Kupka 1914 |
Notes sobre una presentació feta per Marià Corbí, recollides al Butlletí del CETR de maig del 2020:
"Apropar-se a aquesta Recopilació de dites del Mestre Lin Xi (Xina, s. IX) és apropar-se a un dels pilars del buddhisme Ch’an (o zen). El text recull els ensenyaments de qui va donar origen a l'Escola Rinzai (nom que va rebre al Japó a partir del segle XIII), coneguda per treballar amb afirmacions (preguntes o situacions) que poden semblar mancades de tota lògica, els koan, i amb els seus mestres “sacsejant” les fixacions dels deixebles a base de crits i bastonades.
Més enllà de les anècdotes, el mestre Lin Xi situa al lector davant l'exigència de una nuesa radical si es vol comprendre la realitat. En una sessió del seminari portat a terme al CETR sobre el text, Marià Corbí va comentar que amb Lin Xi aprenem que mai estarem prou nus davant la Dimensió Absoluta. Qualsevol camí, qualsevol escola, qualsevol recurs, són mitjans pedagògics, procediments, intents d'expressió d'aquesta dimensió, per ajudar a la llibertat, a desprendre's de la esclavitud que impedeix l'accés a la Dimensió Absoluta.
Qualsevol procediment:
– Exclou radicalment una relació de causa-efecte entre faig “això” i aconsegueixo aquest accés.
– Cap d'aquests sistemes es pot prendre com a descripció de la realitat.
– Sense noticia col·lectiva de la Dimensió Absoluta, no tenen sentit ni fonament.
– Cap és capaç de conduir a la “dada”, la pressuposen, però no condueixen eficaçment a ella, només poden preparar per a la seva recepció, si se les comprèn com a mers mitjans, recursos.
– Cap té caràcter exclusiu i excloent.
– Cap, si s'entén be, evita la completa nuesa davant la Dimensió Absoluta.
– Tots, si es vinculen a creences exclusives, són obstacles per a la societat del coneixement.
– Tots poden ser útils si no pretenen evitar la nuesa absoluta davant la Dimensió Absoluta.
– Tots poden utilitzar-se com a “mitjans hàbils”.
– Res pot substituir ni mitigar el caràcter immediat i absolutament fundant de la Dimensió Absoluta.
– A les societats de coneixement cal anar directament a la “dada”, es facin servir aquests “mitjans hàbils” o no. Practicant interès incondicional, distanciament, silenci; indagació, comunicació, servei.
– Tot aquest llegat no ens estalvia que el camí a la Dimensió Absoluta sigui una indagació lliure, una autèntica creació. Invita a aquesta indagació.
Estem realment nusos, sense remei, davant la immensitat d'immensitats.
I agafades a mà neta, des de la radical nuesa, ensenyaments com els de Lin Xi ens poden orientar en la indagació."
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada