"La part més fonda de la ment pot ser influïda emocionalment, però no pot ser guiada a través de la paraula. El fet que els savis puguin governar el món sense deixar els seus seients es deu a què els sentiments van més enllà que les paraules.
Així, quan hi ha confiança en els acords verbals, la confiança es troba abans de les paraules. Quan hi ha acció compartida, la sinceritat de l'acció està present al marge de les normes.
Quan els savis estan en posició de govern, el poble és influït emocionalment, sent conduït per mitjà dels sentiments. Quan els que estan a dalt actuen sense obtenir una resposta dels que estan a baix, això significa que els sentiments i les ordres estan en desacord.
El fet que els nadons de tres mesos no coneguin el que és beneficiós i el que és perjudicial, i una mare amorosa estigui per tant més atenta per cuidar-los, és un assumpte de sentiment.
Així doncs, la funció de la parla és petita, mentre que és gran la funció del que no és expressat. La confiança constitueix el món de la persona ideal, la fidelitat constitueix la voluntat de la persona ideal; quan la fidelitat i la veritat es formen a dins, la seva influència origina una resposta externa. Aquesta és la cultura de l'assenyat i el savi."
Així, quan hi ha confiança en els acords verbals, la confiança es troba abans de les paraules. Quan hi ha acció compartida, la sinceritat de l'acció està present al marge de les normes.
Quan els savis estan en posició de govern, el poble és influït emocionalment, sent conduït per mitjà dels sentiments. Quan els que estan a dalt actuen sense obtenir una resposta dels que estan a baix, això significa que els sentiments i les ordres estan en desacord.
El fet que els nadons de tres mesos no coneguin el que és beneficiós i el que és perjudicial, i una mare amorosa estigui per tant més atenta per cuidar-los, és un assumpte de sentiment.
Així doncs, la funció de la parla és petita, mentre que és gran la funció del que no és expressat. La confiança constitueix el món de la persona ideal, la fidelitat constitueix la voluntat de la persona ideal; quan la fidelitat i la veritat es formen a dins, la seva influència origina una resposta externa. Aquesta és la cultura de l'assenyat i el savi."
Wenzi 25
(adaptació lliure de Raimon Ribera a partir de la traducció castellana d'Alfonso Colodrón de la traducció anglesa de Thomas Cleary)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada