran sigui la força amb què la consciència vindiqui la seva naturalesa
lluminosa i pretengui ser una autoritat moral. Pot sospitar-se que això li
passava a Joan, ja que era pastor d'un ramat, i a més humà i per això
fal·lible. Si l'Apocalipsi fos, per dir-ho així, un assumpte personal de Joan, és a dir, si no fos sinó una erupció de ressentiments personals, la
figura de l' Anyell irat l’hauria satisfet plenament. Rebus sic stantibus, el nen nounat hauria d'haver tingut un aspecte
força positiu, ja que, per la seva naturalesa simbòlica, hauria compensat la
insuportable desolació ocasionada per l'erupció de passions reprimides, ja que
era el fill de la coniunctio oppositorum,
el fill del món solar del dia i del món lunar de la nit. Aquest nen hauria
estat un mediator entre el Joan
amable i el Joan venjatiu, i hauria estat així un redemptor equilibrador i
benèfic. Joan no degué veure aquest aspecte positiu, ja que d'altra manera
no hauria pogut concebre l'infant diví com a semblant al Crist venjador.
Però el problema de Joan no és un problema
personal. No es tracta del seu inconscient personal ni d'un impuls capritxós,
sinó de visions que brollen de profunditats més profundes i més extenses, és a
dir, de l'inconscient col·lectiu. La problemàtica de Joan adopta formes
massa col·lectives i arquetípiques per reduir-les a una situació purament
personal. Això seria no només massa senzill, sinó també fals, tant pràcticament
com teològicament. Com Crist, Joan estava posseït per un esdeveniment
col·lectiu, arquetípic; per això cal explicar-lo preponderantment a partir
d'aquest esdeveniment. És cert que Joan tenia una psicologia pròpia, que
coneixem fins a cert punt, si es pot considerar que l'autor de les Epístoles de Joan és l'autor de l'Apocalipsi. Hi ha proves suficients que la imitatio Christi crea en l'inconscient
una "ombra" corresponent. El fet mateix que Joan tingués visions
és ja una prova de l'existència d'una tensió extraordinària entre la seva
consciència i el seu inconscient. Si l'autor de l'Apocalipsi és el mateix que
el de les Epístoles, la redacció de l'Apocalipsi va haver de ser realitzada ja
en edat molt avançada. A la confinio
mortis i al capvespre d'una vida llarga i plena, la vista divisa sovint
llunyanies insospitades. Un home així no viu ja en els interessos quotidians ni
en la preocupació de les relacions personals, sinó en la visió d'amplis espais
de temps i en el moviment secular de les idees. L'ull de Joan penetra fins
al llunyà futur de l’eó cristià i fins a la fosca profunditat d'aquelles forces
que es troben contraposades pel seu cristianisme. El que irromp en Joan és
la tempesta dels temps, l’indici d'una tremenda enantiodromia, que ell no pot
entendre sinó com a aniquilació definitiva d'aquelles tenebres que no van
comprendre la llum apareguda en Crist. Per això Joan no va veure que el
poder de destrucció i el de venjança són precisament les tenebres de les que
s'havia separat el Déu encarnat. Joan no va poder entendre el que
significava aquell fill del sol i de la lluna, i només va poder concebre’l com a
figura venjadora. La passió que es descobreix en la seva revelació no ens diu
res de la fatiga i de la claredat pròpies de l'edat avançada, ja que és una
cosa infinitament més gran que un ressentiment personal: és l'Esperit de Déu
mateix, que travessa la feble embolcall mortal i exigeix de nou als humans que temin a la Divinitat inconcebible.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada