"Beauty is the internal conformation of the various items of experience with each other, for the production of maximum effectiveness. Beauty thus concerns the inter-relations of the various components of Reality, and also the inter-relations of the various components of Appearance, and also the relations of Appearance to Reality. Thut any part of experience can be beautiful. The teleology of the Universe is directed to the production of Beauty. Thus any system of things which in any wide sense is beautiful is to that extent justified in its existence. It may however fail in another sense, by inhibiting more Beauty than it creates. Thus the system, though in a sense beautiful, is on the whole evil in that environment. But Truth has a narrower meaning in two ways. First, Truth, in any important sense, merely concerns the relations of Appearance to Reality. It is the conformation of Appearance to Reality. But in the second case the notion of "conformantion" in the case of Truth is narrower than that in the case of Beauty. For the truth-relation requires that the two relata have some factor in common.
In itself, and apart from other factors, there seems to be no special importance about the truth-relation. There is the bare fact of a certain limited relalionship of identity. There is nothing in such a fact which will necessarily dictate any corresponding type of subjective form within the percipient occasion. Still less is there any reason why such influence as a truth-relation does have upon subjective form should be in the direction of the promotion of Beauty. In other words, a truth-relation is not necessarily beautiful. It may not even be neutral. It may be evil. Thus Beauty is left as the one aim which by its very nature is self-justifying. The Discord in the Universe arises from the fact that modes of Beauty are various, and not of necessity compatible. And yet some admixture of Discord is a necessary factor in the transition from mode to mode."
In itself, and apart from other factors, there seems to be no special importance about the truth-relation. There is the bare fact of a certain limited relalionship of identity. There is nothing in such a fact which will necessarily dictate any corresponding type of subjective form within the percipient occasion. Still less is there any reason why such influence as a truth-relation does have upon subjective form should be in the direction of the promotion of Beauty. In other words, a truth-relation is not necessarily beautiful. It may not even be neutral. It may be evil. Thus Beauty is left as the one aim which by its very nature is self-justifying. The Discord in the Universe arises from the fact that modes of Beauty are various, and not of necessity compatible. And yet some admixture of Discord is a necessary factor in the transition from mode to mode."
Alfred North Whitehead a Adventures of Ideas (1932), Cap. XVIII, 1
Possible traducció:
"La Bellesa és la conformació interna dels diferents elements de l'experiència entre ells, per a la producció de la màxima efectivitat. La Bellesa, per tant, es refereix a les interrelacions dels diferents components de la Realitat i també a les relacions entre els diferents components de l'Aparença, i també les relacions entre l'Aparença i la Realitat. Així, qualsevol part de l'experiència pot ser bella. La teleologia de l'Univers es dirigeix a la producció de Bellesa. D'aquesta manera, tot sistema de coses que en qualsevol sentit ampli sigui bonic, és en aquest sentit justificat en la seva existència. Però pot fracassar en un altre sentit, en inhibir més Bellesa de la que crea. Llavors el sistema, tot i que bonic en un sentit, és en el seu conjunt perjudicial en aquell entorn. Però la Veritat té un sentit més estret de dues maneres. Primer, la Veritat, en qualsevol sentit important, només es refereix a les relacions entre l'Aparença i la Realitat. És la conformació de l'Aparença a la Realitat. Però en el segon cas, la noció de "conformació" en el cas de la Veritat és més estreta que en el cas de la Bellesa. Perquè la relació de veritat requereix que els dos elements relacionats tinguin algun factor en comú.
En ella mateixa, i prescindint d'altres factors, sembla que no hi ha cap importància especial en la relació de veritat. És el simple fet d'una certa i limitada relació d'identitat. No hi ha res en aquest fet que dicti necessàriament cap tipus corresponent de forma subjectiva dins de l'ocasió percebent. Encara menys hi ha cap raó per la qual aquesta influència que com a relació de veritat té sobre la forma subjectiva hagi d'anar en la direcció de la promoció de la Bellesa. En altres paraules, una relació de veritat no és necessàriament bella. Pot ser que ni tan sols sigui neutral. Pot ser malvada. D'aquesta manera, la Bellesa queda com a l'única aspiració que, per la seva pròpia naturalesa, s'auto-justifica. La Discòrdia en l'Univers sorgeix del fet de ser diversos els modes de Bellesa i no necessàriament compatibles. I, a més, alguna dosi de Discòrdia és un factor necessari en la transició de mode a mode."
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada