Chagall 1911 |
Novè capítol del text "Resposta a Job" (1952) de Carl Gustav Jung
Si esmento aquí en primer lloc els futurs esdeveniments
apocalíptics, ho faig únicament per aclarir el dubte expressat a la sisena
súplica del Parenostre, però no per donar una opinió sobre l'Apocalipsi com a
tal. Això ho farem més tard. Però abans hem de considerar el problema del que
passa amb l'encarnació de Déu després de la mort de Crist. Des d'antic se'ns ve
ensenyant que l'encarnació és un esdeveniment històric únic i que no es pot
esperar una repetició mateix, ni una altra revelació del Logos, ja que també
aquesta va concloure amb l'aparició única, fa dos mil anys, del Déu encarnat.
L'única font de revelació i l'autoritat definitiva és, doncs, la Bíblia, i Déu
únicament en quant ha autoritzat els escrits del Nou Testament. Amb el final
del Nou Testament s'acaben les confidències autèntiques de Déu. Així pensen els
protestants. Respecte a aquest mateix problema, l'Església catòlica, hereva i
continuadora directa del cristianisme històric, es mostra una mica més cauta,
ja que accepta que el dogma pot seguir desenvolupant-se i desplegant amb el
suport de l'Esperit Sant. Aquesta concepció concorda millor amb a doctrina de
Crist sobre l'Esperit Sant, i la ulterior prossecució de l’encarnació. Crist
diu que qui cregui en ell, és a dir, qui cregui que ell és el fill de Déu,
podrà realitzar les mateixes obres que ell i àdhuc majors. Crist recorda als
seus deixebles que se'ls ha dit: "Sou déus". Els creients o elegits
són fills de Déu i "cohereus amb Crist". Quan Crist abandoni la terra,
pregarà al Pare que enviï als seus un "consolador” (el "Paràclit"),
el qual romandrà eternament al seu costat. Aquest protector és l'Esperit Sant,
que és enviat pel Pare. L’"Esperit de la veritat" ensenyarà als
creients i els "conduirà a la veritat plena". Crist pensava, doncs,
en una realització continuada de Déu en els seus fills, és a dir, en els seus
germans en esperit, ja que diu que les seves obres no han de ser considerades
necessàriament com les més grans.
Com que l'Esperit Sant és la tercera persona de la
Trinitat, i en cadascuna de les tres persones hi ha present tota la divinitat,
la inhabitació de l'Esperit Sant representa ni més ni menys que una aproximació
del creient a l'estatus de fill de Déu. No és difícil, per això, comprendre
aquestes paraules: "Sou déus". A aquesta acció deificadora l'Esperit
Sant hi correspon naturalment la imago
Dei pròpia de l'elegit. En la figura de l'Esperit Sant, Déu planta la seva
tenda entre els humans i dins d'ells, ja que ha decidit seguir realitzant-se no
només en els descendents d'Adam, sinó també en un nombre indeterminat de
creients, i potser en tota la humanitat. Per això és altament simptomàtic el
fet que Bernabé i Pau fossin identificats a Listra amb Zeus i Hermes:
"Déus en forma humana han baixat a nosaltres." Aquesta era, de totes
maneres, la concepció pagana més ingènua de la transformació cristiana, però
precisament per això té tanta força de convicció. Això mateix pensava Tertulià
quan designava al sublimiorem Deum
com a mancipem quendam divinitatis qui ex
hominibus deos fecerit, és a dir, com una mena de "fiador de la
divinitat".
En conseqüència, l'encarnació de Déu en Crist
necessita ser prosseguida i complementada, doncs Crist, per raó de la seva
partenogènesi i de la seva falta de pecat, no va ser un ésser humà empíric, i
per això, com es diu a Joan 1, 5, va ser una
llum que va resplendir en la foscor, però que no va ser compresa per
aquesta. Crist queda fora i per sobre de la humanitat real. Job, per contra,
va ser un ésser humà ordinari, per això, segons la justícia divina, la
injustícia feta a ell -i amb ell a tota la humanitat- només pot ser reparada
per l'encarnació de Déu en l'ésser humà empíric. Aquest acte de reparació és
realitzat pel Paràclit; Déu ha de patir a causa de l'ésser humà, així com l'ésser
humà va patir a causa de Déu. Si no fos així, no podria haver-hi una
"reconciliació " entre les dues parts.
L'actuació immediata i contínua de l'Esperit Sant en
els humans cridats a la filiació divina significa de facto una encarnació progressiva. Crist, com a fill engendrat
per Déu, és el primogènit, a qui segueix tot un seguit de germans nascuts
després d'ell. Però aquests últims no són engendrats per l'Esperit Sant ni neixen
d'una verge. Aquesta circumstància pot perjudicar el seu status metafísic, però el seu naixement purament humà no posa en
perill de cap manera la seva esperança de posseir en el futur un lloc d'honor
en la cort celestial, ni minva tampoc la seva capacitat de realitzar obres
miraculoses. El seu origen inferior (de l'espècie dels mamífers) no impedeix a l'ésser
humà tenir una íntima relació de confiança amb Déu com a pare i amb Crist com
"germà". En sentit metafòric, els humans tenen un "parentiu de
sang" amb Déu, ja que participen de la sang de Crist i mengen la seva carn,
la qual cosa significa més que una simple adopció. Aquestes transformacions
radicals en l'estatus humà són
directament causades per obra de la
redempció de Crist. La redempció o salvació té diversos aspectes, i
sobretot el de ser una reparació, per
mitjà de la mort expiatòria de Crist, dels pecats de la humanitat. La sang de
Crist ens renta de les males conseqüències del pecat. Crist reconcilia Déu amb
l'ésser humà i allibera aquest de la de la ira de Déu i de la condemnació
eterna. Es veu immediatament que aquestes idees pressuposen que Déu Pare és
encara perillós, al que per això cal propiciar. La mort atroç del seu fill ha
de donar-li satisfacció per una ofensa; Jahveh havia patit un tort moral, i pròpiament havia
inclinar-se a prendre una venjança terrible. De nou topem aquí amb la
desproporció que hi ha entre el Creador del món i les criatures, les quals, per
enuig de Déu, mai es comporten com s'espera d'elles. És com si algú tingués un
brou de cultiu, i aquest no li donés bon resultat; l'interessat podrà maleir,
però no buscarà la raó del mal resultat en els bacteris, ni voldrà castigaries
moralment, el que farà serà procurar-se un brou de cultiu millor. El
comportament de Jahveh amb les seves criatures contradiu totes les exigències
de l'anomenada raó "divina",
la possessió de la qual distingeix l'humà de l'animal. A això s'afegeix que un
bacteriòleg pot equivocar-se en l'elecció del seu brou de cultiu, ja que és un ésser
humà. Però Déu, per raó de la seva omnisciència, si la consultés podria no
equivocar-se mai. En tot cas, Déu ha donat a les criatures certa consciència, i
amb això un grau corresponent de llibertat de voluntat. Però Déu pot saber
també que amb això exposa l'ésser humà a la temptació de sucumbir a una
perillosa autonomia. Això no seria massa perillós si l'ésser humà hagués de
tractar amb un creador bondadós. Però Jahveh no té en compte al seu fill Satanàs,
davant l'astúcia del qual de vegades arriba a sucumbir ell mateix. Com pot
esperar, doncs, Déu, que l'ésser humà, amb la seva limitada consciència i amb
el seu imperfecte saber, actuï de manera millor? A més, Déu passa per alt que,
com més consciència posseeix un ésser humà, més s'allunya dels seus instints -que
li donen almenys certa intuïció de la oculta saviesa de Déu-, i tant més queda
exposat a totes les possibilitats d'errar. L'ésser humà no té capacitat per
defensar-se contra les astúcies de Satanàs, si el seu Creador no vol o no pot
contrarestar a aquest esperit poderós.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada