Setzè capítol del text "Resposta a Job" (1952) de Carl Gustav Jung
L'Apocalipsi, que es troba amb raó al final del Nou
Testament, el transcendeix i apunta cap a un futur els horrors apocalíptics del
qual són immediatament palpables. La decisió d'un cervell herostràtic en un
moment de disbarat pot ser suficient per provocar la catàstrofe mundial. El fil
del que penja nostre destí s'ha fet molt prim. No és la naturalesa, sinó "el
geni de la humanitat" el que ha lligat al voltant del seu coll el llaç
fatal amb el qual es pot penjar en qualsevol instant. Aquesta és només una façon de parler diferent de la que empra Joan quan parla de la "còlera de Déu".
Malauradament no tenim cap mitjà de saber com s'hauria
enfrontat Joan -en el cas que, com sospito, l'autor de l'Apocalipsi sigui
el mateix que el de les Epístoles- a aquest doble aspecte de Déu. És totalment
possible, més encara, probable, que Joan no percebés l'existència de cap
contradicció. És sorprenent el poc que els humans s'enfronten als objectes
numinosos i el difícil que resulta aquest enfrontament quan un es decideix a
realitzar-lo. La numinositat de l'objecte dificulta el tractament intel·lectual,
ja que l'afectivitat entra sempre també en joc. S'està alhora en favor i en
contra; en aquest punt la "objectivitat absoluta" és més difícil
d'aconseguir que en qualsevol altre. Si un té conviccions religioses, és a dir,
si "creu", sent que el dubte és una cosa molt desagradable i té por
d'ell. Per això prefereix no analitzar l'objecte de la seva fe. Si un no té
idees religioses, li resulta desagradable confessar a si mateix el sentiment
d'aquesta manca, i fa clara gala de la seva "il·lustració" o dóna a
entendre almenys la noble sinceritat del seu agnosticisme. Des d'aquest punt de
vista és difícil concedir numinositat a l'objecte religiós, i un no deixa
que la numinositat impedeixi el seu pensament crític, ja que podria
presentar-se la ingrata possibilitat que la pròpia fe en la "il·lustració"
o l'agnosticisme fossin trencats. Ambdues parts senten, sense saber-ho, la
insuficiència dels seus arguments. Els "il·lustrats" operen amb un
inadequat concepte racionalista de la veritat, i diuen, per exemple, que
afirmacions com ara el naixement d'una verge, la filiació divina, la
resurrecció dels morts, la transsubstanciació, etcètera, són absurds. Els
agnòstics afirmen no posseir cap coneixement de Déu ni cap altre coneixement
metafísic, i no veuen que no es posseeixen
les conviccions metafísiques, sinó que s’és posseït
per elles. Els uns i els altres estan
dominats per la "raó", a la qual se li atribueix el paper
d'indiscutible àrbitre suprem. Però qui és la "raó"? Per què aquesta
supremacia de la raó? És que potser allò
que és no representa una instància superior al judici de la raó, com ens
mostren molts exemples de la història de l'esperit? Desgraciadament, també els
defensors de la "fe" operen amb els mateixos fútils arguments, només
que en direcció inversa. Però l’indubtable és que hi ha asseveracions
metafísiques que són afirmades i negades afectivament just per raó de la seva
numinositat. Aquest fet és el segur fonament empíric del que cal partir, és un
fet objectivament real, el mateix que un fenomen psíquic. Naturalment aquí hi ha
incloses totes les afirmacions -també les contradictòries entre si -que han
estat alguna vegada numinoses o que ho segueixen sent. Ja que cal tenir en
compte el conjunt de totes les
afirmacions religioses.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada