Chagall 1913 |
Onzè capítol del text "Resposta a Job" (1952) de Carl Gustav Jung
La creença que Déu és el Summum Bonum és impossible per a una consciència que reflexioni.
Aquesta consciència no se sent alliberada de cap manera del temor a Déu, i per
això es pregunta amb raó què és el que realment significa Crist per a ella.
Heus aquí, en efecte, el gran problema: pot ser Crist avui interpretat encara?
o ¿ens hem d’acontentar amb la interpretació històrica?
D'una cosa no és possible dubtar: que Crist és una
figura altament numinosa. Amb això està d' acord la interpretació de Crist com
a Déu i fill de Déu. La vella concepció, que es remunta a les pròpies paraules
de Crist, diu que Crist va venir al món, va patir i va morir per salvar l'ésser humà amenaçat per Déu. Es diu també que la seva resurrecció corporal vol dir que
tots els fills de Déu tindran també aquest mateix destí.
Ja hem fet al·lusió repetides vegades a que l'acció
divina de la salvació s’esdevé d'una manera estranya. Déu, en efecte, no fa
altra cosa que, en la figura del seu fill, salvar la humanitat de si mateix.
Aquest pensament és tan grotesc com l'antiga concepció rabínica, segons la qual
Jahveh amaga de la seva ira als justos, posant-los sota el seu tron, on no els
veu. Sembla com si Déu Pare fos un Déu diferent del Fill, però no és això el
que significa de cap manera. Tampoc hi ha necessitat psicològica que obligui a
suposar-ho, ja que l'indubtable caràcter irreflexiu de la consciència divina és
suficient per explicar el seu estrany comportament. Per això es considera amb
raó el temor a Déu com a principi de tota saviesa. D'altra banda no es pot
creure que la tan lloada bondat, i l'amor i la justícia de Déu siguin meres
paraules per propiciar a Déu, sinó que s'han de reconèixer com a expressions
d'experiències genuïnes, doncs Déu és una coincidentia
oppositorum. Les dues coses estan justificades: l'amor i la por a Déu.
A una consciència diferenciada li ha de resultar
difícil a la llarga estimar com a Pare bondadós a un Déu al que d'altra banda,
cal témer a causa de la seva imprevisible còlera, la seva informalitat, la seva
injustícia i la seva crueltat. El capvespre dels antics déus va demostrar prou bé
que l'ésser humà no aprecia les inconseqüències ni les debilitats humanes dels déus.
Així també, la derrota moral de Jahveh davant Job va tenir les seves
conseqüències ocultes: d'una banda, la imprevista exaltació de l'ésser humà, i d'una
altra, una inquietud de l'inconscient. El primer efecte no va ser "pres en
compte" al principi en la consciència, era un simple fet, però va ser
registrat per l'inconscient. Aquesta és una de les raons de la inquietud de
l'inconscient, ja que així adquireix, enfront de la consciència, una
potencialitat superior. L'ésser humà està
més en l'inconscient que a la consciència. En aquests casos s'origina un
corrent que va de l'inconscient a la consciència, el primer irromp en la
consciència en forma de somnis, visions i revelacions. Malauradament no se sap
amb certesa quan va ser escrit el Llibre de Job. Ja hem dit que va ser redactat
entre els anys 600-300 aC. A la primera meitat del segle VI apareix Ezequiel
(la revelació de la seva vocació va tenir lloc l'any 592 aC), el profeta dels
anomenats estats "patològics", que és com qualifiquen els profans les
visions d'Ezequiel. Però com a psiquiatre vull posar expressament en relleu que
les visions d'Ezequiel i els fenòmens que les acompanyen no poden ser
considerats com a patològics. Les visions són, com els somnis, un esdeveniment
rar, però natural, i només poden ser considerades com a "patològiques"
quan es demostra la seva naturalesa patològica. Considerades de manera purament
clínica, les visions d'Ezequiel tenen un caràcter arquetípic i no estan
desfigurades patològicament. No existeix, doncs, cap motiu per considerar
patològiques. (És un error suposar que una visió ja és eo ipso patològica. És cert que en els éssers humans normals no és corrent
tenir visions, però tampoc és massa estrany.) Les visions d'Ezequiel són un
símptoma que ja llavors existia un inconscient, separat en certa manera de la
consciència. La primera gran visió consta de dues quaternitats, ben ordenades i
estructurades, és a dir, de dues visions totalitàries, tal com podem observar
també avui com a fenòmens espontanis. La seva quinta essència està representada
per una figura amb "semblança d'humà". Ezequiel ha vist aquí el
contingut essencial de l'inconscient, és a dir, la idea de l'ésser humà superior
davant el qual Jahveh va sucumbir moralment i en el qual més tard havia de
transformar-se.
Gautama Buddha (nascut l'any 562 aC) és també, per
dir-ho d’alguna manera, un símptoma d'aquesta mateixa tendència, que apareix simultàniament
a l'Índia. Buddha concedeix a la diferenciació màxima de la consciència la
supremacia sobre els déus bramànics. Aquest procés representa una conseqüència
lògica de la doctrina del purusha - atman
i procedeix de l'experiència interna de la pràctica del ioga.
Ezequiel va expressar en un símbol l'aproximació de
Jahveh a l'ésser humà. Job va tenir també la vivència d'aquest símbol, però
probablement sense adonar-se'n. Job va sentir que la seva consciència era
superior a la de Jahveh, i que per això Déu volia fer-se humà. A això
s'afegeix, a Ezequiel, el fet que amb ell apareix per primera vegada el títol
de "fill d’humà", amb el qual, de manera significativa, designa Déu
al profeta; amb això vol indicar sens dubte que el profeta és fill de l'”humà"
que es troba sobre el tron, una prefiguració de la revelació de Crist, que
havia de tenir lloc molt més tard. Els quatre serafins del tron de Déu van
passar a ser després, amb molta raó, emblemes dels evangelistes, ja que els
serafins representen la quaternitat, que és expressió de la totalitat de Crist,
de la mateixa manera que els evangelis representen les quatre columnes del tron
de Crist.
El desassossec de l'inconscient continua durant llargs
segles. Daniel, cap a l'any 165 aC, va tenir una visió de quatre animals i va
veure l’"ancià carregat d’anys", davant del qual va arribar "amb
els núvols del cel, algú semblant a un fill d'humà." (Daniel 7, 13). Aquí
el "fill d'humà" no és ja el profeta, com abans, sinó que,
independentment d'ell, és fill de l’"ancià carregat d’anys" i té la
funció de rejovenir al Pare.
Més detalls ens dóna el Llibre d'Henoc, que va ser
compost cap a l'any 100 aC. Aquest llibre ens fa una relació extensa d'aquella
irrupció prefigurativa dels fills de Déu en el món dels humans, a la qual es
designa amb el nom de "caiguda dels àngels". Mentre que, segons el
Gènesi (6, 3f), Jahveh va decidir llavors que el seu Esperit no romandria per
sempre en l'ésser humà, els fills de Déu es van enamorar (com a compensació) de les
belles filles dels humans. Això va esdevenir en l'època dels gegants. El Llibre
d'Henoc diu que dos-cents àngels, sota la guia de Semyasa, van baixar a la terra
després d'haver-se conjurat entre si, van prendre per dones a les filles dels
humans i van engendrar-hi gegants de 3000 colzes d'altura (Henoc 7, 2). Els
àngels, entre els quals destacava especialment Azazel, van ensenyar als humans
les ciències i les arts. Els àngels van mostrar ser elements especialment
progressistes, que van eixamplar i van desenvolupar la consciència humana, de
la mateixa manera que Caín, el fill dolent, va representar, davant Abel, el
progrés. Amb això els àngels van augmentar l'existència de l'humà fins al
"gegantí", el que fa relació a una inflació de la consciència
cultural d'aquella època. Però tota inflació de la consciència està sempre
amenaçada per un contraatac de l'inconscient, contraatac que va tenir lloc amb
la forma del diluvi. Però abans els gegants "van devorar el fruit dels
humans" i fins van començar a devorar els mateixos humans, mentre que els
humans, per la seva banda, van devorar als animals, de manera que "la
terra es va omplir de clams contra els injustos." (Henoc 7, 3-6).
La invasió dels fills de Déu en el món dels humans va
tenir, doncs, greus conseqüències, que fan tant més comprensibles les mesures
de prudència preses per Jahveh abans de la seva pròpia aparició en el món dels
humans. Però l'ésser humà no té la més mínima proporció amb el gran poder de
Déu. És extraordinàriament interessant observar la manera com Jahveh es va
comportar en aquesta ocasió. El fet que ni més ni menys que dos-cents fills de
Déu abandonessin la cort celestial, per fer experiments per si mateixos en el
món dels humans, era un assumpte essencial per a l'economia divina, com ho
prova la seva draconiana condemnació posterior. Podria suposar-se que aquesta sortie en masse seria coneguda
ràpidament (tot prescindint de l'omnisciència divina). Però res d' això va
ocórrer. Només molt després d'haver estat engendrats els gegants i que es
dediquessin a matar i devorar els humans, van sentir quatre arcàngels, com per
casualitat, els laments dels humans i van descobrir el que succeïa a la terra.
No se sap realment de què sorprendre’s més, si de la laxa organització dels
cors dels àngels o de la manca d'informació en el cel. Sigui com sigui, el cas
és que aquesta vegada els arcàngels es van sentir obligats a presentar-se
davant Déu i dir-li aquestes paraules: "Per a tu tot està descobert i
revelat; tu veus totes les coses i res no pot ocultar-se de tu. Tu has vist el
que ha fet Azazel, i com ha ensenyat tota mena d'injustícies a la terra i ha
revelat els secrets celestials dels primers temps... Semyasa ha revelat els
conjurs, doncs a ell li vas donar el poder de dominar sobre els seus companys...
Però tu ho saps tot abans que succeeixi. Tu
veus això, i ho toleres i no ens dius el que hem de fer amb ells." (Henoc 9, 5-11).
O el que diuen els àngels és fals, o,
incomprensiblement, Jahveh no ha tret cap conclusió de la seva omnisciència, i
els àngels han de recordar-li que ha preferit no saber res d'ella. En tot cas,
la seva intervenció provoca una acció de venjança, però no un càstig realment
just, doncs Jahveh ofega immediatament a tota criatura vivent a excepció de Noè
i la seva família. Aquest episodi prova que, en cert sentit, els fills de Déu
són més vigilants, progressistes i conscients que el seu Pare. Els preparatius
de l'encarnació desperten, en efecte, la impressió que Jahveh ha tret
ensenyament d'aquesta experiència, i que ara procedeix de manera més conscient
que abans. A aquest augment de consciència contribueix indubtablement
l'anàmnesi de la Saviesa. De manera paral·lela, la revelació de l'estructura
metafísica de Jahveh es fa ara més explícita. Mentre que Ezequiel i Daniel es
limiten a fer al·lusions a la quaternitat i al fill d'humà, Henoc ens dóna
notícies més extenses i més clares al respecte. El món inferior, una mena
d'Hades, està dividit en quatre parts, que serveixen per albergar els esperits
dels morts fins que arribi el judici final. Tres d'aquests espais són foscos,
el quart és lluminós i conté una "clara font d'aigua" (Henoc 22,
1-9). Aquest és l'espai dels justos.
Les afirmacions d'aquest tipus ens introdueixen en un
terreny expressament psicològic, és a dir, en el simbolisme del "mandala",
al qual pertanyen les proporcions 1:3 i 3:4. L'Hades d'Henoc, dividit en quatre
parts, correspon a una quaternitat ctònica, i es pot suposar que aquesta es
contraposa a una quaternitat pneumàtica o celestial. La quaternitat ctònica
correspon a l'alquímia a la quaternatio
dels elements, la quaternitat pneumàtica o celestial correspon a un aspecte
quàdruple, és a dir, total, de la divinitat, com es veu per exemple, en Barbel,
Colorbas, Mercurius quadratus o en els déus de quatre cares.
Henoc, en efecte, preveu les quatre "cares"
de Déu. Tres d'elles lloaven, pregaven i demanaven, però la quarta
"rebutjava als satans i no els permetia arribar fins al Senyor dels
esperits per acusar els habitants de la terra ferma" (Henoc 40, 7).
Aquesta visió representa una diferenciació essencial
de la imatge de Déu: Déu té quatre cares, o quatre àngels com a rostres, és a
dir, quatre hipòstasi o encarnacions, de les quals una està exclusivament
dedicada, com hem vist, a mantenir allunyat de Déu a Satanàs, el seu fill més
antic, que ara s'ha multiplicat, i a impedir que ocorrin més experiments de
l'estil dels del llibre de Job. (Alguna cosa semblant es diu al capítol 87.
Dels quatre "animals que s'assemblen a homes blancs", tres guien Henoc,
però l'altre encadena un estel i el llança a l'abisme.) Els satans es troben
encara en l'àmbit celestial, doncs encara no ha tingut lloc la caiguda de
Satanàs. Les relacions numèriques esmentades anteriorment estan insinuades
també aquí, ja que es diu que tres dels àngels realitzen funcions sagrades, és
a dir, benèfiques, mentre que el quart és un àngel bel·licós que ha de rebutjar
a Satanàs.
D'aquesta quaternitat es diu expressament que és de
naturalesa pneumàtica, per això s'exterioritza a través de figures d'àngels,
els quals són representats la majoria de les vegades com a éssers alats, és a
dir, com a éssers aeris. Aquí això és especialment versemblant, ja que aquests
àngels podrien derivar dels quatre serafins d'Ezequiel (tres tenen rostre
d'animal, i el quart, rostre d'humà). La duplicació i separació de la quaternitat
en una quaternitat superior i en una quaternitat inferior, el mateix que
l'allunyament dels satans de la cort celestial, fa referència a una separació
metafísica esdevinguda ja. La separació pleromàtica és, per la seva banda,
símptoma d'una separació molt més radical esdevinguda en la voluntat divina: el
Pare vol fer-se Fill, Déu vol fer-se humà, l'ésser amoral vol tornar-se
definitivament bo; l'inconscient vol adquirir responsabilitat conscient. Però
tot això es troba de moment in statu
nascendi.
L'inconscient d'Henoc està profundament turmentat per
tots aquests fets i manifesta els seus continguts en visions apocalíptiques. A
més, el seu inconscient l’incita a la peregrinatio,
és a dir, al viatge cap a les quatre parts del cel i cap al centre de la terra,
amb la qual cosa ell mateix dibuixa amb els seus moviments un
"mandala", en correspondència amb els "viatges" dels
filòsofs alquimistes i les fantasies paral·leles de l'inconscient modern.
Quan Jahveh va anomenar a Ezequiel "fill d'humà",
en el primer moment aquest fet va ser només una al·lusió fosca i inintel·ligible.
Però a Henoc apareix ben clar: Henoc, l'humà, no és només un receptor de la
revelació divina; Henoc és incorporat ell mateix al drama diví, com si fos si
més no un dels fills de Déu. Això no es pot entendre sinó pensant que, en la
mesura que Déu es disposa a fer-se humà, l'ésser humà irromp en l'esdevenir
pleromàtic; és, per dir-ho així, submergit en ell i fet partícip de la
quaternitat divina (és a dir, crucificat amb Crist). Per això, encara avui en
el ritual de la benedictio fontis la
mà del sacerdot divideix l'aigua traçant una creu i l’escampa als quatre punts
del cel.
Henoc es mostra tan posseït i influït pel drama diví,
que gairebé pot suposar que tindrà una intel·lecció especial de la futura
encarnació de Crist: el "fill d'humà" que es troba al costat de l’"ancià
carregat d’anys" s'assembla a un àngel (és a dir, a un dels fills de Déu).
Ell "té la justícia, en ell habita la justícia...; el Senyor dels esperits
l'ha triat, i la seva sort... ha superat totes les altres... per la seva
rectitud" (Henoc 46, 1-3). No és casual que es faci tant d’elogi precisament
de la justícia, ja que és una propietat de la qual manca Jahveh, el que sens
dubte no va passar per alt a un home com l'autor de Llibre d'Henoc. Sota el
domini del fill d’humà “l'oració del just serà escoltada i la sang del just
serà venjada pel Senyor dels esperits" (Henoc 47, 4). Henoc veu una
"font de justícia que és inesgotable" (Henoc 48, 1). El fill d'humà
serà "un bàcul per als justos i els sants.... Per a aquest fi va ser
escollit i amagat (de Déu) abans que fos creat el món, i estarà davant Déu per
tota l'eternitat. La Saviesa del Senyor dels esperits... li ha revelat; ja que
ell preserva la sort dels justos." (Henoc 48, 4, 6-7). " La Saviesa
ha rajat com aigua... La Saviesa té poder sobre tots els misteris de la
justícia, i la injustícia desapareixerà com una ombra... En ell habita
l'Esperit de la Saviesa i l'Esperit d'aquell que té intel·ligència i l’esperit
de l’ensenyament i de la força..." (Henoc 49, 1-3).
Sota el domini del fill d'humà "la terra retornarà
als què estan congregats dins d'ella i també el sheol retornarà als que ha rebut i l'infern (sinònim del sheol) pagarà el que deu... L'elegit
s'asseurà aquell dia en el meu tron i de la seva boca sortiran tots els secrets
de la Saviesa" (Henoc 51, 1 i 3).
"Tots es convertiran en àngels del cel." (Henoc 51, 4). Azazel i els seus exèrcits seran llançats a un forn ardent "perquè
van estar sotmesos a Satanàs i van seduir als habitants de la terra" (Henoc 54, 6; aquí ens assabentem que l'èxode dels dos-cents àngels va ser una jugada
de Satanàs).
En els últims temps, el fill d’humà jutjarà a totes
les criatures. Fins i tot "les tenebres seran aniquilades" i "la
llum serà perpètua" (Henoc 58, 6). També els dos grans cossos de delicte de
Jahveh hauran de creure en això: Leviatan i Behemot seran esquarterats i
devorats. En aquest passatge (Henoc 60, 10) Henoc és designat per l'àngel
revelador amb el títol de "fill d’humà"; això és un signe més que,
igual que Ezequiel, també Henoc és assimilat pel misteri diví, és a dir, és
introduït en ell, la qual cosa està ja insinuada en el simple fet que Henoc
sigui testimoni del misteri. Henoc és arrabassat vers Déu i ocupa el seu lloc
en el cel. Al "cel dels cels" veu la casa de Déu, feta de vidre,
envoltada de foc i vigilada pels éssers alats que mai dormen (Henoc 71, 5-7). L’"ancià
carregat d’anys" apareix envoltat de la quaternitat (Miquel, Gabriel,
Rafael i Fanuel) i li diu: "Tu ets el fill d'humà nascut per a la justícia,
la justícia habita en tu, i la justícia del vell cap no t'abandonarà." (Henoc 71, 14).
És digne de notar-se que el fill d'humà i la seva
significació són sempre posats en relació amb la justícia. La justícia sembla
ser un tema fonamental, un assumpte decisiu. Només on la injustícia és una cosa
que amenaça amb passar o que ha passat ja, té sentit aquesta accentuació de la
justícia. Només Déu pot fer justícia a gran escala, però precisament d'ell es
tem justificadament que oblidi la seva justícia. Si això ocorregués, el seu
just fill intervindria davant seu en favor dels humans. D'aquesta manera
"els justos tindran pau". La justícia que ha de regnar sota el domini
del fill és exalçada de tal manera, que es té la impressió que abans, sota el
domini del Pare, era la injustícia la que prevalia, i que només amb el fill
començarà el temps de la justícia. Sembla com si Henoc donés aquí
inconscientment una resposta a Job.
L'accentuació de l'edat de Déu està en connexió lògica
amb l'existència del seu fill, però insinua també la idea que Déu ha de passar
a un segon pla i que el fill ha d'anar prenent cada vegada més les regnes del
món dels humans, de la qual cosa s'espera un ordre més just. Tot això demostra
que en algun lloc segueix actuant un trauma anímic, el record d'una injustícia
que clama al cel i entela la relació de confiança amb Déu. Déu mateix vol tenir
un fill, però es vol tenir un fill perquè aquest substitueixi al pare. Com ja hem
vist prou bé, aquest fill ha de ser incondicionalment
just; aquesta virtut es troba per sobre de totes les altres virtuts. Déu i
l'ésser humà volen deslliurar-se ja de la cega injustícia.
En el seu èxtasi, Henoc es reconeix a si mateix com a
fill d'humà, és a dir, com a fill de Déu, encara que ni naixement ni
predestinació especial alguna semblen haver-lo distingit (l'autor del llibre d'Henoc
va escollir com a heroi del seu llibre a Henoc, el fill de Jared, el "setè
d'Adam", que "va caminar amb Déu", i que, en lloc de morir, va desaparèixer,
és a dir, va ser emportat per Déu). Henoc té la vivència d'aquella exaltació
divina que sospitàvem en Job, que deduíem que era inevitable en ell. Job mateix
intueix una mica d'això quan diu: "Però jo sé que el meu defensor viu."
(Job 19, 25). En les circumstàncies d'aquell temps aquesta expressió tan
estranya només podia referir-se al Jahveh bondadós. La interpretació cristiana
tradicional d'aquest passatge com una anticipació de Crist és vàlida en tant
que la cara positiva de Jahveh com a hipòstasi seva pròpia s'encarna en el fill
d'humà i aquest es mostra com a defensor de la justícia, i en el cristianisme
com a justificador de l'ésser humà. A més, com que el fill d'humà és
preexistent, és possible que Job es refereixi a ell. Així com Satanàs té la
funció d'atacar i calumniar l'ésser humà, Crist, l'altre fill de Déu, té la funció
d'advocat i defensor seu.
Tot i que de vegades hi ha hagut qui s'ha oposat a
això, s'ha volgut, comprensiblement, veure en aquestes idees messiàniques d'Henoc
una interpolació cristiana. Però aquesta sospita em sembla injustificada per
motius psicològics. N'hi hauria prou amb tenir en compte el significat que per
a un pensador piadós havia de tenir la injustícia, més encara, l’amoralitat de
Jahveh, per convèncer-se'n. És una cosa molt angoixant estar oprimit per
aquesta idea de Déu. Un testimoni posterior ens diu que un piadós savi no podia
llegir el Salm 89 perquè li produïa
malestar. Si es té en compte la intensitat i l'exclusivitat amb què no
només la doctrina de Crist, sinó també la doctrina de l'Església dels segles
posteriors han vingut defensant fins al dia d'avui la bondat del Déu amorós que
està en el cel, l’alliberament de la por a Déu, el Summum Bonum i la privatio
boni, es podrà apreciar la incompatibilitat de tot això amb la figura de
Jahveh i l'insuportable que havia de resultar aquesta paradoxa a la consciència
religiosa. Això mateix venia ocorrent també sens dubte des dels dies de Job.
La inestabilitat interna de Jahveh no només és pressupòsit
de la creació del món, sinó també del drama pleromàtic, el tràgic cor del qual
està constituït per la humanitat. El diàleg amb la criatura transforma al
Creador. Les empremtes d'aquest procés es troben en les Sagrades Escriptures de
manera creixent a partir del segle VI. Els dos primers moments principals són
la tragèdia de Job i la revelació d'Ezequiel. Job és l'humà que pateix
injustificadament; Ezequiel preveu la humanització i diferenciació de Jahveh, i
en ser anomenat "fill d'humà", se li indica que l'encarnació i la
quaternitat de Déu són, per dir-ho així, el model pleromàtic del que li havia
d'esdevenir a l'ésser humà com a tal -i no només al fill de Déu preexistent des
de l'eternitat- a causa de la transformació i encarnació de Déu. Això es
realitza ja, en una anticipació intuïtiva, en Henoc. En el seu èxtasi, Henoc es
converteix en el fill d'humà que està en el pleroma; el seu rapte en un carro (com
Elies) prefigura la resurrecció dels morts. Per complir la seva funció de
defensor de la justícia, Henoc ha d'estar en la immediata proximitat de Déu, i
per això, com a preexistent fill d'humà, ja no està sotmès a la mort. Però
ja que Henoc és un humà ordinari, i per això mortal en si mateix, també a
altres mortals pot passar que vegin Déu, prenguin així consciència del seu
salvador, i d'aquesta manera es tornin immortals.
De totes aquestes idees es podria haver pres
consciència ja llavors, a base dels pressupostos existents, si algú hagués
meditat seriosament sobre elles. Per a això no calien interpolacions cristianes.
El Llibre d'Henoc va representar una anticipació de gran estil, però tot estava
encara pendent en l'aire, com una simple revelació, que enlloc s'assentava a
terra. Davant d'aquests fets, ni fins i tot amb la major voluntat, és possible
veure que el cristianisme va ser una cosa que va irrompre en la història com a una
novetat absoluta, com se sent dir a tota hora. El cristianisme és precisament
un exemple contundent d'alguna cosa que ha estat històricament preparat i
sostingut i recolzat per concepcions i idees ja existents en l’ambient.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada