Chagall 1975 |
Sisè capítol del text "Resposta a Job" (1952) de Carl Gustav Jung
Tenint en compte el gran problema que ens disposem a
tractar, m'ha semblat convenient, com a introducció, aquest excurs sobre
esdeveniments pleromàtics.
Però quina és la veritable raó de l’encarnació
considerada com a esdeveniment històric?
Per contestar aquesta pregunta hem de dirigir la
nostra mirada a temps anteriors. Com hem vist, Jahveh té pel que sembla una
tendència a no prendre en consideració la seva omnisciència quan es tracta del
seu dinamisme absolut. El cas més instructiu en aquest aspecte és la seva
relació amb Satanàs: les coses ocorren sempre de tal manera que sembla com si
Jahveh no estigués assabentat de les intencions del seu fill. Això prové del
fet que Jahveh no té en consideració la seva omnisciència, el que es pot
explicar dient que Jahveh està de tal manera ocupat i fascinat pels seus
successius actes de creació, que ha oblidat la seva omnisciència. És
completament comprensible que el sorprenent venir a la realitat d'objectes
diversíssims, que mai havien existit abans en cap lloc de manera tan palpable,
provoqui un infinit encanteri de Déu. La Saviesa s'acorda perfectament d'això
quan diu:
Quan senyalava els fonaments de la terra
jo era al seu costat com un mestre d’obres
i feia les seves delícies cada dia... (Proverbis 8, 29-30).
Encara en el llibre de Job ressona aquesta altiva
alegria del creador quan Jahveh, assenyalant cap als grans animals, que li han
resultat bé, diu a Job:
Fixa’t en el monstre Behemot:
igual que tu, és criatura meva...
No té parió sobre la terra,
jo l’he fet el més intrèpid.
Planta cara a tots els arrogants,
és el rei dels animals ferotges. (Job 40, 15 i 41, 25-26).
Encara en temps de Job, Jahveh està embriagat per la
tremenda força i poder de la seva creació. Què signifiquen, al costat
d'aquesta, les petites jugades de Satanàs i les lamentacions dels humans, que
han estat creats igual que Behemot, tot i que portin en si la imatge de Déu? Jahveh
sembla haver oblidat totalment el que significa això últim, ja que d'una altra
manera hauria prestat alguna atenció a la dignitat humana de Job.
Són pròpiament els acurats i previsors preparatius del
naixement de Crist els que ens fan veure que l'omnisciència comença a exercir
un influx notable sobre l'obrar de Jahveh. Es fan ara perceptibles certs trets
filantròpics i universalistes. Davant els fills dels humans, "els fills
d'Israel" passen a un segon pla, i a partir de Job ja no tornem a sentir
parlar de noves aliances. Els proverbis de la Saviesa semblen estar a l'ordre
del dia, i es fa perceptible una realitat totalment nova, a saber: certes
manifestacions apocalíptiques. Aquestes fan referència a actes cognoscitius
metafísics, és a dir, a "constel·lacionats" continguts inconscients
que estan disposats a irrompre en la consciència. En tot això intervé, com ja
hem dit, la mà benigna de la Saviesa.
Si s'observa el comportament de Jahveh abans de la
reaparició de la Saviesa, crida l'atenció el fet terrible que el seu obrar està
acompanyat d'una consciència inferior. Es troba sempre a faltar la reflexió i
la referència al saber absolut. La consciència de Jahveh no sembla ser altra
cosa que una awareness primitiva. La awareness pot ser descrita aproximadament
amb les paraules "consciència simplement perceptiva." La awareness no coneix la reflexió ni la
moralitat. La awareness porta a terme
simples percepcions i obra de manera cega, és a dir, sense inclusió conscient-reflexiva
del subjecte, l'existència individual del qual no comporta cap problema. Avui
en dia caldria designar aquest estat, psicològicament, com a "inconscient",
i, jurídicament, com a "irresponsable". Però el fet que la
consciència no realitzi actes de pensament no prova que aquests no es donin.
Passa senzillament que aquests actes transcorren en l'inconscient, i es fan
indirectament perceptibles en somnis, visions, revelacions i mutacions
"instintives" de la consciència. Per la naturalesa d'aquests actes es
pot conèixer que procedeixen d'un saber "inconscient", el qual es
realitza per mitjà de judicis i conclusions inconscients.
Una cosa semblant observem en l'estranya mutació que
té lloc en el comportament de Jahveh a partir de l'episodi de Job. És
indubtable que la derrota moral soferta davant Job no va arribar immediatament
a la consciència de Jahveh. Però, de totes maneres, aquest fet estava ja des de
sempre en la seva omnisciència, i no és impossible que aquest saber inconscient
el portés a poc a poc a obrar irreflexivament amb Job, per fer-se així,
mitjançant aquest diàleg, conscient d'alguna cosa, i assolir un determinat
coneixement. Satanàs, al que no sense raó se li va donar més tard el nom de
"Llucifer", sabia aprofitar-se de l'omnisciència i més freqüentment
que el seu pare. (També a la tradició cristiana hi ha l'opinió que el dimoni
coneixia ja des de molts segles abans la intenció de Déu de fer-se humà, i per
això va suggerir als grecs el mite de Dionisios, perquè, quan la bona nova
arribés realment a ells, poguessin dir: "Això ho vam conèixer nosaltres ja
des de fa molt de temps." Quan, més tard, els conqueridors van descobrir a
Yucatán les creus maies, els bisbes espanyols van emprar de nou aquest mateix
argument). Sembla com si Satanàs fos l'únic dels fills de Déu que desenvolupés
una iniciativa tan gran. En tot cas va ser Satanàs el que va posar en el camí
de Jahveh aquells incidents imprevistos, que l'omnisciència sabia que eren
necessaris, més encara, ineludibles, per al desenvolupament i la consumació del
drama diví. Un d'aquests incidents va ser el cas decisiu de Job, que es va
produir gràcies a la iniciativa de Satanàs.
La victòria del vençut, l'oprimit, és clara: Job tenia
més altura moral que Jahveh. La criatura havia superat el Creador en aquest
aspecte. Sempre que un esdeveniment extern ensopega amb un saber inconscient,
aquest últim pot fer-se conscient. En aquest cas l'esdeveniment extern es
reconeix com una cosa déjà vu, i es
fa memòria d'un saber preexistent sobre ell. La superioritat de Job no podrà
ser ja eliminada del món. Amb això sorgeix una situació nova, sobre la qual cal
pensar i reflexionar. Aquesta és la raó per la qual intervé la Saviesa. La
Saviesa afavoreix el necessari acte de reflexió, i d'aquesta manera fa possible
la decisió de Jahveh de fer-se humà. Aquesta decisió té greus conseqüències:
Jahveh s'eleva sobre el seu primitiu estat anterior de consciència, en
reconèixer indirectament que l'home Job és moralment superior a ell, i que ara
ell ha de reconquerir l'ésser de l'humà (Menschsein). Si Jahveh no hagués pres aquesta
decisió, hauria caigut en una flagrant contradicció amb la seva omnisciència.
Jahveh ha de fer-se humà, perquè ha estat injust amb l'ésser humà. Jahveh, el guardià
de la justícia, sap que tota injustícia ha de ser reparada, i la Saviesa sap
que també sobre Jahveh impera la llei moral. Com que la seva criatura l'ha
superat, Jahveh s’ha de renovar.
Però com que res, ni tan sols la creatio ex nihilo, que s'ha de referir a l'etern tresor d'imatges
existents en la fantasia del “mestre d’obres” (la Saviesa), pot tenir lloc
sense un model preexistent, es presenten, com a model immediat del fill que ha
de ser engendrat, d'una part Adam (però només en una mesura limitada), i
d'altra banda Abel (en una mesura superior). La limitació d'Adam consisteix en
que Adam és primer de tot criatura i pare, ja que és ja anthropos. L'avantatge d'Abel consisteix en ser el fill estimat de
Déu, i en haver estat engendrat i no directament creat. Però cal tenir en
compte també un desavantatge: Abel va morir massa aviat i no va poder deixar
vídua ni fills, coses que són pròpies de la destinació total i plena de l'home.
Abel no és l'autèntic arquetip del fill estimat per Déu, sinó que és només una
imatge, encara que, com a tal, és la primera que coneixem per les Sagrades
Escriptures. Les religions paganes d'aquell temps ens ofereixen també
testimonis sobre el Déu que mor jove, i de la seva mort a mans del seu germà.
Per això no serà errat suposar que el destí d'Abel fa referència a un
esdeveniment metafísic que es va desenvolupar entre Satanàs i un fill lluminós
de Déu, més sotmès al seu pare que aquell. Les tradicions egípcies ens parlen
d'aquest fet. Com hem dit, el desavantatge de la prefiguració del tipus d'Abel
no pot ser evitat, ja que és part integrant del mític drama filial, com ens
mostren les diverses variants paganes d'aquest tema. El curs dramàtic i breu de
la destinació d'Abel pot servir com a paradigma de la vida i de la mort del Déu
encarnat.
Veiem, doncs, que la raó immediata de l'encarnació és
l'exaltació de Job i que la fi de la mateixa és la diferenciació de la
consciència de Jahveh. Per arribar a això ha estat necessària una situació
exacerbada gairebé fins a l'extrem, una peripècia afectiva, sense la qual no
s'aconsegueix mai un nivell superior de la consciència.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada